Gå til innhold
Arkivverket

En del av lokket til en lik-kiste, fragment med bibelsted?

Espen Tjernshaugen
 Del

Recommended Posts

Dette er nederst på en del av et kistelokk. Over det som bildet viser henger Jesus på korset, og helt øverst bokstavene IHS, som etter det jeg har forstått skal stå for Iesus Hominum Salvator. Det er ikke kjent hvem som har ligget under dette lokket eller hvor gammelt det er. Alle forslag velkomne.

vari-2886b.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Espen Tjernshaugen skrev:

Takk skal du ha, Werner. Jeg skal kikke mer på dette senere i kveld.

Ved nærmere ettertanke så er det vel heller tvilsomt at et representativt utdrag av dette verset får plass på tre linjer på et kistelokk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det behøver bare være ei linje eller et kort sitat hentet fra en større sammenheng. Men har ikke blitt noe klokere av den grunn. Mulig det kan være "Psm" (Psalme) i stedet for "Rom"? På det mest tydelige på andre linje heller jeg til at den tydeligste bokstaven er en t, men dersom det ikke er det, så kan det kanskje være at det står Iehsu.c

Svært usikker her, men dette må jeg fortsette med i morgen. Er for kjørt i hodet akkurat nå. Takk igjen:)

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øverst står det “Rom 14. 7[…]”. Siste del av R-en er borte/utydelig, men det er nok slutten på denne R-en som går igjennom toppen av l-en i “leffve” i linjen under.
Andre linje står det “[…] leffve”
Tredje linje: “[…] Herren;”
Fjerde linje, kanskje: “[…] [H]erren; d[…]”

Dette stemmer med Romerne 7–8, men ikke med Salmenes bok 14, som heller ikke passer tematisk med en gravskrift. Ser ut som dette er midten av kistelokket, da er det nok plass til vers 7 og 8:
7: Thi ath ingen aff oſſ leffuer ſig ſelff Oc ingen dør ſig ſelff
8: Thi ath leffue wii da leffue wii i Herren Dø wii da dø wii oc i Herren.

Endret av Torbjørn Wolden
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Espen Tjernshaugen skrev:

Svært usikker her, men dette må jeg fortsette med i morgen. Er for kjørt i hodet akkurat nå. Takk igjen:)

Her har jeg prøvd å markere hva det er jeg ser:

image.png.44760cf2bfa9d4014d3b76fe8d65ad1b.png

(Det skal være en 'a' og ikke en 'u' på andre linje, som jeg har tegnet.)

Endret av Werner Kvalem Vesterås
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teksten kan være parafrasert med «du» for «vi», slik at det er mulig at andre bokstav på andre linje kan være en «u» som på din markering.

I tillegg til det du har streket opp som jeg er helt enig i ser jeg følgende: siste linje er «ller dør d», både foran dette og foran «n» på nest siste linje må det ha stått «e». En annen dansk bibeloversettelse har «7. Thi at ingen aff os leffuer for ſig ſelff/ Og ingen døer for ſig ſelff. Leffue vi/ da leffue vi HErren : Dø vi/ da dø vi HErren. 8. Derfore/ huad helder vi leffue eller dø/ da høre vi HErren til.» Dette passer godt med det som er synlig i site linje også.
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tor Gjerde nå har jeg streket opp flere bokstaver, basert på innspill fra deg. 

Foran ller er jeg veldig usikker på hva jeg ser.  Med litt fantasi kan man se en e der, men den står ikke på linje med de andre bokstavene, derfor har jeg utelatt den.

Første bokstav i neste ord er jeg temmelig sikker på at er en d.  Bokstaven som er halvveis visket bort av sprekken i kistelokket tror jeg er en ø.  Med litt godvilje kan man se litt av o'en og streken gjennom den.

Klarer ikke å bestemme meg for hva slags tegn vi ser etter ordet .  Det kan ligne litt på en r, men jeg synes den er for liten i forhold til de andre bokstavene i teksten.  Det kan også være et kolon eller semikolon.

image.thumb.jpeg.01b181fb39677b5407b4a9c18b64e659.jpeg

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk! Werner, Torbjørn og Tor. Da er vel dette hovedsaklig løst? Jeg er svært takknemlig for innsatsen som er lagt ned her. 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Espen Tjernshaugen skrev:

Fantastisk! Werner, Torbjørn og Tor. Da er vel dette hovedsaklig løst? Jeg er svært takknemlig for innsatsen som er lagt ned her. 👍

En annen ting vi ikke har funnet ut av, er når dette kistelokket ble laget.  Jeg vil tro at det er fra 1600-tallet, siden vi ser 6 til venstre for krusifikset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er fra Nesodden hvor det er bevart kirkebøker bevart fra 1709, og ettersom det ikke er påmalt noen personnavn- eller initialer så regner jeg med at det ikke er mulig å knytte den til en bestemt person. IHS = Iesus Hominum Salvator.

IMG-2881.jpeg

Endret av Espen Tjernshaugen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På banneret over krusifikset står Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum (INRI).

Endret av Werner Kvalem Vesterås
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Werner Kvalem Vesterås said:

På banneret over krusifikset står Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum (INRI).

Ja, eller varianten

Jesus

Nazaræus

REX

Judeca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Espen Tjernshaugen skrev:

Ja, eller varianten

Jesus

Nazaræus

REX

Judeca

Er litt usikker på hvor du har den fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fra en enkelt kilde som jeg kan hevise til nå, men jeg så en Nazaræus og en Judeca da jeg holdt på med dette i hele går, og plakaten viser jo at det oppe og nede er brukt J og ikke I. Samtidig er det ikke plass til Iudaeorum nederst, for der er plakaten tegnet med en avrundet brett i nede i h. hjørne. Det er kun ett ord på hver linje, og da blir det samtidig vel trangt for hele Nazarenus også. Derfor tror jeg det er en variant, men om mitt forslag er helt riktig - det er jeg sannelig ikke sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Espen Tjernshaugen skrev:

Ikke fra en enkelt kilde som jeg kan hevise til nå, men jeg så en Nazaræus og en Judeca da jeg holdt på med dette i hele går, og plakaten viser jo at det oppe og nede er brukt J og ikke I. Samtidig er det ikke plass til Iudaeorum nederst, for der er plakaten tegnet med en avrundet brett i nede i h. hjørne. Det er kun ett ord på hver linje, og da blir det samtidig vel trangt for hele Nazarenus også. Derfor tror jeg det er en variant, men om mitt forslag er helt riktig - det er jeg sannelig ikke sikker på.

Jeg klarer fint å lese Iudaeorum på nederste linje.  Det ser ikke typografisk pent ut, for bokstavene er veldig sammenpresset på slutten.

Det latinske språket hadde ikke bokstaven J.  J'en kom mye senere, og ble brukt som en "overdreven" I, gjerne i høytidelige sammenhenger som nettopp dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Espen Tjernshaugen skrev:

Joda, men det jeg ser er jo J, oppe og nede.

Med de opplysninger vi sitter på nå, så kunne det jo vært litt moro å prøve å "rekonstruere" lokket, dvs tegne inn de delene som mangler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøkt å fordele tekst slik det kan ha vært:

Rom : 14 : 7

Leffue vi/ da leffue vi i Herren :

Dø vi/ da dø vi i Herren; Derfore/

huad helder vi leffue eller dø/ da høre vi Herren til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider