Gå til innhold
Arkivverket

Fogderegnskap Nordmøre 1695 - leiermålsak

Henrik Ormbostad
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger litt hjelp til å tyde den siste setningen i saken som gjelder leiermål mellom Olle Alfsen Lien og Guraa Olsdatter Lien. Teksten er egentlig svært lett å forstå, men jeg snubler litt i noen ord på slutten. Det er ordene rett etter Guraa Olsdatter Lien jeg trenger hjelp til. 

Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Fogderegnskap, RA/EA-4092/R56/L3736: Fogderegnskap Nordmøre, 1694-1696, s. 109
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk10051202240110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tilleggspørsmål: Jeg blir ikke helt enig med meg selv om det står Olle Alfsen elle Olle Olsen.  Bokstavene a og o skrives ganske likt og bokstaven f kan også forveksles med s. Hvis en ser nederst på foregående side, så står det nederst på siden;  ..  som han siden ægtet.. Der kan s i siden forveksles med en f

Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Fogderegnskap, RA/EA-4092/R56/L3736: Fogderegnskap Nordmøre, 1694-1696, s. 109
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk10051202240110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Henrik Ormbostad

Hvis du ser på kombinasjonen «en» i neste ord lien, så er den lik de to siste bokstavene i det ‹omstridte› navn. Derfor ser det ut for meg til å være en bokstav for lite til å kunne være «alfsen». Altså vil jeg foreslå olsen.

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.