Turid Fallet Skrevet April 22, 2023 Del Skrevet April 22, 2023 Nederst på venstre side i denne kirkeboken fra Land står det en dato. Det ser med første øyekast ut som 11. desember. Men stemmer det? Datoene før er dom 22 og 23 etter trinit. (7. og 24. november), mens søndagene i advent starter på neste side (1. advent = 1. desember) Nå kan dette selvsagt ha noe med at dette gjelder forskjellige kirker, men normalt i denne boken følger datoene etter hverandre ... https://media.digitalarkivet.no/view/9350/41 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar S. Ertesvåg Skrevet April 22, 2023 Del Skrevet April 22, 2023 Det må vere "11 dec". "11" er klart nok (prikkar over 1-tal er gjennomført praksis). "dec" er litt meir uklart, men det er skrive likeins som i "18 dec" året før (s. 68) Turid Fallet reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Matthias Kolberg Skrevet April 22, 2023 Del Skrevet April 22, 2023 Jeg synes det ser mer ut som «Ole» enn «dec» Hva tolker du som foreldrenes og barnets navn her? Torstens d. hører til Gunil i vielsen på linjen over. Det bekreftes av trolovelsen noen uker tidligere. Anders Knudsen er gift med Kari Olsd. samme dag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turid Fallet Skrevet April 22, 2023 Forfatter Del Skrevet April 22, 2023 Jeg var på jakt etter datoen som Kari Dæli (Deli) ble gravlagt (oppført på høyre side) Men tallet er definitivt en dato, vel? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Matthias Kolberg Skrevet April 22, 2023 Del Skrevet April 22, 2023 (endret) En mulighet er at barnet er hjemmedøpt 11. november, og at det er ført opp sammen med søndagsmessen i Haugner kirke, 23. søndag etter trinitatis, 24. november. Påfølgende søndagsmesse er 1. advent i Fluberg. Begravelsen ville jeg derfor satt til 24.11. Endret April 22, 2023 av Matthias Kolberg Turid Fallet reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turid Fallet Skrevet April 22, 2023 Forfatter Del Skrevet April 22, 2023 Tusen takk for den oppklaringen!! Det høres meget sannsynlig ut! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Matthias Kolberg Skrevet April 22, 2023 Del Skrevet April 22, 2023 (endret) Jeg ser nå at dåpen dreier seg om sogneprestens datter. Engebor Cathrine Anker, datter av Bernt Anker og kone Karen Tanke. Geni er ikke den beste kilden, men det er oversiktlig, og dette er en velkjent familie https://www.geni.com/people/Bernt-Ancher/6000000004154503105 Det jeg trodde var Ole, kan ikke være riktig. Det er mulig hun ble døpt i desember, men da må det være etterinnført. Begravelsen ville jeg likevel satt til 24.11. Endret April 22, 2023 av Matthias Kolberg Turid Fallet reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå