Gå til innhold
Arkivverket

Funn av gamle brev- sorenskriver

Viktoria Wettergreen
 Del

Recommended Posts

Hei! 
Tenkte å spørre her: jeg har funnet en mengde gamle brev (mellom 1830-1860 ca) skrevet til sorenskriver Ove Malling Wettergreen. Brevene er tidligere forseglet og ser ut til å være dokumenter og brev som er i forhold Ove Malling Wettergreens virke som sorenskriver, det vil si at de kan være historisk interessante da de kan beskrive pantedokumenter og andre offisielle hendelser. Er dette sånt som historiske arkiv burde vite om? Eller få se? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet til Spør Arkivverket.

Se Arkivverkets veileder for overføring av personarkiv: https://www.arkivverket.no/for-arkiveiere/arkiver-fra-privat-sektor/veileder-for-overforing-av-personarkiv#!#step-hva-er-et-personarkiv

Dersom brevene er korrespondanse i embets medfør, bør Arkivverket vurdere dem innlemmet i det offentlige sorenskriverarkivet.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Flyttet til Spør Arkivverket.

Se Arkivverkets veileder for overføring av personarkiv: https://www.arkivverket.no/for-arkiveiere/arkiver-fra-privat-sektor/veileder-for-overforing-av-personarkiv#!#step-hva-er-et-personarkiv

Dersom brevene er korrespondanse i embets medfør, bør Arkivverket vurdere dem innlemmet i det offentlige sorenskriverarkivet.

Ok takk for info. Jeg bør antakelig lese dem og se hvilke fylkeskommuner dette anligger. Sorenskriveren arbeidet både i Buskerud/Viken og i Sogndal i sin tid. Det er helt tydelig at disse er korrespondanse i embets medfør, og ikke private brev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Viktoria Wettergreen skrev:

Ok takk for info. Jeg bør antakelig lese dem og se hvilke fylkeskommuner dette anligger. Sorenskriveren arbeidet både i Buskerud/Viken og i Sogndal i sin tid. Det er helt tydelig at disse er korrespondanse i embets medfør, og ikke private brev.

Jeg forstår det slik at han var sorenskriver i Øvre Telemark vestfjelske sorenskriveri, som senere skiftet navn til Vest-Telemark sorenskriveri, og da er det Arkivverket (Statsarkivet i Kongsberg) du skal i dialog med.

Jeg foreslår at du bruker vårt kontaktskjema for "andre henvendelser" og forklarer hva det gjelder, så vil saken havne hos en saksbehandler i Arkivverket som arbeider med mottak av arkiver.

https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/0

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider