Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp med opphavet til Peder Torstensen f, ca 1767 Stjørdal/Værnes. Tillergjerdet?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg har fortsatt ikke klart å finne ut hvem som var foreldrene til Peder Torstensen. Og jeg er langt fra lokalkjent i området.

Men jeg oppdaget at en Torsten Tiller døpte en sønn Peder 18.01.1767. Det er og snakk om en plass som heter Tillergjerdet. Og den skal angivelig ligge i Stjørdal/Værnes området.

Er det noen som kan fortelle meg hvor jeg finner denne plassen? Jeg har lett gjennom Stjørdalsboka bind IV, Skatvald Herad. Det var densom kom opp i Nasjonalbiblioteket når jeg søkte på Tillergjerdet. Men jeg fant ikke noen plass med det navne der. Det nærmeste var Tildra som hadde flere plasser med Tiller som en del av navnet.

Jeg skulle svært gjerne ha visst hvem som var Peders foreldre og hvor han ble født.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Rune Thorstensen changed the title to Trenger hjelp med opphavet til Peder Torstensen f, ca 1767 Stjørdal/Værnes. Tillergjerdet?

Hei Knut og takk for innlegget ditt.

Dersom din kandidat er identisk med  Peders Torstensen Tiller/Tillegjerdet døpt 18.01.1767, så er det ikke "min" mann. Min Peder ble gift i Stjørdal 1994 med Maren Sivertsdtr.

Maren døde 29.12.1813 på Prestmoen i Stjørdal.

Men jeg skulle ha likt å vite hvor jeg kan finne Tiller/Tillergjerdet i bygdeboka. I følge bostedssøk her i Arkivet skal jeg til Stjørdal/Værnes området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er det vel to navnebrødre. Det finnes også Tiller gårder på innfarten til Trondheim. De var trolig en del av Strinda,Klæbu eller Bratsberg i eldre tider. Kanskje Berit gift Jeger, oppkalles ? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Knut.

Det er tydelig ut fra bostedsøk at jeg skal til Stjørdalen. Som nevnt er der en gård som heter Tildra, og under den finner jeg flere bruk som inneholder Tiller, men dessverre ingen Tillergjerdet før i folketellingen i 1865.

Så jeg må prøve å finne ut vilket bruk Tillergjerdet var en del av på 1700 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ingen på Tillergjerdet, men når jeg blar litt videre i bygdeboka kommer jeg over denne familien:

Torstein Taraldsen 1738-1773 gift med Mildri Pedersdtr. 1735- ?

Det er oppført tre barn, Tarald 1761-1773, Mali 1769- ? og Torstein 17.01.1773.

Der er altså ingen Peder, men det er god plass til barn mellom 1761 og 1769. Og det som  gjør dette ekstra interessant er det faktum at Peder Torstensen døpte en datter  Mildri. Konas mor het Beret, så det er en stor mulighet for at Mildrid er oppkalt etter farmoren.

Her må det graves litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

I den gamle debatten skrev jeg om skiftet etter Peders kone Maren Sivertsdatter, og ser nå at barnas formynder var Otter Sivertsen

Prestmoen(tidligere tolket til Svendsen), og han igjen var det skifte etter i 1821, og han var gift med Malie Torstensdatter(det kan jo være

hun som ble født i 1769 nevnt i ditt Runes forrige innlegg)eller det kan være bror av Maren. Formyndere til barn kunne være slektninger,

eller gift med slektninger: 

https://media.digitalarkivet.no/view/24766/475

Tar med lenke til skiftet etter Maren Sivertsdatter også(har refert til dette i den gamle debatten, uten å ta med lenke): 

https://media.digitalarkivet.no/view/24765/389

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Anne Lise. Jeg skal studere dette og se om det kan gi noen nye ledetråder ang Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider