Gå til innhold
Arkivverket

Korrektur skjøte 1835

Jarleif Nordheim
 Del

Recommended Posts

Her følger en tekst jeg fikk til det meste på, men ønsker korrigeringer og bekreftelser der jeg er usikker, mv!

https://www.digitalarkivet.no/tl20080911280398 - nr 7

Vh Jarleif

Skjøte 1835 Lexrød

Jeg underskrevne Hans Jensen gjør vitterlig, at ligesom jeg for
nogen Tid siden til min Broder Anders Jensen Tolsbye har solgt, saaledes er det jeg herved ham og
hans nu afdøde hustru Johanne Christensdater Fællesbo? Til Eiendom paa lovlig maade overdrager
en halvpart af den mig med Skjøde af 1 Novb: 1828 hjemlede(?) Halvdel, til Skyld 1 Hud og 9 Skind,
udi Gr Matr N: 288 Lexrød i Ahremark Præstegield, og det efter følgende muntligen omforeende
Vilkaar:

1. For Kjøbesummen, bestemt til 375, siger tre Hundrede Syvti og fem
Norske Specidaler, er jeg fyldesgjort(?): a, med at Kjøberen, med sin Underskrift herpaa, forplikter seg til
at indfri min under 1 Novb 1828 til Norges Bank , med første Pri i Eiendommen, for 450 Sp
udstedte Obligation, - dog kun for et Beløp af  ……………                                                210 Spd
Samt at forrente dette Beløp fra 1. Januar 1834;
og b, Med Kontanter har afgjort Resten ……………………….                                                 165 Spd

2. At Kjøberen ligeledes forpligter sig til fra 1. Januar 1834 at overtage Udredelsen(?) for en
Halvdel af det føderaad jeg, som Eier af halve Lexrød, er pliktig at prestere min Fader Jens
Andersen Tolsbye ifølge Contract af 1. Decb 1829; og 3. At Kjøberen, ligeledes for en Halvdel
tilvarer Halvgaardens Skatter(?), Afgifter og ?? fra 1. Januar 1834. Thi skal saaledes en Halvdel
af min ovenomhandlede Eiendom med tilleggelser af Ager og Eng, Udmark(?) og Skov, huusmandsplads,
Vannfall, ¼ part i et Sagbrug, Samt paastaaende huse, intet undtagen, fra nu af følge tilhøre
min Broder Anders Jensen Tolsby og hustru Johanne Christensdtr Fællesbo(?) som fuld og retmæssig Eie
ndom; hvorfor jeg for salget bliver hjemmelsmand ifølge Loven. Til Bekræftelse med våre
Underskrivter i Vidners Overvær(?). Gaarden Fremmegaard den 28e September 1835
Hans Jenssen Fremmegaard med Vedholden(?) Pen. Paa vegne af?  Anders J. Taalsbye
xxxx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen ord/navn i de linjene hvor du har spørsmålstegn:

hans nu afdøde Hustru Johanne Christensdaters Fællesboe til Eiendom paa lovlig Maade overdrager

en halvpart af den mig med Skjøde af 7 Novb: 1828 hiemlede Halvdel, til Skyld 1 Hud og 9 Skind,

Norske Specidaler, er jeg fyldestgjort: a, ved at Kjøberen, ved sin Underskrivt herpaa, forpligter sig til

2. At Kjøberen ligeledes herved forpligter sig til fra 1ste Januar 1834 at overtage Udredelsen for en

tilvarer Halvgaardens Skatter, Afgivter og ?? fra 1ste Januar 1834. Thi skal saaledes en Halvdeel

af min ovenomhandlede Eiendom med Tilliggelser af Ager og Eng, Udmark og Skov, Huusmandsplads,

min Broder Anders Jensen Tolsbye og Hustru Johanne Christensdtrs Fællesboe som fuld og retmæssig Eie

Underskrivter i Vidners Overvær. Gdn. Fremmegaard den 28de September 1835

Hans Jenssen Fremgaard med vedholden(?) Pen. Paa egne og Hustrues Boes Vegne  Anders J. Taalsbye

Lenke til kommentar
Del på andre sider