Gå til innhold
Arkivverket

Spørsmål vedr farskapssak 1848

per aase andresen
 Del

Recommended Posts

Hei.

Mitt navn er Per Aase Andresen, og jeg driver med slektsgransking.

Spørsmålet mitt er om det finnes oversikter over farskapssaker i tidsrommet 1848 til 1852.

Hvis det finnes, er disse da tilgjengelig for allmennheten.

Mitt sak gjelder et barn født utenfor ekteskap den 12. mai 1848 på Briskeby / Oslo, og dødt i Aker kirke 09. juni 1848.

https://www.digitalarkivet.no/kb20060301050224

Akershus, Oslo fylke, Aker i Aker, Ministerialbok nr. 19 (1842-1852), Fødte og døpte 1848, Side 198

Barnets navn er Josephine Marie, og hennes mor var Berthe Larsdatter Pedersen.

Farens navn er angitt til Student Henrik Jansen, som i 1848 leide rom i Nedre Voldsgate i Oslo.

Grunnen til min henvendelse er at jeg arbeider med en slektsoppstilling over en slekt Janson i Bergen, også bosatt på Laksevåg, og

deres forhold til Det Hanseatiske miljøet her i Bergen på midten av 1800 tallet.

Jeg har grunn til å tro at barnefaren var Henrich Janson fra Laksevåg/Bergen, som var student i Christiania rundt 1848.

Men jeg er ikke helt sikker. Henrik Jansen, som det er angitt i dåpboken,  er jo  ikke et helt uvanlig navn.

Men Hvis den angitte barnefaren er Henrich Janson født 12. juni 1819 og døde i Bergen 18.11.1852,

ville jeg ha fått en bekreftelse på at Josephine Marie er en etterkommer etter Jansson-slekten her i Bergen

Håper du kan hjelpe meg med «problemet».

Imøteser din tilbakemelding.

Mhv

Per Aase Andresen

e-postadresse peraase.andresen@gmai.com

mobil  97 04 79 93

Postadresse; Solveien 5b, 5162 LAKSEVÅG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, per aase andresen skrev:

Hei.

Mitt navn er Per Aase Andresen, og jeg driver med slektsgransking.

Spørsmålet mitt er om det finnes oversikter over farskapssaker i tidsrommet 1848 til 1852.

Hvis det finnes, er disse da tilgjengelig for allmennheten.

Mitt sak gjelder et barn født utenfor ekteskap den 12. mai 1848 på Briskeby / Oslo, og dødt i Aker kirke 09. juni 1848.

https://www.digitalarkivet.no/kb20060301050224

Akershus, Oslo fylke, Aker i Aker, Ministerialbok nr. 19 (1842-1852), Fødte og døpte 1848, Side 198

Barnets navn er Josephine Marie, og hennes mor var Berthe Larsdatter Pedersen.

Farens navn er angitt til Student Henrik Jansen, som i 1848 leide rom i Nedre Voldsgate i Oslo.

Grunnen til min henvendelse er at jeg arbeider med en slektsoppstilling over en slekt Janson i Bergen, også bosatt på Laksevåg, og

deres forhold til Det Hanseatiske miljøet her i Bergen på midten av 1800 tallet.

Jeg har grunn til å tro at barnefaren var Henrich Janson fra Laksevåg/Bergen, som var student i Christiania rundt 1848.

Men jeg er ikke helt sikker. Henrik Jansen, som det er angitt i dåpboken,  er jo  ikke et helt uvanlig navn.

Men Hvis den angitte barnefaren er Henrich Janson født 12. juni 1819 og døde i Bergen 18.11.1852,

ville jeg ha fått en bekreftelse på at Josephine Marie er en etterkommer etter Jansson-slekten her i Bergen

Håper du kan hjelpe meg med «problemet».

Imøteser din tilbakemelding.

Mhv

Per Aase Andresen

e-postadresse peraase.andresen@gmai.com

mobil  97 04 79 93

Postadresse; Solveien 5b, 5162 LAKSEVÅG

https://www.arkivverket.no/dokumentasjon/farskap-og-adopsjon/farskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje

Takk for din tilbakemelding.

Har nå sendt en forespørsel om info vedr farskapssaken.

mvh 

Per Aase andresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider