Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding av et skifte og en linje fra kirkeboka, 1700-tallet på Inderøy

Arne N. Rotvold
 Del

Recommended Posts

Hei,

Jeg sliter med å tyde et par kilder fra 1700-tallet på Inderøy, og lurer på om noen har mulighet til å bistå med hjelp.

Det ene jeg sliter med er et skifte på Norem fra 1767, til en Sivert Iversen https://media.digitalarkivet.no/view/24776/88. Skiftet starter i midten av siden til venstre, på side 86b. Sivert er ikke i slekt med folket på Norum(ikke nært beslektet), men er heller ikke (til min viten) husmann under gården. Det kan virke som at han dør som en ugift inderst, men da ville det vel ikke vært sannsynlig at han hadde fått et skifte etter seg? Jeg klarer å lese de fleste navnene, og forstår det slikt at mye av skiftet omhandler auksjonen etter boet hans, men jeg lurer på om det kan stå noe ved starten, eller potensielt senere i skiftet, som røper noe om hva han drev med på Norem? Norem var to gårder, så om han var inderst på en av gårdene kan det vel også være at det står noe om hvilken gård han bodde på...

Det andre jeg er usikker på er en linje av kirkeboka, øverst til høyre på høyre side, nummer 20 - Ole (?) 56 https://media.digitalarkivet.no/view/16417/51059/9

Dette mener jeg at trolig er samme Ole som er nevnt i 1755 I Åkervik under Norem, da som 52 år gammel. Jeg tyder det som Ole (...sen), altså at det er et patronym, men ser at de fleste andre er oppgitt med gårdsnavn, så det kan hende at jeg leser det feil. 

Håper det er mulig for noen å tyde det bedre enn meg 🙂

Mvh Arne

Endret av Arne N. Rotvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Arne N. Rotvold changed the title to Hjelp til tyding av et skifte og en linje fra kirkeboka, 1700-tallet på Inderøy

det er "efter afgl. unge Karl Sivert Iversen

Norum, til ... Skifte og deeling

imellem Creditorer og den afdødes igienlvende 2de

halvsøstre, Neml: Karen Ivers Datter 26 aar gl. u-

gift ig Barbro Ivers Datter 24 aar gl ligeledes ugift.

Til Formynder blev ansat Peder Jonsen Grande."

Alt lausøyret er lista opp, både med vurdering (takst), kven som fekk tilslaget på auksjonen og kor mykje dei betalte.

Det interessante er at mange ting har gått langt over taksten.

Han har tydelegvis drive med trearbeid og fiske. Men om det er som hovudyrke eller som vanleg fiskarbonde, er vanskeleg å seie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Opplysnihger om fødselen til Sivert Iversen Norum :

Fra kirkebøkene :

Dåp 15/9-1735 : Siver Iversen Stocke (11/9.1735 - ) Far : Iver Stocke. Mor : Karen Siversdatter.

Testes : Hans Stocke, Lars ibd:, Lars Jølstad, Lucie Norem, Beritte Qvam, Barbro Stocke.

Introd: 23/10-1735.

Nest nederst på høyre side :

@https://media.digitalarkivet.no/view/16417/42

Her har du han fra lokal folketelling fra Inderøy, 1755 :

Lokal folketelling

1755 for Inderøy :

Bonden : Iver Stocken (ca.1705 - ) 50 aar gml.

Qv : Ane (ca.1708 - ) 47 aar gml.

Deres barn : Sivert (ca.1735 - ) 20 aar gml.

“Karen (ca.1742 - ) 13 aar gml.

Barbroe (ca.1744 - ) 11 aar gml.

Iver (ca.1752 - ) 3 aar gml.

Inderst : Hans (ca.1655 - ) 100 aar gml.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Har en mistanke om at Sivert Iversen var i slekt med Sivert Pedersen Norum igjennom sin mor Karen Siversdatter,  som sannsynlig var fra Verran og fra gården Thuen, og Sivert Pedersen Norum kan vi følge tilbake til gården Voldset i Verran. Tror vi snakker tremenninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en interessant tanke, men det fins vel ikke noe måte å bevise det på?

Jeg har selv lurt på hvor navnet Sivert kommer fra, ettersom foreldrene til Sivert het Anne Arntsdatter og Peder Ellevsen, og ingen slektskap tilsier at første sønnen deres skulle bli kalt Sivert. Jeg tror ikke det fins noen kilde som oppgir navnet til Peder Ellevsens mor, men det er vel mulig at hun har vært en Sivertsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Arne N. Rotvold skrev:

Det er en interessant tanke, men det fins vel ikke noe måte å bevise det på?

Jeg har selv lurt på hvor navnet Sivert kommer fra, ettersom foreldrene til Sivert het Anne Arntsdatter og Peder Ellevsen, og ingen slektskap tilsier at første sønnen deres skulle bli kalt Sivert. Jeg tror ikke det fins noen kilde som oppgir navnet til Peder Ellevsens mor, men det er vel mulig at hun har vært en Sivertsdatter?

Sivert Iversen har fått navnet sitt fra sin morfar Sivert Ellefsen Thun i Verran, som var bror til Peder Ellefsen Voldset.

Ref : "Tingmøte 13/7-1703 Saxhoug :  “Syfuer Ellovsen lod læse sin bøxel sedel paa 2 øre 3 mkl: i Thun Mons:r Christian Wittrop tilhørende, betalt i første bøxel = 8 rixdr:

Dat: Sundenes d: 12 July, 1703, under Wittrops haand och zignete.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Gunnar Øra skrev:

Sivert Iversen har fått navnet sitt fra sin morfar Sivert Ellefsen Thun i Verran, som var bror til Peder Ellefsen Voldset.

Ref : "Tingmøte 13/7-1703 Saxhoug :  “Syfuer Ellovsen lod læse sin bøxel sedel paa 2 øre 3 mkl: i Thun Mons:r Christian Wittrop tilhørende, betalt i første bøxel = 8 rixdr:

Dat: Sundenes d: 12 July, 1703, under Wittrops haand och zignete.”

Hvis man i tillegg ser på folkene som er på auksjonen omtalt i skifte, og som er oppført som kjøpere, så er majoriteten fra Verran og området Voldset til Tuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gunnar Øra skrev:

Hvis man i tillegg ser på folkene som er på auksjonen omtalt i skifte, og som er oppført som kjøpere, så er majoriteten fra Verran og området Voldset til Tuen.

Så kan man se at si skifte etter Sifver Ellevsen Thun dukker Karen Siversdatter opp

"Skifte 13/9-1707 efter Syfer Ellovsen Tun :

Afdøde : Syfuer Ellovsen, som er død, 12 dage før nest afvigte Johanni (Dette er en sønn av Ellef Ellingsen på Lien under Voldset)

Enche : Beritte Olsdatter

Deres børn : Anne Sifuersdatter (ca.1707 - 1707) var død efter faderen, 20 uger gml.

"            Karen Sifuersdatter (ca.1703 - ) i fierde aar

På barnas vegne var tilstede hendes farbroder Peder Ellovsen Lien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider