Gå til innhold
Arkivverket

Digitalisering av gamle lysbilder - Hva er rett side for å unngå speilvendt skanning?

Frank Marton Pedersen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg holder på å digitalisere gamle lysbilder fra 70- og 80-tallet. Jeg blir imidlertid ikke helt klok på hvilken side lysbildene skal skannes i. Jeg vil gjerne skanne bildene rett vei, ikke speilvendt. Om det blir rett vei eller speilvendt avhenger av hvordan jeg legger lysbildene (i plastramme) i kassetten for skanning. 

Plastrammen som lysbildene er i har to sider: En hvit og glatt side og en mørk/blå/grå side som ofte har en logo eller merke. Var måten lysbildene ble puttet i plastrammen på standardisert på noen måte? Eller kan jeg forvente at det er hipps om happ hva som er rett side (hvit side vs. grå/blå side)? Finner lite på nettet om dette. 

Jeg er klar over at bildene kan speilvendes som bilde-fil, men jeg vil gjerne skanne rett vei når jeg først er i gang med dette.

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg åpnet et par plastrammer og sjekket selve lysbildene. Jeg finner eksempler på at "Kodak" på filmrullen er vendt mot både hvit og grå/side. Da kan det være litt som jeg fryktet, nemlig at dette er sammenblandet... Skal se om jeg finner en trend her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For endel år siden holdt jeg på med akkurat det samme. Og fant da ut at fotografen (min far) som var en pertentlig herre, konsekvent hadde montért lysbildene slik at ‹firmanavnet› / den fargete siden vendte mot lyskilden eller ‹bak› om man vil.

Men om dette var en generell ‹regel› vites ei . . .

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre det er snakk om rammer i papp var det vel eigaren av lysbildefilmen som sjølv sette på rammene etter at filmen var framkalla. Så då kjem det an på om dette vart gjort konsekvent eller ikkje.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker!

Jeg har funnet ut litt mer nå. Mange av plastrammene som er brukt har noen små klammer på innsiden av den hvite delen som lysbildet skal settes inn i. Når dette er gjort clipses den mørke delen fast. Fra produsenten er det derfor tenkt at den slette hvite siden er baksiden. Jeg har åpnet et tyvetalls plastrammer nå, og stort sett er lysbildene satt inn på denne måten. Men ikke alle, for noen plastrammer er fra en annen produsent som ikke har denne løsningen.

Jeg må nok åpne plastrammene og sjekke at filmen ligger rett før jeg skanner.

Endret av Frank Marton Pedersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Jeg må nok åpne plastrammene og sjekke at filmen ligger rett før jeg skanner.

Eller anskaffe deg en slik antikivitet . . . 😄

Hvis du noensinne er i Stavanger kan du få låne min. Seriøst.

Mvh

IMG_2010.JPG

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig synes jeg kvaliteten på skanningen er bedre enn jeg opprinnelig hadde sett for meg. Lysbilder har vel en tendens til å blekne over tid, men her synes jeg fargene har holdt seg ganske bra. Oppbevaring uten lyseksponering har nok mye å si.

Her er et eksempel, dette er fra rundt 1980:

Syden.thumb.jpg.0be0096f521576a1b05b9ca12c0d121e.jpg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skilnad både på fargane i utgangspunktet på ulike filmar, og kor godt fargane held seg. Eg hadde f.eks. ein film frå byrjinga av 60-talet med fyldige fargar, og nyare filmar nesten utan farge. Alle lysbileta har vore oppbevarte på same stad. Eg vil tru at Kodak var noko av det betre.

Mi erfaring med ein lysbileteskanner kjøpt på Clas Ohlson for nokre år sidan var at skanneren sleit med å gje att dei lysaste fargane. Enten vart biletet for mørkt, eller så vart himmelen kvit i staden for blå. Dessutan vart resultatet skjemt av lyse prikkar på grunn av støv på lysbileta.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er eksempel på lysbilete frå tidleg på 60-talet, som eg posta i ein tråd i 2015.

2-21-2011_017.JPG

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å ‹thrashe› tråden din Frank M. – men kan du, Torbjørn forklare meg hvordan du fikk til å sette inn miniatyrbilde som lar seg ‹klikke› til full størrelse? «Jeg òg vil ha sååånn!» 😉

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville ha stort bilete i utgangspunktet, men fekk av ein eller annan grunn miniatyrbilete. Etter å ha klødd meg ein del i hovudet redigerte eg innlegget mitt ved å høgreklikke miniatyrbiletet, kopiere lenka til (det store) biletet, slette miniatyrbiletet og lime inn lenka eg hadde kopiert.

Eg skulle gjerne visst korleis ein evt. kan gjere dette i utgangspunktet. Forumet oppfører seg merkeleg i forhold til tidlegare.

Redigert: Ser at det vart miniatyrbilete også i 2015. Eg anar ikkje kvifor.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ein dobbelklikkar på biletet når ein redigerer innlegget får ein opp følgjande boks:

975630889_Utennavn.thumb.jpg.aacc6cd1bca4bf1d4a6d4bd09bb43c2b.jpg

Det merkelege problemet med det andre biletet var at forumet "nekta" meg å setje breidde større enn 100. Då blir det miniatyrbilete.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Dessutan vart resultatet skjemt av lyse prikkar på grunn av støv på lysbileta.

Ein liten pensel med mjuke hår er eit møst på kvart bilete. Og så dreg ein fingeren over "busta" mellom kvart bilete for at støvet ikkje fylgjer med til neste bilete. Dette gjer underverk!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til utgangspunktet.

Man kan ikke utifra innramminga nødvendigvis se hva som er rett vei (kan jo være satt inn feil).

Man må se det ved å studere filmen.

Når man ser på et dias vil det være slik at når man ser det rett vei vil ei blank side vende mot betrakteren, mens

baksida er noe mattere fordi det er der filmemulsjonen ligger. Dessverre er ikke forskjellen så stor, men ved å holde diaset

i litt forskjellig lys og se det i varierende vinkel, er det mulig å se forskjellen. Ei hjelp hvis man har et dias man er sikker på

og bruker det til sammenligning med det man er usikker på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider