Gå til innhold
Arkivverket

Hvor kom Nils Johnsen/Johannessen Dalland ca 1730-1807 , Strandvik/Fusa, Hordaland fra, og hvem var foreldrene hans?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Dette er en gammel slektsnøtt som jeg aldri har funnet løsningen på. Så nå håper jeg at noen av brukerforumets lyse hoder kan hjelpe.

Nils skal være født rundt 1730. Han giftet seg første gang med kongelig bevilling med Kari Andersdtr. rundt 1764. Hun var enke etter forrige bruker på bruk nr.2 på Dale i Strandvik, Anders Hansson. Kari døde 1768 og Nils giftet seg på nytt året etter med Gunvor Pedersdtr. Sævlid 1742-1830. Nils døde 1807 på Dale.

Men hvem var den Nils Jonsen/Johannessen , hvor kom han fra og hvem var foreldrene hans?

014 Niels Johannesen - 0015 Dale - 004 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1801 for 1243P Os prestegjeld - Digitalarkivet

Som man vil se av folketellingen 1801 bor det en annen Nils Joensen på Dale. Han er 8 år yngre.

Ved søk blant konfirmerte finner jeg fire personer med lignende navn. Men bare to av de konfirmeres i passende alder.

Nils Jonssen fra Ytre Lekven ble konfirmert i 1747, og Nils Jonsson f. 1732 ble konfirmert i 1748 fra Strømmen.

Søk i konfirmerte - Digitalarkivet

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Jon for innlegget ditt.

Ja, det er første ekteskapet med Kari som døde allerede i 1768.

Jeg har kontroll på kone nr.2, Gunvor Pedersdtr., hun var mest interessant for meg da det er via det ekteskapet den videre slektslinjen går.

Jeg har sjekket opp de to kandidatene fra konfirmasjonen og begge kan utelukkes da de ble gift 1757 og 1759. Med mindre Nils Jonsen/Johannessen hadde vært gift før og var enkemann ved vielsen med Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune !

Og DERSOM det er rett, så er det å gå gjennom «kråkeskrifta» frå Dansk Kanseli (i Finn Kilde) på datoen som er oppgitt.

Eg vil tru at datoen er innvilge frå København, IKKJE dato då søknaden til kongen var sendt.

Ein får håpa slektskapet mellom Kari og Niels kjem fram i søknaden …. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da trenger jeg nok hjelp Jon. Kråketær er ikke en av mine spesialiteter. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Inge.

Her står han oppført med gårdsnavnet Sandvig, og det er første gang jeg ser.

Utfordringen nå blir å finne ut vilken Sandvig/k gård det er snakk om. De finnes over alt i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lett gjennom tilgjengelige bygdebøker i området hvor der er/var en gård Sandvig/k, men uten å finne den Nils Johannesen/Jonsen som jeg jakter på.

Det skal sannelig ikke være lett.

Da må jeg håpe på at det er andre som har denne karen i slektstreet sitt og som har funnet svar på denne gåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke svar på ditt spørsmål, men her er i alle fall vielsen 2. juli 1765

https://media.digitalarkivet.no/view/11619/50

Brukslenke for sidevisning https://www.digitalarkivet.no/kb20070514670334

En av forloverne var Hans Torgilson Olland, opprinnelig fra Gaupholm i Samnanger. Han var gift med Ingeborg Johannesdtr. Sandvig, født 1724. 

Endret av Lars Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars og takk for innlegget ditt.

Da er det kanskje en sjanse for at denne Ingeborg kan være søster til Nils.

Det er en interessant tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte det måtte være Sandvig i Samnanger fordi det er nabogården til Gaupholm.

Men jeg finner ingen passende kandidater der heller, verken til Nils eller Ingeborg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune Thorstensen skrev:

Jeg tenkte det måtte være Sandvig i Samnanger fordi det er nabogården til Gaupholm.

Men jeg finner ingen passende kandidater der heller, verken til Nils eller Ingeborg. 

Finner en Ingeborg Johannesdtr på Kvernnes nedre, født 1725, faren var født på Sandvik og en bror Jakob flyttet senere til Sandvik. Men ingen Nils er nevnt i bygdeboka. Faren døde i 1745, men har ikke funnet skifte etter han.

https://www.nb.no/items/1eea39acc2b7b8851bdea157cb919158?page=305&searchText=kvernnes

Endret av Lars Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Lars.

Nå er det jo ikke slik at bygdebøker til enhver tid har fått med seg alt. Det er flust opp av feil, og sånn sett kunne dt godt tenkes at Johannes Jacobsen Kvernes hadde fler enn de to barna som er oppgitt.

Han var gift med Anne Nilsdtr. , datter til forrige bruker.

Jeg har ikke funnet noen datter Anne blant Nils sine barn.

Så vidt jeg vet fikk han datteren Kari i første ekteskap, og Martha, Johanne og Brita i ekteskapet med Gunvor Pedersdtr. Det betyr ikke at det ikke kan ha vært flere barn i de to ekteskapene hans.

Men bygdeboka for Strandvik og gården Dale forteller derimot at han i tillegg til Kari, også fikk sønnen Anders og datteren Anna i det første ekteskapet.

Dermed er det fortsatt en mulighet for at Johannes Jacobsen og Anna Nilsdtr. kan være foreldrene til Nils.

Soga for Fusa, Hålandsdal og Strandvik. 2 (nb.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.5.2023 den 17.32, Inge Nygård skrev:

Niels Johannessen var beslekta i 2. og 3. ledd med Kari sin første mann: https://www.digitalarkivet.no/da20120921621170

Rune !

Har du søkt etter Kari sin første ektefelle: Anders Hansson  ? Han som er i slekt med din Nils på 2-to måter ?
Både gjennom 2. og 3. ledd. 

Nils er f ca 1730 i # 1, som vi ville ha sagt før, dvs at hans 2 besteforeldre er født på 1600-talet. Dersom vi seier at Anders er født omlag samstundes.  Kva m/  Manntalet 1701 ?
Ser du nokon Hans som KAN ha fått ein son ca 1730 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen Jon.

Jeg går på cellegift for tiden, og topplokket henger ikke alltid med. Vet vi at denne Anders også var født rundt 1730?

Hans er jo ikke noe direkte sjeldent navn i dette området heller. Men jeg skal se hva jeg kan finne om Anders opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Hansson  1712-1764 var gift første gang i 1738  med Anna Nilsdtr. Gjerdevik. Ekteskapet var barnløst.

Han var sønn av Hans Nilsson Dale 1671-1742 gift 1697 med Synneve Eivindsdtr. Kulild 1669-1736.

Hans var sønn av Nils Knutsson Dale 1626-1694 og Brita Svendsdtr. Bjørndal 1637-1710. 

Men hvordan knytter vi Nils Johannesson til disse folka?

For ordens skyld kan jeg ta med at Synneve Eivindsdtr. var datter til Eivind Pedersen Kullid 1641-1702 og Kari Lassesdtr. Boge 1625-1714.

Dersom Nils var beslektet med Anders Hanson i 2 og 3 ledd, betyr det da at han var i slekt  enten med Hans Nilsson eller Synneve Eivindsdtr. (2 ledd) og/ Nils Knutsson eller Brita Svendsdtr. (3 ledd)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Anders Hansson  1712-1764 var gift første gang i 1738  med Anna Nilsdtr. Gjerdevik. Ekteskapet var barnløst.

Han var sønn av Hans Nilsson Dale 1671-1742 gift 1697 med Synneve Eivindsdtr. Kulild 1669-1736.

Hans var sønn av Nils Knutsson Dale 1626-1694 og Brita Svendsdtr. Bjørndal 1637-1710. 

Men hvordan knytter vi Nils Johannesson til disse folka?

For ordens skyld kan jeg ta med at Synneve Eivindsdtr. var datter til Eivind Pedersen Kullid 1641-1702 og Kari Lassesdtr. Boge 1625-1714.

Dersom Nils var beslektet med Anders Hanson i 2 og 3 ledd, betyr det da at han var i slekt  enten med Hans Nilsson eller Synneve Eivindsdtr. (2 ledd) og/ Nils Knutsson eller Brita Svendsdtr. (3 ledd)?

Hei igjenn Rune !

Min antakelse når Anders var født (ca 1730), var om Nils var like gamal som Anders.  Men du har funne han og Anders er født 1712.

Og du har god kontroll på Anders og hans aner.

På ein eller annan måte kjem din Nils i slekt med desse folka på 2 måter, iflg dei som styrer nede i København i 1765.

EG TVILAR sterkt på at der nede i København visste kor nær slekta var.  Det må ha kome m/ søknaden om å få lov å gita seg frå Norge, der det stod noko meir om slektskapet mellom din Nils og Kari sin fyrste mann, Anders.

Og om Statsarkivet i Bergen har opplysningar om Søknader om lov til å gifta seg pga nær slekt, var ikkje noko problem for nokre få år sidan. Då sendte ein spyrsmål til Yngve, og svaret fekk du neste dag.  No er dette svært endra, diverre !

God betring Rune !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Jon.

Ja , Digitalarkivet før og nå er som natt og dag. Og mange av de gamle trofaste brukerne hoppet av når omleggingen kom. 

Beslektet i andre og tredje ledd tolker jeg som foreldre og besteforeldre til Anders. Men det kan og være besteforeldre og oldeforeldre. Vi vet ikke om det var på mors eller farssiden, så det er ganske omfattende å jobbe seg mot vår tid med fire eller åtte personer som utgangspunkt.

Som sagt så er ikke konsentrasjonsevnen min helt på topp for tiden. Så jeg får se hvor mye jeg orker å legge ned i søket for å finne hvordan de var beslektet.

Men jeg setter stor pris på all hjelp jeg har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider