Gå til innhold
Arkivverket

Åkjær i Hvarnes.

Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Jeg så henvist i en bok for en stund siden til en gård Åkjær i Hvarnes. Det må da være Hvarnes i Hedrum i Vestfold, men der er det jo ingen gård Åkjær. Som dere ser, på tur igjen.

Og nei, jeg har ikke kilden til det her nå.

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Torbjørn Steen-Karlsen skrev:

Jeg så henvist i en bok for en stund siden til en gård Åkjær i Hvarnes. Det må da være Hvarnes i Hedrum i Vestfold, men der er det jo ingen gård Åkjær. Som dere ser, på tur igjen.

Og nei, jeg har ikke kilden til det her nå.

Jeg finner ikke Åkjær som gårdsnavn (matrikkelgård) i Norge i det hele tatt. Du har ingen kontekst å sette dette inn? Hva handla boka om? Kan du knytte det til noen personer og/eller tidsrom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fant jeg endelig kilden

Numedal og Sandsvær sorenskriveri, SAKO/A-128/H/Hb/Hba/L0007A: Skifteprotokoll , 1748-1762, s. 293b

Numedal og Sandsvær sorenskriveri, SAKO/A-128/H/Hb/Hba/L0007A: Skifteprotokoll , 1748-1762, s. 293b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn lenke til skifteprotokollen

Buskerud fylke, Numedal og Sandsvær, Skifteprotokoll nr. 7 (1748-1762), Skifteprotokollside, Side 293b-294a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090121410705

Er det dette du mener? 2 Datteren Ingeborg Jansdatter, enke efter afgl Lars Olsen, bor på en plass under gaarden Auklæv i Warnæs sogn

Endret av Anne Tonby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anne Tonby skrev:

Legger inn lenke til skifteprotokollen

Buskerud fylke, Numedal og Sandsvær, Skifteprotokoll nr. 7 (1748-1762), Skifteprotokollside, Side 293b-294a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090121410705

Er det dette du mener? 2 Datteren Ingeborg Jansdatter, enke efter afgl Lars Olsen, bor på en plass under gaarden Auklæv i Warnæs sogn

Auklev skulle jeg ha lest altså. Tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuusen takk. Jeg klarte ikke og få det til noe annet enn Åkjær. Atter en gang slo geografien feil. Så gøy. Man trenger noen friske øyne innimellom. ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg stedet, men de nevnes ikke i bygdeboka eller i kirkeboka desverre. Men et skritt nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Torbjørn Steen-Karlsen skrev:

Jeg klarte ikke og få det til noe annet enn Åkjær.

Vel, du er ikke alene – jeg leser også Aakiær. Hvordan få det til å bli «Auklæv» skjønner jeg ikke. En lukket bokstav uten u-markering [strek] – med mindre streken ligger helt nedpå u-en. Og en ‹prikk› over formodet «i». Ser ingen «l».

Men Auklev er i Hvarnes. Iflg. Rygh, «Udklev» – dagens Utkleiv.

Så hatten av for Anne T. som knekket dette. 🙂

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Torbjørn Steen-Karlsen skrev:

Da fikk jeg stedet, men de nevnes ikke i bygdeboka eller i kirkeboka desverre. Men et skritt nærmere.

De er riktignok ikke nevnt i Hedrum bygdebok, men de er nevnt i kirkebøkene.

Lars Olsen døde 1758 på plassen Husebakken under Auklev, gravlagt 18. juni, angivelig 67 år gml. Ingeborg Jensdatter døde samme sted 1789, gravlagt 16. august, angivelig 100 år gammel.

Ingeborg Jensdatter er nevnt på Auklev i hovedmanntallet for ekstraskatten 1762, hvor hun var "konens moder" i husholdet til husmannen Abraham Kristoffersen og hustru Olea Larsdatter. Husholdet omfattet også ei "søster" Ragnhild Larsdatter.

Folk i dette hjørnet av Hedrum søkte stundom kirke i Lardal, og en kan finne at Lars Olsen på Auklev-eie og hans kvinne Ingeborg Jensdatter 17. januar 1734 døpte dattera Ragnhild i Styrvoll kirke.

Lars Olsen er ikke nevnt på Auklev i en hovedlegdsrulle fra 1726, som ellers nevner en del husmenn på Auklev. Jeg har derfor antatt at Lars og Ingeborg kom til Husebakken mellom 1726 og 1734. Dattera Olea var angivelig 77 år i folketellinga 1801 (f. ca. 1724), så jeg vil tro at Lars og Ingeborg var født på slutten av 1690-tallet, og at de ble gift omkring 1725. Det kan rimeligvis ha skjedd i Lardal, men jeg tror ikke at jeg noen gang har lett etter noen slik vielse. Det mangler for øvrig kirkebok for Lardal for tidsrommet 1726-1732.

Husebakken i Hedrum bygdebokhttps://www.nb.no/items/0be0f571193b8d8e003cf1edbf5b23c4?page=389

6 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Vel, du er ikke alene – jeg leser også Aakiær. Hvordan få det til å bli «Auklæv» skjønner jeg ikke. En lukket bokstav uten u-markering [strek] – med mindre streken ligger helt nedpå u-en. Og en ‹prikk› over formodet «i». Ser ingen «l».

Men Auklev er i Hvarnes. Iflg. Rygh, «Udklev» – dagens Utkleiv.

Løkka i l-en er tydelig nok, når man vet at den er der, og den siste bokstaven har én krok for lite til å være r. Jeg tror det står Aaklæv.

• Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

Løkka i l-en er tydelig nok, når man vet at den er der, og den siste bokstaven har én krok for lite til å være r. Jeg tror det står Aaklæv.

Takk skal du ha, Kristian.

Men det er lett å bli ‹forledet› – se på r-en i Ingeborg over. Og l-løkken kan jeg skimte når all godvilje legges til. Og det gjør jeg . . . 🙂 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Men det er lett å bli ‹forledet› – se på r-en i Ingeborg over.

Det har du rett i.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

De er riktignok ikke nevnt i Hedrum bygdebok, men de er nevnt i kirkebøkene.

Lars Olsen døde 1758 på plassen Husebakken under Auklev, gravlagt 18. juni, angivelig 67 år gml. Ingeborg Jensdatter døde samme sted 1789, gravlagt 16. august, angivelig 100 år gammel.

Ingeborg Jensdatter er nevnt på Auklev i hovedmanntallet for ekstraskatten 1762, hvor hun var "konens moder" i husholdet til husmannen Abraham Kristoffersen og hustru Olea Larsdatter. Husholdet omfattet også ei "søster" Ragnhild Larsdatter.

Folk i dette hjørnet av Hedrum søkte stundom kirke i Lardal, og en kan finne at Lars Olsen på Auklev-eie og hans kvinne Ingeborg Jensdatter 17. januar 1734 døpte dattera Ragnhild i Styrvoll kirke.

Lars Olsen er ikke nevnt på Auklev i en hovedlegdsrulle fra 1726, som ellers nevner en del husmenn på Auklev. Jeg har derfor antatt at Lars og Ingeborg kom til Husebakken mellom 1726 og 1734. Dattera Olea var angivelig 77 år i folketellinga 1801 (f. ca. 1724), så jeg vil tro at Lars og Ingeborg var født på slutten av 1690-tallet, og at de ble gift omkring 1725. Det kan rimeligvis ha skjedd i Lardal, men jeg tror ikke at jeg noen gang har lett etter noen slik vielse. Det mangler for øvrig kirkebok for Lardal for tidsrommet 1726-1732.

Husebakken i Hedrum bygdebokhttps://www.nb.no/items/0be0f571193b8d8e003cf1edbf5b23c4?page=389

Jeg bøyer meg seriøst i hatten og tar av meg skoa. Hjertelig. Dette ga sense. Dette er en del av Vestfold jeg er særs dårlig kjent. 🙂

Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider