Gå til innhold
Arkivverket

Kan noen vennligst hjelpe til med å tyde kråketær fra viede i mini Bakklandet 1916?

Olaf Larsen
 Del

Recommended Posts

Det som står om det første paret på denne siden, Kristian Berg f i 1877 i Rissa,  og ??

Jeg har sett mye dårlig skrift, men at noen lot denne personen holde på i lengre tid er helt utrolig!

Sør-Trøndelag fylke, Bakklandet (Bakke) i Trondheim, Ministerialbok nr. 604A24 (1911-1920), Viede 1916, Side 73
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10081112021079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torbjørn.

Jeg har sett nevnt at noe av Folkemengdens Bevegelser er tilgjengelige, og en gang i tiden faktisk spurt i forumet om de var skannet, men jeg har aldri brukt kilden sjøl, så Tusen Takk! :-)

Kristian Berg er litt av en type, han står oppført som ungkar her, men i FT1910 hadde han kone og 6 barn! I meldingen om konas dødsfall i 1915, står det nevnt at mannen med attest giftet seg på nytt i januar 1916. Han ble separert fra den godeste Anna Telise ganske fort, for i 1918 får han en datter med en annen separert kvinne. Datteren ble bortadoptert i 1919, men samme år får de en sønn, i Bardu! Han dukker så opp som herredskasserer i Sør-Varanger i FT1920, og det er da det begynner å bli interessant. Jeg har ikke funnet ut om de bare bodde sammen, eller faktisk var gift. Kanskje jeg finner ham i Folkemengdens Bevegelser. Alle 1920-folketellingens personsedler til egne og konas (?) barn er rettet, med personseddelnumrene endret og ettenavnet Kristiansen tilført, skrevet med en annen blyant. Konas barn brukte senere sitt opprinnelige etternavn, Hauge, så dette har tatt litt tid å finne ut av! Kristian giftet seg senere, trolig i 1930/40-årene, med min bestemors søster, og de fikk muligens en sønn sammen mens de bodde i Sandefjord. Jeg har lett etter Kristian Berg i mange år, uten å ha annet enn navnet å lete etter. Han het opprinnelig Anthonsen, men brukte senere bare Berg. Det komiske er at min bestemors søster, Agnes Olsdatter, også bare kalte seg Agnes Berg, etter stedet hun bodde noen år.

Rettet: Jeg begynte med at Kristian står oppført som unkar, men det står oppført i rubrikken Fædrenes livsstilling, så jeg skrev feil. Kristians far er forøvrig oppført som fisker andre steder.

Paret fikk sønnnen Kaare i mai 1916, og Kåre og 2 av Kristians tidligere barn bor hos fraseparerte Anna Thelise Berg  i FT1920!

Endret av Olaf Larsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjørn, her er Kristian og Charla (Charlotta) Hauges sønn Odd Kristian f i Bardu i 1919, ta en titt på det som står på nederste linje helt til høyre! Kristian var ansatt som lensmannsfullmektig i Bardu.

Troms fylke, Folkemengdens bevegelse nr. 52 (1919-1919)
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db50000263100370

bardu-1919.png

Haha, mannen var ugift? Og de 3 nevnte barna var hans fra første ekteskap, ikke deres felles! Da skjønner man kanskje hvorfor det ble  trikset med personsedlene i folketellingen året etter! Og i FT1920, bor faktisk en annen av Kristians døtre fra første ekteskap, hos nevnte lensmann i Bardu! Det er jo gøy med slektsgransking! 😅

Endret av Olaf Larsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider