Gå til innhold
Arkivverket

Huusmandsseddel 1813

Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Heisan,

Jeg har tydet en gammel husmannskontrakt men er usikker på en del ord.

Håper noen her kan hjelpe meg 🙂

Her er det jeg har greid å tyde:

01                 Huusmandsseddel. Vi underskr. (?) Jeg Tron Jensen Laake haver indgaaet følgende Kontrakt med Halvor Gul-

02                 Brandsen Bratvold(?), indgaaet som Huusmand antaget Pladsen Sandbakken under Grden Gis-

03                 Levold til Brug, samt et Stykke Engeland i Gislevold Eng. For bte (?) Plads gives i Huusleie (?) 3 Spd og for Engstykket 1 Spd. (?)

04                 (?) af Hans Gulbrandsen Gislevolds Eiendom. Husene tilhører paa Pladsen tilhører Grdens Eier, som han holder i forsvar-

05                 lig god Stand i alle Dele, Gierdegaarden(?) omkring bte Jordvei holder Huusmanden og tager til gierdefang i Gislevold Skov

06                 hvor han bliver anviist af Grdens Eier. Huusmanden erholder Plavheste i Plavaanen af sin Vert for(?) Beatling. Huus-

07                 manden møder til Arbeid i Grden Kl. 4 (?) Morgenen og arbeider for 8 sk Dagen ligsaavel Sommer som Vinter samt  møder

08                 til Arbeid, hvad Tid han bliver tilsagt(?). Huusmandens Kone (?) ogsaa til Arbeid efter Tilsigelse. Tron Jensen maa ikke

09                 indtage Inderster uden min Tilladelse, Fremmede er natten over, end mindre holde et instendigt Huus. Skul-

10                 le Nogen af ovenmeldte Personer handle imod dette, faar de sin Rettighed forbrudt. Bratfvold d 10 Mai 1813. Tron

11                 Jensen Laake mihP. Halvor Gulbrandsen. Til Vith. Haagen Gulbrandsen Melbye. Lars Olsen Bjørke.

Linken til original-teksten her (starter på venstre side):
https://www.digitalarkivet.no/tl20080626340660

På forhånd mange takk 🙂

mvh

Marius

Endret av Marius Holm Enerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag:

01                 Huusmandsseddel. Vi underskr. (ja) Jeg Tron Jensen Laake haver indgaaet følgende Kontrakt med Halvor Gul-

02                 Brandsen Bratvold(ja), indgaaet som Huusmand antaget Pladsen Sandbakken under Grden Gis-

03                 Levold til Brug, samt et Stykke Engeland i Gislevold Eng. For bte (ja) Plads gives i Huusleie (?) 3 Spd og for Engstykket 1 Spd. be-

meldte Engeland er saaaledes fradelet, Delet gaaer ud fra en Kluftet(?) Osp rundtforbi et Agerstykke til en (??) Gran ved

04                 Delet af Hans Gulbrandsen Gislevolds Eiendom. Husene tilhører paa Pladsen tilhører Grdens Eier, som han holder i forsvar-

05                 lig god Stand i alle Dele, Grdegaarden omkring bte Jordvei holder Huusmanden og tager til grdefang i Gislevold Skov

06                 hvor han bliver anviist af Grdens Eier. Huusmanden erholder Plavheste i Plavaanen af sin Vert for(ja) Beatling. Huus-

07                 manden møder til Arbeid i Grden Kl. 4 1/2(?) Morgenen og arbeider for 8 sk Dagen ligsaavel Sommer som Vinter samt  møder

08                 til Arbeid, hvad Tid han bliver tilsagt(ja). Huusmandens Kone kommer ogsaa til Arbeid efter Tilsigelse. Tron Jensen maa ikke

09                 indtage Inderster uden min Tilladelse, Fremmede om(?) natten over, end mindre holde et uanstendigt Huus. Skul-

10                 le Nogen af ovenmeldte Personer handle imod dette, faar de sin Rettighed forbrudt. Bratfvold d 10 Mai 1813. Tron

11                 Jensen Laake mihP. Halvor Gulbrandsen. Til Vith. Haagen Gulbrandsen Melbye. Lars Olsen Bjørke.

Mvh

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.4.2023 den 18.38, Even Stormoen skrev:

04                 Delet af Hans Gulbrandsen Gislevolds Eiendom. Husene tilhører paa Pladsen tilhører Grdens Eier, som han holder i forsvar-

"(..)Husene tilhører paa Pladsen tilhører.." hørtes veldig merkelig ut  🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Skal se en gang til.

Nei, kommer til samme merkelige resultat. Skriveren har kanskje ‹surra› litt? Ser ikke ut til å være rettet eller overstrøket heller. Hmm.

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider