Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Kristiane Nielsdtr. f. 1787 (Leirfall) Stjørdal,Nord Trøndelag, hvor ble hun født og hvem var foreldrene?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg har en åpen post i et slektstre (min svoger) som jeg ved flere anledninger har forsøkt å finne svar på, men uten hell.

Kristiane Nielsdtr. giftet seg 09.11.1815 i Stjørdal med John Lassesen  Fordal/Fornes. Han  var født omlag 1783 - død 1863, og her har jeg det jeg trenger av opplysninger.

Ved vielsen er Kristiane oppført med Leirfall som oppholdssted og var 28 år gammel, altså født omlag 1787. Men jeg finner ingen som passer i bygdeboka?

Er det noen som drar kjensel på denne Kristiane eller som på andre måter kan bidra til å avdekke hennes opphav?

Vielse nr 75 høyre side. Kirkebøker: Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag, SAT/A-1458/709/L0061: Ministerialbok nr. 709A08 /1, 1815-1819, s. 192 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Den eneste jeg finner i 1801 i Stjørdal er en 2 år gammel jente på gården Folvigen.

Om jeg ser på barna, har jeg ikke kunnet forklare navnene Sigrid, Anne, Gunhild og Randi, annet enn at John hadde en søster som het Gunnhild. Jeg antar at en av disse 4 jentene er oppkalt etter hennes mor.

I følge bygdeboka side 352/353 var Kristiane tjenestejente på Leirfall.

Stjørdalsboka : gards- og slektshistorie. Band V 2 : Hegra herad (nb.no)

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Odd Annar.

Jeg skal se nærmere på det i morgen. Men jeg har en følelse av athun ikke var fraSjørdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Name    Christiana Nilsdatter
[Christiana Nilsen]
Mother    Sigrie Christiansdr
Father    Nils Nilsen
Baptism    8 jul 1787 Bjørnør, Sør-Trøndelag, Norway

Fra Ancestry. Mvh Knut

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mang takk Knut for den opplysningen.

Jeg har lett i mange år etter henne uten hell. Men jeg fikk fort en følelse av at hun ikke var fra Stjørdal. Jeg må prøve å få tolket gårdsnavna i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er nok Christiane i 1801 tellingen på gården Strøm som tjenestepike.

033 Christiana Nilsdatter - 0008 Strøm - 001 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1801 for 1632P Bjørnør prestegjeld - Digitalarkivet

Når det gjelder oppholdssted ve dåpen i 1787 ser det for meg ut til at moren var fra Romsdalen, og faren fra Nordschibens? (Nordschiør).

Kan dette være foreldre i 1801?

Sigrid Christiansd - Ministerialbok for Bjørnør prestegjeld 1732-1801 (1632P) - Digitalarkivet

Det merkelige er at jeg finner ikke dette paret i 1801 tellingen for Osen/Roan. Ser jeg på feilt sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge lenken min fra 1801 i forrige innlegg var Sigrid og Nils ektefolk da de døpte datteren Ane.

Men jeg finner verken vielse eller familien i 1801 tellingen. 

Her er dåpen omlag midt på høyreside 17 september og døpt 27 september 1801.

Kirkebøker: Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, SAT/A-1456/657/L0700: Ministerialbok nr. 657A01, 1732-1801, s. 519-520 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Er det noen som kan klare å finne noe mer om dette paret på gården Haavig i Bjørnør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Kirsti.

Den var tydeligvis ført inn senere, og var lett å overse.

Da ser jeg at Nils kom fra Kiran. Dette er 2 år etter at et par med samme navn fikk en dater utenom ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk til Anne for lenken til bygdeboka.

Da kan jeg trolig slå fast at dette er foreldrene til Christiane f.1787.

Det blir trolig vanskelig å finne noe mer om disse to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider