Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Hei.

Mitt navn er Per Aase Andresen, og jeg driver med slektsgransking.

Spørsmålet mitt er om det finnes oversikter over farskapssaker i tidsrommet 1848 til 1852.

Hvis det finnes, er disse da tilgjengelig for allmennheten.

Mitt sak gjelder et barn født utenfor ekteskap den 12. mai 1848 på Briskeby / Oslo, og dødt i Aker kirke 09. juni 1848.

https://www.digitalarkivet.no/kb20060301050224

Akershus, Oslo fylke, Aker i Aker, Ministerialbok nr. 19 (1842-1852), Fødte og døpte 1848, Side 198

Barnets navn er Josephine Marie, og hennes mor var Berthe Larsdatter Pedersen.

Farens navn er angitt til Student Henrik Jansen, som i 1848 leide rom i Nedre Voldsgate i Oslo.

Grunnen til min henvendelse er at jeg arbeider med en slektsoppstilling over en slekt Janson i Bergen, også bosatt på Laksevåg, og

deres forhold til Det Hanseatiske miljøet her i Bergen på midten av 1800 tallet.

Jeg har grunn til å tro at barnefaren var Henrich Janson fra Laksevåg/Bergen, som var student i Christiania rundt 1848.

Men jeg er ikke helt sikker. Henrik Jansen, som det er angitt i dåpboken,  er jo  ikke et helt uvanlig navn.

Men Hvis den angitte barnefaren er Henrich Janson født 12. juni 1819 og døde i Bergen 18.11.1852,

ville jeg ha fått en bekreftelse på at Josephine Marie er en etterkommer etter Jansson-slekten her i Bergen

Håper du kan hjelpe meg med «problemet».

Imøteser din tilbakemelding.

Mhv

Per Aase Andresen

e-postadresse peraase.andresen@gmai.com

mobil  97 04 79 93

Postadresse; Solveien 5b, 5162 LAKSEVÅG

5 timer siden, per aase andresen skrev:

Hei.

Mitt navn er Per Aase Andresen, og jeg driver med slektsgransking.

Spørsmålet mitt er om det finnes oversikter over farskapssaker i tidsrommet 1848 til 1852.

Hvis det finnes, er disse da tilgjengelig for allmennheten.

Mitt sak gjelder et barn født utenfor ekteskap den 12. mai 1848 på Briskeby / Oslo, og dødt i Aker kirke 09. juni 1848.

https://www.digitalarkivet.no/kb20060301050224

Akershus, Oslo fylke, Aker i Aker, Ministerialbok nr. 19 (1842-1852), Fødte og døpte 1848, Side 198

Barnets navn er Josephine Marie, og hennes mor var Berthe Larsdatter Pedersen.

Farens navn er angitt til Student Henrik Jansen, som i 1848 leide rom i Nedre Voldsgate i Oslo.

Grunnen til min henvendelse er at jeg arbeider med en slektsoppstilling over en slekt Janson i Bergen, også bosatt på Laksevåg, og

deres forhold til Det Hanseatiske miljøet her i Bergen på midten av 1800 tallet.

Jeg har grunn til å tro at barnefaren var Henrich Janson fra Laksevåg/Bergen, som var student i Christiania rundt 1848.

Men jeg er ikke helt sikker. Henrik Jansen, som det er angitt i dåpboken,  er jo  ikke et helt uvanlig navn.

Men Hvis den angitte barnefaren er Henrich Janson født 12. juni 1819 og døde i Bergen 18.11.1852,

ville jeg ha fått en bekreftelse på at Josephine Marie er en etterkommer etter Jansson-slekten her i Bergen

Håper du kan hjelpe meg med «problemet».

Imøteser din tilbakemelding.

Mhv

Per Aase Andresen

e-postadresse peraase.andresen@gmai.com

mobil  97 04 79 93

Postadresse; Solveien 5b, 5162 LAKSEVÅG

https://www.arkivverket.no/dokumentasjon/farskap-og-adopsjon/farskap

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.