Gå til innhold
Arkivverket

finner ikke referert verk (MFA) Utenriksdepartementet.

ferdmow
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg prøver å finne en kilde som er referert i en tekst:

teksten er Nils A Røhne (1991), "Norwegian Attitudes Towards the Briand Plan"

Der referer forfatteren til "Ministry of Foreign Affairs Archives, Oslo (MFA), 4/26" flere ganger.

For eksempel:

Ministry of Foreign Affairs Archives, Oslo (MFA), 4{26, Vol. 1, April 4, 1926.

MFA, 4/26, j.nr. 08304, "Memorandum om organiseringen av en europeisk føderal union-ordning".

18. MFA, 4/26, "Europas Forente Stater", Mowinckel's P.M., September 9, 1929.

Jeg finner ikke denne referansen (altså kilden) noe sted online, vet dere hva det dreier seg om og hvor jeg kan komme å se den?? Røhne døde dessverre i 2021.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Ministry of Foreign Affairs Archives, Oslo (MFA) menes formodentlig Utenriksdepartementets arkiv i Riksarkivet, Oslo. Røhnes tekst er på engelsk, så han har hatt behov for å lage en oversettelse, og MFA er hans kortform av oversettelsen.

Utenriksdepartementet har skapt flere arkiver som oppbevares i Riksarkivet. Det er begrenset hva som er tilgjengelig av arkivkataloger på nett, og et sted oppfordres brukere rett og slett til å ta kontakt med Riksarkivet, dvs. Arkivverket: https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-01000001332458

Tillegg: Det kan se ut til at 4/26 refererer til et dossier P1-LVII-04/26 i arkivet RA/S-2259 Utenriksdepartementet som omhandler Folkeforbundet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Kristian - Jeg tok en titt på PDFen med detaljer over innholdet i RA/S-2259  (altså lenken du sendte), men jeg fant ingenting med referansen "P1-LVII-04/26". kanskje best jeg hører med Riksarkivet direkte (selv om det var de som sendte meg hit...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i dette tilfellet er ikke selve arkivkatalogen tilgjengelig i Arkivportalen. PDF-filene er bare en oversikt over arkivnøkler og ordningsprinsipper. Du må, som det står (jf. bilde nedenfor), ta kontakt med Riksarkivet, dvs. Arkivverket.

Men i den PDF-fila som heter "Arkivordning og nøkler 1906, 1924 og 1937 del I", står det på s. 18, at etter 1906-arkivnøkkelen er

• P1 = Bileggelse av internasjonale stridigheter
    • L = Folkenes Forbund
      • VII = Politiske avdeling

Du skal altså til sak 4/26 innenfor dette.

Skjermbilde 2023-04-26 kl. 13.19.31.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider