Gå til innhold
Arkivverket

Fars fornavn, Christiania 1715

Sølvi Løchen
 Del

Recommended Posts

Freidl, Freidh?

Når jeg søker på Storhamer på DA, finner jeg en vielsen til en Kasten Storhammer: 

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000010127117

Link til kirkebokside: https://www.digitalarkivet.no/kb20061004030095

Brudens navn er Anne Pettersdatter, men er det samme herr Storhammer?

Endret av Werner Kvalem Vesterås
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg funnet ut at Kasten Storhamer og Anne Pettersdatter Demin døpte 8 barn i Oslo domkirke i perioden 1712-1729 (jeg har søkt i kirkeboklisten som jeg transkriberer). Else døpt i 1715 må derfor være deres barn. 

Ordet foran Storhamer kan ikke være Kasten, og da gjenstår det å tyde det. Jeg synes ikke at det er forståelig eller sannsynlig at det står Freidl eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke var Ferich. Er det noe som tyder på at han var Fenrik kanskje?

Eller skulle første bokstav vært en P, og at det skulle vært noe med Parykk?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sønnens dåp 28.02.1714 kalles han Kasten Friderichsen Storhamer. Sønnen ble kalt Friderich Petter, antagelig oppkalt etter farfar og morfar. 

Han var parykkmaker, og jeg kan ikke se P i begynnelsen av ordet? Hvis første bokstav er F, så er kanskje Ferich mulig? Men så synes det for meg som om de to siste bokstavene er dl ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at siste bokstav må være h, jf. andre h i Finchenhagen blant fadderne

Jeg er enig i at nest siste ser ut som d, men jeg tror man må ta høyde for at utilsiktede streker kan dukke opp når man skriver med penn og blekk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På same sida står det "friderich" og "fridrjkes" fullt ut, og han har heller ikkje nokon liknande stor F. 

Kan det likevel vere snakk om ein kreativ ligatur (samanskriving)? Dvs. at det står Frid[ri]k? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frikk er en variant av Fredrik, og mulig "Ferikk" er en variant i mellom disse?

Endret av Espen Tjernshaugen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å bladd litt frem og tilbake i kirkeboken, så kan jeg konstatere at penneholderen er glad i ligaturer.  To eksempler:

Mi[ch]elsen:
image.png.4e049b511fffc90526b7028e144bd8a3.png

Peder[se]n:
image.png.175036149519478e92d06d19c283b612.png

Så kan være at siste del av navnet vi diskuterer er en ligatur, men for hvilke bokstaver?

Ellers merker jeg meg at penneholderen gjerne bruker både gotiske og latinske bokstaver om hverandre innenfor samme ord/navn, som i navnet Finchenagen her:

image.png.cbe45c37d00f5a67c9db7410731116e1.png

Her er gotisk 'h' og 'e' i begynnelsen av navnet, mens i slutten av navnet benyttes latinsk 'h' og 'e'.

PS!  Med forbehold om at det ikke er samme penneholder i alle eksemplene

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle innspill. Interessant å få vite at far og sønn var kaptein og parykkmakere og prøvde å opprette et laug i Christiania. 

Jeg synes det er vanskelig å forstå hvorfor Kasten Storhamer, som brukte navnet Kasten i 7 av 8 barnedåp plutselig skulle bruke et helt annet navn i det 8de, i 1715. Det er kanskje mulig, men er dette heller en tittel?

Står det Ferich, som henspiller på fornavnet til faren, Friderich Carlsen Storhamer? Eller hadde han to navn, Kasten Friderich/Frerich? Men dette blir bare spekulasjoner og hjelper ikke til sikker tyding.

I DA finnes flere eksempler på "Frerich", men ingen på "Ferich". Var det slurvete feilskrift?

https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=1710&to=1760&firstname=frerich&lastname=&birth_year_from=&birth_year_to=&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=&sort=ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Sølvi Løchen skrev:

Tusen takk for alle innspill. Interessant å få vite at far og sønn var kaptein og parykkmakere og prøvde å opprette et laug i Christiania. 

Slik jeg forstår artikkelen fra Byminner, så var far og sønn Storhammer ikke blant de som startet lauget, men blant de som lauget "ville til livs".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Sølvi Løchen skrev:

Jeg synes det er vanskelig å forstå hvorfor Kasten Storhamer, som brukte navnet Kasten i 7 av 8 barnedåp plutselig skulle bruke et helt annet navn i det 8de, i 1715. Det er kanskje mulig, men er dette heller en tittel?

Det er jo mogleg at presten rett og slett har hatt det for travelt, tenkt feil og blanda saman fornamn og farsnamn i farten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Sølvi Løchen skrev:

De steder jeg har sett tittelen før navnet (i denne kirkeboken), har det gjerne vært titler som "laugmann", "generalmajor", etc.  Ellers er tittelen bak navnet, som f.eks. "skomager" for mer vanlige profesjoner.

Noen har foreslått Fenrik, men det var en tittel som ikke var i bruk på denne tiden.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tolkning er "Friedh".Det må vel være en sammentrekning av Friderich. Prikken på i-en er bare blitt litt skjev og kommet over neste bokstav (det har jeg ofte sett ved slurvete sammenhengende skrift).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider