Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp med "modernisering" av informasjon fra Bygdebok.. i to deler.

Line Skage
 Del

Recommended Posts

Hei hei! 
Jeg har igjen snublet over mening og korrekt betydning av informasjon fra Overhalla Bygdebok. Denne gangen gjelder det Skage gård. Det beskrives forholdene rundt og vedrørende gården, og setningen jeg ikke forstår er som følger: "... noget tungvunden, middelmådig kornviss og daglig elvebrudd underlagt." Jeg forstår tungvunden og middelmådig kornviss men den siste del av setningen.... Betyr det at elven renner over hver dag????

Den andre delen jeg ikke forstår er litt lengre nedenfor står det at Kongen (Christian 6.) har sendt brev og har bestemt at: "kjøperen må forplikte seg ei alene at lade den på bem. gård Schage boende gamle Enke beholde sin derudi brugende Part hendis Livstid, men og at skaffe den unge Mand som derudi have bøxlet den halve Deel liige så god Jord, uden Bøxels erleggelse".

"bem." er kanskje forkortelse for "bemerket"!?!? Og hvis jeg tolker det rett, enken blir boende ut sin livstid. Men hva menes med den siste delen om den unge mannen?? 

Enhver hjelp mottas med stor takknemlighet!! 

Line

Endret av Line Skage
trykkleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fyrste spørsmålet kan eg ikkje svare på.

Bemelte = benevnte. (Kjem vel sikkert av mål, som i "miste mål og mæle").

Bygsel vil seie jordleige. Eg antar at Kord er trykkfeil, og at det skal stå Jord. Då gjev teksten meining. Kjøparen skulle la enkja få behalde jorda ho brukte på livstid, men måtte også skaffe den unge leiglendingen som hadde bygsla (den andre?) halvparten like god jord som den han hadde hatt(?).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dagleg flaum høyrest merkeleg ut ...  Det kan vel vere verd å sjekke originalen her.

Kanskje matrikkelforarbeidet i 1723 eller landbruksteljinga i 1803?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenker er alltid kjekt, sidan ein då også får sjå den fulle samanhengen ord og setningar står i. Utdraga er frå side 132-133:

https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2012052224030?page=135

Og det stemmer at kjelda skal vere matrikkelen 1723.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nokon som greier å tyde det som står her?

Rentekammeret inntil 1814, Realistisk ordnet avdeling, RA/EA-4070/N/Nb/Nbf/L0168: Namdalen eksaminasjonsprotokoll, 1723, s. 245
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ma20090820640388

Redigert: Tolkinga er vel rett, sjå også det som står om forrige gard.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider