Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av Skifteutlodningsprotokoll. Norderhov 14. sep 1844

Bjørn Einar Røed
 Del

Recommended Posts

https://media.digitalarkivet.no/sk/browse?counties[]=06&municipalities[]=0613&start_year=1842&end_year=1853&text=

Hvis mulig vil gjerne ha hjelp til tyding av Skifteutlodningsprotokoll Norderhov, Ringerike Sorenskr. 4. jan 1842-10.juli 1847.

Jeg trenger ikke alt. tvert i mot. Det jeg ønsker er hvem som har krav i boet. Og hvem, og hvor mye kone og barn får i utlodd.

MVH

Bjørn Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenkja går til to protokollar.

Datoen 14.9.1844 stemmer her:

Ringerike sorenskriveri, SAKO/A-105/H/Hb/Hbd/Hbda/L0002: Skifteutlodningsprotokoll, 1842-1847, s. 70b-71a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090127410567

"Lodning i Ole Andersen Bagaasens Fallitboe"   Er det dette du spør om? 

Eg har ikkje lest gjennom det, men kone og born (eller Ole sjølv) får vel ikkje noko når det er fallitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ja det er det jeg spør om. At det var et fallitbo forsto jeg ikke. Da ville jeg nok ha formulert spørsmålet noe riktigere. Beklager at jeg har gitt ufulstendige opplysninger. Men fordringhaverene er nevnt??

MVH

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samla buet etter auksjon av lausøyre er 25-4-11

Dei fleste fordringane (nr. 1-8) gjeld gjennomføring av aksjon og skifte.

nr.9 er "Arvingene i Maler Lars Tallaksens Kone Anne Marie Olsdatters Boe, Tomas, Jørgen og Ole Larssønner

... efter Panterevers(?) fra  ..."

Dei har eit krav på 25-2-0 og får 13-4-12. Resten går med til auksjon og skifte.

nr.10 er "Procurator Midelfart som ?? i Kjøbmand Bruunsgards Boe efter Executionsforretning ..."   krev 20-2-3

og får ingenting.

nr.11 er "Sagsomkostninger til det Offentlige efter Høisterettsdom af 21e Juli 1843" -krav 11-2-9 ; får ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk skal du ha, Jeg jobber fortsatt med samme saken. Snur de stenene som jeg finner. Har kommet noe videre. Med Anders Olsen, er en vanskelig herremann og finne.

MVH

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider