Gå til innhold
Arkivverket

Musketer Erik Einersen Svindsaas f. 1834 i Meldal

Marianne M Malme
 Del

Recommended Posts

Hei!

Min tippoldemor hadde en bror som het Erik Einersen f. 30. aug 1834 i Meldalen. Vi har masse opplysninger fra Meldalen om han og familien ellers, men når det gjelder han er det et "hull" vi prøver å tette.  Erik Einersen Svindsaas er registrert flytta fra Meldalen til Trondheim 19. sept 1855. Vi har ikke klart å finne han som innflytter i Trondheim, men da vi snakka med noen eldre slektninger i Meldalen trodde de at han hadde verva seg. Neste sikre spor vi har etter han er fra Sverige. Han gifter seg der med Anna Marie Westerlund 24. juni 1873 i Trehôrningsjø og i den forbindelse oppgis det at han  flytta fra Trondheim til Nolby 18. nov 1872.  Perioden i Sverige har vi litt oversikt på helt til juli 1879 da de reiser til Amerika. Ved FT for New York i 1880 finner vi de, men så mister vi de igjen. 

Det er perioden fra 19. sept 1855 til 18. nov 1872 som vi jobber med nå. 

Ei lita jente blir født 20. febr 1858 og døpes i Vår Frue kirke i Trondheim - Guriana Kristine. I forbindelse med den dåpen står det noen opplysninger om far. Og jeg har fått hjelp til tydning av skriften

"Faderen er ungkarl og Musketer, nr 21 ved 1.ste Jegerkompani Erik Einersen, i tjeneste hos sergant Børseth i Danielsveiten. Moderen er pige Marie Olsdtr, logerende hos F.Unhjem paa byens udmark (?), og der fødte barnet", men det står ikke hvor denne Erik kommer fra.

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, SAT/A-1456/602/L0138: Klokkerbok nr. 602C06, 1853-1858, s. 148
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070924620149
Her er en veldig nøyaktig beskrivelse " nr 21 ved 1.ste Jegerkompani"  så jeg teker det må finnes et register for hvem som var i det kompaniet og forhåpentlig hvor de var født og en fødselsdato. Hadde vært veldig stas med en bekreftelse på at dette er "vår" Erik. 

Denne lille jenta døde 29. des 1859 og ved hennes dødsfall står ingen flere opplysninger om hvor far kommer fra. Begravelse på Guriana Kristine var 5. jan 1860 og 8 dager senere kom ei ny lita jente som fikk navnet: Guriana Kristine.  Denne jenta fikk leve, vokse opp og fikk egen familie.  Vi har vært i kontakt med familien, men ingen har noen opplysninger om hennes far.

Det er sparsom med digitalisering av militære ruller. Jeg har også vært i kontakt med Riksarkivet i Trondheim, men de har ikke anledning til oppslag i tilgjengelig materialer.

Jeg har dessverre ikke anledning til å gå på arkivet selv da jeg bor på Vestlandet.  Er det noen her som har mulighet til, og kjenner til hvor en kan finne disse opplysningene, og gjøre et oppslag for å finne "nr 21 ved 1.jegerkompani" 1858 i Trondheim. 

Vi er 3"menninger" som er utrolig takknemlige for all hjep i denne sammenhengen.

Vennlig hilsen

Marianne Malme

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider