Jarleif Nordheim Skrevet April 25, 2023 Del Skrevet April 25, 2023 Her følger en tekst jeg fikk til det meste på, men ønsker korrigeringer og bekreftelser der jeg er usikker, mv! https://www.digitalarkivet.no/tl20080911280398 - nr 7 Vh Jarleif Skjøte 1835 Lexrød Jeg underskrevne Hans Jensen gjør vitterlig, at ligesom jeg for nogen Tid siden til min Broder Anders Jensen Tolsbye har solgt, saaledes er det jeg herved ham og hans nu afdøde hustru Johanne Christensdater Fællesbo? Til Eiendom paa lovlig maade overdrager en halvpart af den mig med Skjøde af 1 Novb: 1828 hjemlede(?) Halvdel, til Skyld 1 Hud og 9 Skind, udi Gr Matr N: 288 Lexrød i Ahremark Præstegield, og det efter følgende muntligen omforeende Vilkaar: 1. For Kjøbesummen, bestemt til 375, siger tre Hundrede Syvti og fem Norske Specidaler, er jeg fyldesgjort(?): a, med at Kjøberen, med sin Underskrift herpaa, forplikter seg til at indfri min under 1 Novb 1828 til Norges Bank , med første Pri i Eiendommen, for 450 Sp udstedte Obligation, - dog kun for et Beløp af …………… 210 Spd Samt at forrente dette Beløp fra 1. Januar 1834; og b, Med Kontanter har afgjort Resten ………………………. 165 Spd 2. At Kjøberen ligeledes forpligter sig til fra 1. Januar 1834 at overtage Udredelsen(?) for en Halvdel af det føderaad jeg, som Eier af halve Lexrød, er pliktig at prestere min Fader Jens Andersen Tolsbye ifølge Contract af 1. Decb 1829; og 3. At Kjøberen, ligeledes for en Halvdel tilvarer Halvgaardens Skatter(?), Afgifter og ?? fra 1. Januar 1834. Thi skal saaledes en Halvdel af min ovenomhandlede Eiendom med tilleggelser af Ager og Eng, Udmark(?) og Skov, huusmandsplads, Vannfall, ¼ part i et Sagbrug, Samt paastaaende huse, intet undtagen, fra nu af følge tilhøre min Broder Anders Jensen Tolsby og hustru Johanne Christensdtr Fællesbo(?) som fuld og retmæssig Eie ndom; hvorfor jeg for salget bliver hjemmelsmand ifølge Loven. Til Bekræftelse med våre Underskrivter i Vidners Overvær(?). Gaarden Fremmegaard den 28e September 1835 Hans Jenssen Fremmegaard med Vedholden(?) Pen. Paa vegne af? Anders J. Taalsbye xxxx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elin Galtung Lihaug Skrevet April 25, 2023 Del Skrevet April 25, 2023 Her er noen ord/navn i de linjene hvor du har spørsmålstegn: hans nu afdøde Hustru Johanne Christensdaters Fællesboe til Eiendom paa lovlig Maade overdrager en halvpart af den mig med Skjøde af 7 Novb: 1828 hiemlede Halvdel, til Skyld 1 Hud og 9 Skind, Norske Specidaler, er jeg fyldestgjort: a, ved at Kjøberen, ved sin Underskrivt herpaa, forpligter sig til 2. At Kjøberen ligeledes herved forpligter sig til fra 1ste Januar 1834 at overtage Udredelsen for en tilvarer Halvgaardens Skatter, Afgivter og ?? fra 1ste Januar 1834. Thi skal saaledes en Halvdeel af min ovenomhandlede Eiendom med Tilliggelser af Ager og Eng, Udmark og Skov, Huusmandsplads, min Broder Anders Jensen Tolsbye og Hustru Johanne Christensdtrs Fællesboe som fuld og retmæssig Eie Underskrivter i Vidners Overvær. Gdn. Fremmegaard den 28de September 1835 Hans Jenssen Fremgaard med vedholden(?) Pen. Paa egne og Hustrues Boes Vegne Anders J. Taalsbye Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarleif Nordheim Skrevet April 25, 2023 Forfatter Del Skrevet April 25, 2023 Hjertelig takk! Vh Jarleif Elin Galtung Lihaug reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå