Gå til innhold
Arkivverket

Kanonbatteri ved Grønlia ved Oslo til 1824

Dag Jarnøy
 Del

Recommended Posts

Jeg holder på med historien ved Kongshavn, Grønlia og Oslo Hospital. Det er flere steder skrevet om kanoner plassert ved Grønlia. Alle steder har samme ordlyd, men hva er kilden?

Har det vært et kanonbatteri her og i tilfelle hvor. Det er få kart over området og jeg har ikke funnet noen kart for den aktuelle tiden. Det var til forsvar så det er mulig det aldri ble tegnet inn på sivile kart.

Her er setningen: I forbindelse med Napoleonskrigene ble det anlagt et batteri med åtte kanoner i Grønlia. Dette ble bare stående til 1824.

Tips til hvor man kan lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, tom askerøi skrev:

Kanskje det er noen i Søndre Aker historielag: https://www.sondreaker.org/

eller noen i Oppegård historielag: http://www.oppegard-historielag.org/

som har hørt om dette kanonbatteriet i Grønlia?

Lite å hente hos SAH. Jeg var og hørte et foredrag av Ivar Sekne nestleder i SAH forleden, han sa de viste ikke noe nærmere om kanonbatteri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd.

Jeg har bladd igjennom Birger Løvland (red): Sørmarka, Arnfinn Nygaard: Om Holmlias historie og kikket i leksikonet for både Østmarka og Marka generelt uten å se at det er nevnt (men det er grenser for hvor fort jeg leser).

Så jeg frykter at jeg ikke har flere forslag - men Oppegård historielag gjenstår??

Lykke til!

Ellers gir vel dette et hint om hvor det lå: https://oslobyleksikon.no/side/Grønlia_(havna)

Og klikker du på lenken "Åpne i Oslo Bykart" kommer du antagelig ganske nære...

Og nå forstår jeg hvorfor jeg var på "feil villspor" - det er snakk om et Grønli i havna som ikke har noe med Grønliåsen å gjøre...

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har funnet noe under forsvar Oscarsborg. Det var en forsvarslinje der og en indre ved Vippestangen, Hovedøya og Alunverket (Grønlia), samt Akkerskus festning. For å hindre gjentakelse av flåteran som var i København.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var midt i blinken Matthias, jeg hadde funnet boken på nett, men ikke lest så langt ennå. Jeg har oså lest om Collett, Alunverk og Meyer, men sistnevnte kom for sent i 1830.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider