Gå til innhold
Arkivverket

Klarer noen å finne dødsfallet til Alma Hakkinen, født Kupsala 1889 i Finland. I 1950 tellingen er hun bosatt i Andover Township, Sussex, New Jersey, Usa

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Alma Maria Hakkinen, født Kupsala finner jeg i 1950 tellingen på nevnte sted.

Hun bor sammen med datter Helen og hennes ektemann og barn.

Search Results - Alma Hakkinen 1889-1889 • FamilySearch

Datter Helen døde i Pennsylvania i 2004. Ektemannen hennes Walter Thorvald Hansen f. 02.07.1911 i Brooklyn døde trolig i februar 1966, ukjent sted.

Men jeg klarer ikke å funne noe dødsfall, gravsted eller dødsannonse noe sted. Så her trenger jeg åpenbart hjelp av noen som er flinkere enn meg til å søke/lete i amerikanske kilder.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Walter Thorvald Hansen f. 02.07.1911 i Brooklyn døde trolig i februar 1966, ukjent sted.

The New Jersey, U.S., Death Index, 1848-1878, 1901-2017

Name Walter T Hansen
Death Date Feb 1966
Death Place Newton, Sussex, New Jersey, USA
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

New Jersey er litt "trøblete" mht. dødsattester. Du kan lese litt mer her - https://www.familysearch.org/en/wiki/How_to_Find_New_Jersey_Death_Records#Deaths_from_1912_to_the_present

Legger også ved denne hvor du kan søke ift. index død - https://www.newjerseydeathindex.com/

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Egil.

Jeg er godt fornøyd med dødsmåned, år og sted.

Ha en fin dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter fortsatt med å finne selve fødsel/dåp på datteren Helen Brita. Hun ble født 24.02.1913 i Fitchburg, Massachusetts.

Det er noe merkelig med denne delen av slekta. Faren John Hakkinen er ikke tilstede ved noen av folketellingene som er funnet. Jeg har ikke maktet å finne noen vielse mellom Alma og John, men regner det som sikkert at de har vært gift i alle fall i noen få år. Hun bruker jo etternavnet Hakkinen , men er født Kupsala.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Jeg sliter fortsatt med å finne selve fødsel/dåp på datteren Helen Brita. Hun ble født 24.02.1913 i Fitchburg, Massachusetts.

Jeg ser hun er oppgitt med de data du angir i SSAC

The U.S., Social Security Applications and Claims Index, 1936-2007

Name Helen Brita Hansen[Helen B Hansen][Helen Brita Hakkinen]
Gender Female
Birth Date 24 Feb 1913
Birth Place Fitchburg, Massachusetts
Death Date 15 Mar 2004
Father John Hakkinen
Mother Alma M Kupsala
SSN 137324770
Notes Apr 1958: Name listed as HELEN BRITA HANSEN; 23 Apr 2004: Name listed as HELEN B HANSEN

Den eneste jeg finner som er i nærheten av noe som ligner er denne; F. 21. mars 1913 - Mors navn - Ilma He/ eller Hokkinen, Fars navn - ?

The Massachusetts, U.S., Birth Records, 1840-1915

Name Helen Hekkinen
Birth Date 1913
Birth Place Fitchburg, Massachusetts, USA
Father Hekkinen

The Massachusetts, U.S., Birth Records, 1840-1915.jpg

The Massachusetts, U.S., Birth Records, 1840-1915 2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk igjen Egil.

Ja, det er nok rett det du har funnet. Fornavnet har blitt til Ilma i stedet for Alma.

Men det er jo svært merkelig at farens navn er ført som ukjent. Hvorfor har Alma tatt Johns etternavn om de aldri har vært gift? Her er etternavnet skrevet som Hekkinen, men det kan jo bare være at den som har ført inn navnet har skrevet det slik som det lød. Men jeg reagerer på at det står 31 mars som fødselsdato, men alle andre kilder opplyser at fødselsdatoen var 24 februar.

Det er mye i denne saken som virker mildt sagt merkelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet flere med samme navn. Og en av teorien mine er at Alma og John må ha skilt lag ganske tidlig, kanskje var de aldri gift. Så har John giftet seg senere med en annen.

Men dette tror jeg blir vanskelig å finne ut av all den tid at jeg ikke vet med sikkerhet om fødselsåret er helt korrekt heller.

John er ikke nevnt ved fødselen. Han er ikke sammen men verken Alma eller Helen i 1920, 1930 eller 1950 tellingene. John er nevnt i Social  Program Correspondence i April 1958.

John Hakkinen in entry for Helen B Hansen, "United States, Social Security Numerical Identification Files (NUMIDENT), 1936-2007" • FamilySearch

Jeg tror kanskje jeg må gi opp å finne ut av vilken John Hakkinen som er den rette, med mindre etterslekten kan vite noe mer. Jeg får prøve igjen om det er noe mer å hente der.

Takk for hjelpen Egil. Jeg setter stor pris på den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rune Thorstensen

Hei Rune! Ja, enig i at det er mye merkelig her.

Hvis vi starter med census, så var Alma Marie Single i 1920, Married i 1930, Widowed i 1940 og Widowed i 1950. Det skulle da tilsi at hun ble gift engang mellom 1920 og 1930 og at en evt. mann døde mellom 1930 og 1940 siden hun da var enke i 1940. I alle census så er etternavnet Hakkinen (Häkkinen) brukt. Det var det også da hun ankom i 1911 - https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:23XQ-XHW - Hun er # 9 i pass. lista. Hun var Single, Servant og kom fra Paavola. Navn og adresse til nærmeste slektning i hjemlandet var; Far, Heikki Häkkinen, Paavola Louhua. Så etternavnet Häkkinen ble brukt både for far og datter. Hvis vi da ser på det innlegget som @Ivar Moe la inn i den andre tråden din

så fremkommer det der at faren Heikki brukte både Kupsala og Häkkinen som etternavn. Er dette da som i Norge hvor gårdsnavn/stedsnavn ble lagt til etter navnet? Heikki Paavonpoika Kupsala blir således til Heikki Paavonpoika Häkkinen, akkurat som et eks. i Norge hvor en "Johan Larsen Svartås" skiftet navn til "Johan Larsen Hauger" fordi han flyttet til et nytt sted.

Jeg legger også ved lenke til et familietre fra Geneanet - https://gw.geneanet.org/kkupsala?n=kupsala+hakkinen&oc=&p=alma+maria - her ser man at begge navn er brukt (Kupsala/Häkkinen). Moren til Alma Marie døde i 1894 og faren giftet seg påny i 1897, som også vist i Ivar sitt innlegg. 

Jeg vil derfor anta at Alma Marie brukte sitt eget etternavn (Häkkinen), ikke var gift da hun fikk Helen i 1913 og ei heller ved census 1920. Så er spørsmålet om vi kan finne en vielse mellom 1920 og 1930. En evt. ektemake skulle da også hete Häkkinen til etternavn, ref. census 1930, 40 og 50 for Alma Marie.

Når det gjelder f. datoen til Helen så har jeg ikke noen annen forklaring enn at det kanskje har skjedd en feil ved f. registreringen? Litt merkelig, men jeg har sett andre tilfeller hvor dette har skjedd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er enda mer merkelig ar at far til Helen blir nevnt som John Hakkinen, se lenken i mitt forrige innlegg. Det kan jo tenkes at Alma giftet seg senere med en John Hakkinen (jeg har ikke funnet noen vielse) og at han i 1958 ble ført som  hennes far.

Uansett hvor merkelig denne saken er, jeg takker igjen for all hjelp og gode innspill. Jeg må kanskje slå meg til ro med at jeg ikke får svar på hvem som egentlig var Helen's far.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider