Gå til innhold
Arkivverket

Kunne en enke fradømmes arveretten etter mannen (rundt midten av 1600-tallet) når mannen ble drept av hennes sønn...

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

... fra et tidligere ekteskap? For at drapsmannen ikke til syvende og sist arvet drapsofferet gjennom sin mor?

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• tom askerøi changed the title to Kunne en enke fradømmes arveretten etter mannen (rundt midten av 1600-tallet) når mannen ble drept av hennes sønn...

Gjenlevende ektefelle arvet ikke sin avdøde ektefelle, så spørsmålet er slik sett ikke relevant. Gjenlevende ektefelle beholdt sin halvdel av boet, mens den avdøde ektefellens halvdel av boet ble delt mellom vedkommendes arvinger.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager amatørens ordlyd - men du mener altså at gården ikke var en del av boet? For det var gården jeg siktet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tom askerøi skrev:

Beklager amatørens ordlyd - men du mener altså at gården ikke var en del av boet? For det var gården jeg siktet til.

Fast eiendom var en del av boet.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK - beklager nok en gang bruken av ordet av "arv" i denne sammenheng. Og TAKK for belæringen!!!

Det jeg svært klønete prøvde å spørre om var om enken kunne fradømmes retten til halve boet dersom hennes manns drapsmann var en sønn hun hadde fra et annet ekteskap? Om det kunne være grunnen til at vi ikke finner et ord mer om henne ifm gården etter drapet?

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, tom askerøi skrev:

Det jeg svært klønete prøvde å spørre om var om enken kunne fradømmes retten til halve boet dersom hennes manns drapsmann var en sønn hun hadde fra et annet ekteskap? Om det kunne være grunnen til at vi ikke finner et ord mer om henne ifm gården etter drapet?

Det ville i så fall innebære at noen ble straffet for annen manns handling. Jeg har ikke Kristian IVs lov for handa, men jeg kan aldri tenke meg at den inneholder noe i den retning.

Jeg forstår at spørsmålet springer ut av det som diskuteres her, men det er for omfattende å sette seg inn i. Bemerkning: Skattyterne som framkommer i skattelistene var ikke alltid eierne, i alle fall ikke alene. De kan ha betalt skatt på vegne av andre, og/eller futen har ikke vært så nøye med "detaljene" så lenge han fikk innkassert skattene.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blink - det kommer fra den debatten.  Jeg synes også det var rart at hun kunne straffes for noe sønnen hadde gjort.

Takker nok en gang for belæring - og ikke minst for tålmodigheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider