Gå til innhold
Arkivverket

Martin/Martinus Anderson skal være født omlag 1744 på gården Fitje i Naustdal, Sogn og Fjordane Flytter til Endestad/Yndestad i Kinn. Men hvem var foreldrene hans?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg driver å rydder i slektsprogrammet mitt, og finner en del ubesvarte spørsmål.

Marin/Martinus/Morten Andersen skal være født på gården Fitje i Naustdal omlag 1744. Han ble gift med  Anne Hansdtr. fra Endestad i Kinn og slår seg ned der. Anne var født ca 1741.

Men jeg har ikke vært i stand til å finne vielse på paret, men vil tro det skjedde i Kinn.

Jeg har heller ikke vært i stand til å finne noe dødsfall på noen av dem. Martin døde i 1807!

Så det er flere ubesvarte spørsmål rundt Martin, hans familie og ikke minst opphav.

Er det noen som har kunnskap om denne familien og da spesielt om Martin og hans opphav, så ville jeg satt stor pris på å få svar på de ubesvarte spørsmålene mine.

Her er de i 1801 på gården Endestad hos datteren Helga og henne ektemann.

016 Martins Andersen - 0020 Endestad - 002 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1801 for 1437P Kinn prestegjeld - Digitalarkivet

Her er hva bygdeboka har om Fitje.

Det er en Anders Jeremiassen som får flere barn, men ingen Martin i passende alder. Derimot en datter Marta! i 1744.

Men det spesielle her er at sønn til Anders Jeremiassen, Elias, ble gift med Anna Sofia Martinsdtr. f. 1775 på Endestad. Hun er datter av Martin Andersen..

Naustdal bygdebok : gards- og ættesoge. B. 2 : Gnr. 100-153 (nb.no)

Jeg finner ingen andre Anders på Fitje som kan passe som far til Martin.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der fant jeg skiftet etter Marti/Morten 23.07.1807.

Jeg glemte i farten at Endestad også ble kalt Yndestad.

Her står rett nok at enken het Marie Hansdtr., men jeg ser datteren Anne Sofia nevnt som gift med Elias Fittje.

Da vet jeg i det minste at han døde i 1807 og at kona fortsatt var i live.

Skiftemateriale: Sunnfjord tingrett, SAB/A-3201/1/H/Ha/Hac/L0016a: Skifteprotokoll, folio 1-291, 1807-1814, s. 22b-23a - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Rune Thorstensen changed the title to Martin/Martinus Anderson skal være født omlag 1744 på gården Fitje i Naustdal, Sogn og Fjordane Flytter til Endestad/Yndestad i Kinn. Men hvem var foreldrene hans?
2 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Her er hva bygdeboka har om Fitje.

Det er en Anders Jeremiassen som får flere barn, men ingen Martin. Derimot en datter Marta! i 1744.

Men det spesielle her er at sønn til Anders Jeremiassen, Elias, ble gift med Anna Sofia Martinsdtr. f. 1775 på Endestad. Hun er datter av Marin Andersen..

Naustdal bygdebok : gards- og ættesoge. B. 2 : Gnr. 100-153 (nb.no)

Jeg finner ingen andre Anders på Fitje som kan passe som far til Martin.

De har en Martin født 1729. Litt langt spenn mellom 1729 og 1744 jeg ser det men nevner det i alle fall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars, og takk for innlegget ditt.

Jeg har sett det, og tenkt tanken. Men i så fall så har broren han giftet seg med Martins datter, Anne Sofia f. 1775/76.

Da har Elias f.1727 giftet seg med sin niese som var nesten 50 år yngre i 1801. Jeg er ikke sikker på hvordan reglene var på den  tiden. Men burde det ikke i såfall ha vært en ekteskapsbevilling  her?

Det er et skifte på Fitje 07.05.1800 etter Synnøve Pedersdtr. som var Elias sin første hustru.

Jeg ser ikke helheten i skifte, men det er bånd til Endestad i det skiftet bl a er datteren til Martin, Anne nevnt som nr.8 og  trolig søsteren til Elias og evt Martin, Marthe Andersdtr.som nr 10.

Jeg vet ikke om det er andre opplysninger i det skiftet som knytter Fitje og Endestad sammen.

Skiftet side 96b. Skiftemateriale: Sunnfjord tingrett, SAB/A-3201/1/H/Ha/Hab/L0011: Skifteprotokoll, 1798-1811, s. 96b-97a - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant igjen et gammelt tema om samme familie.

Ingen endelig konklusjon der, men det var i 1801 ikke forbudt med ekteskap mellom onkel og niese.

I og med at det åpenbart er en sterk forbindelse mellom Fittie og Endestad er det vel mye som taler for at  Elias og Martin Anders sønner var brødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin Andersson Fitje fekk eit bygslebrev på 0,5 laup i Endestad i 1766 frå prestenkja Furmann.  Dette er bruk nr. 3 på Endestad og same bruket som Svein Andersson og sonen Anders skøytte til Bolette Furmann i 1756.

Eg har ikkje funne at Martin Anderssojn Fitje eller hustrua Anna Marie Hansdotter (frå Solheim bnr. 5, Naustdal) slekta frå Endestad, Men faren til Svein Andersson Endestad, Anders Olsson, er oppgjeven å kome frå Reiakvam i Naustdal..

Det er litt merkeleg om Martin Anderson var sonen til Anders Jeremiasson Fitje, da dottera til Martin gifte seg med ein annan son av Anders Jeremiasson. Det blir nok litt for nært slektskap, sjølv om det nok ikkje var "ulovleg". Dessutan var det  stor aldersforskjell. Eg har ikkje funne ut kor Martin ellers kan ha kome fra.  Det kan ikkje sjåast at han kom frå Fitje i Gloppen.

I 1801 var Martin Andersson 57 år, dvs. født i 1744.  Då han døydde i 1806 var han 70 år, dvs. født i 1736.  Kirkebøker: Kinn sokneprestembete, SAB/A-80801/H/Haa/Haaa/L0003: Ministerialbok nr. A 3, 1785-1821, s. 197 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)Det samsvarar ikkje med Naustdal bygdebok bd. II side 258, der Martin Andersson Fitje er oppgjeven som født i 1729.

Det var skifte etter Martin i 23.7.1807. Skiftemateriale: Sunnfjord tingrett, SAB/A-3201/1/H/Ha/Hac/L0016a: Skifteprotokoll, folio 1-291, 1807-1814, s. 22b-23a - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Enkja Mari Hansdotter og 5 barn er nemnde. Av barna har eg ikkje funne Helga døypt. Truleg er ho døypt i Naustdal der kyrkjeboka i dette tidsrommet manglar.  Dei andre er døypte i Kinn med faddrar frå dei omkringliggjande gardane med unntak av 2 faddrar fra Solheim i Naustdal

Når det gjeld hustrua Anna Maria, har eg ikkje funne vigselen hennar, men i skifte etter mora, Sigri, i 1768, er ho nemnd som gift med Martin Anderson Endestad.  I skiftet er Sigri førd som Hansdatter, men det rette er Ellingsdatter.

https://media.digitalarkivet.no/view/24202/206

Sjå også skifte etter Kari Kolbeinsdatter Arstein i Ytre Dale (Holmedal):  Skiftemateriale: Sunnfjord tingrett, SAB/A-3201/1/H/Ha/Hab/L0005a: Skifteprotokoll, folio 1-251, 1746-1749, s. 244b-245a - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

I skifte etter faren, Hans, i 1762 er ho nemnd, men var då ikkje gift.

Truleg blei Anna og Martin gifte i Naustdal, der kyrkjeboka i dette tidsrommet manglar.

Eg har heller ikkje funne ho død etter å ha leita gjennom kyrkjebøkene for Kinn og søkt henne i databasen for Naustdal.  Men ho må være død etter at ho blei nemnd i skiftet etter mannen Martin Andersson i 1807.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Leif.

Nei, det skal ikke alltid være lett.

Som du skriver var det i 1801 ikke ulovlig for en onkel å gifte seg med sin niese. Og i tillegg er det stoor aldersforskjell.

Men på den andre siden er flere av Martins barn i tjeneste nettopp hos denne onkelen. Så jeg vil fortsatt ikke utelukke at dette er et rent fornufts ekteskap. Altså at det var praktiske grunner til at de giftet seg.

Men her får man bare grave videre. Plutselig snubler vi over et skifte el.l som gir oss svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider