Gå til innhold
Arkivverket

Trond Skretveits odelsrett etter Olav Halvorsen Moghus. Har eg funnet en "lovlig" løsning?

Åsbjørg Susort
 Del

Recommended Posts

Trond Skretveit er søn av Sondre Oddsen Svalastoga og Signe Tarjeisdatter. Hennes far er Tarjei Ormsen Åsland, sønn av Orm Åsland.

Olav Halvorsen Moghus gifter seg med enka etter Orm Åsland.

Trond Skretveits morfar Tarjei Ormsen blir da stesønn og har vel da kanskje odel gjennom moren sin arvedel etter Olav?

https://www.nb.no/items/474dda695f14699dc99ae253c50e7843?page=105

https://www.nb.no/items/8729a0f8b886f635b9da2ac1f48e7672?page=259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njei, jeg tror ikke du kan arve odelsrett på den måten. Enker/enkemenn arvet halvparten av godset - men ikke odelsretten. Odelen fulgte slekten.

Så i "ditt" tilfelle må nok Trond og Orm ha en eller flere felles forfedre med odel...?

Litt om dagens situasjon - og odelsretten var neppe "slappere" i gamle dager (poenget med den var jo nettopp å holde gården innenfor slekten...):

https://besteadvokat.no/odelsrett?utm_source=bing_search&utm_medium=c&utm_campaign=28228192-o&utm_content=81432685469056&utm_term=1302921672102775&msclkid=6c12393b05a01c92d4b25d7d9917add9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved nærmere ettertanke: odelsrett er ikke noe man kan arve - det er noe man er født med (om man ikke er (siste leddet) som er med på å opparbeide den)).

Men det er en annen mulighet for å "få" odelsrett til en gård og det er ved makeskifte.

Så om Trond eller noen av hans forfedre har makeskiftet sin egen slekts gård mot Moghus...

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser også eksempler på at gårder kan selges "med Odel. bøxsel, brug og herligheder" når eg leser i tingbøkene fra den gang da. Mulig det er innen slekta da. Har ikke kontroll på detaljene, men all krangling om rett til diverse garder er gull verdt for å nøste opp i div. slekter 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du veit det sikkert, men lell:

- odel kan gå gjennom kvinneledd (men brør hadde betre odelsrett); altså kan han ha retten gjennom mor si.

- Trond kan tale på vegne av kona si - dvs. at det er ho som har odelsrett (i dokumentet du lenkjar i den andre tråden er det snakk om ein "Vehrfader")

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig viktig presisering, Ivar.

Og her er løsningen, Åsbjørg:

Kona til Trond, Gunhild Sveinsdatter Skredtveit, var datter av Svein Mikkelsøn Skredtveit, sønn av Mikkel Sveinsøn Lid og hans kones navn kjenner vi (jeg) ikke, men det er nok ganske sikkert Gunhild som har odelsrett.

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

- Trond kan tale på vegne av kona si - dvs. at det er ho som har odelsrett (i dokumentet du lenkjar i den andre tråden er det snakk om ein "Vehrfader")

1 time siden, tom askerøi skrev:

Kona til Trond, Gunhild Sveinsdatter Skredtveit, var datter av Svein Mikkelsøn Skredtveit, sønn av Mikkel Sveinsøn Lid og hans kones navn kjenner vi (jeg) ikke, men det er nok ganske sikkert Gunhild som har odelsrett.

Svend Skretveit har 1 sønn og 3 døtre.

Trond "slår" både Gunnhilds bror og hennes svogere når det gjeld odelsrett til Skretveit pga at han er av Olav Moghus "afkommen".

Tronds mormor gifter seg med Olav Moghus og Olav blir da hans stebestefar.

Olav Moghus kan alt. være oldefar, altså far til Odd Svalastoga, uten foreløpig kjent patronym, eller kona hans som eg ikkje har navn på - forløpig 🙂 Men her er eg litt usikker på om tidslinje/alder kan stemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider