Gå til innhold
Arkivverket

LØST!!! Kan noen hjelpe med opplysninger om opphavet til Anders Ivarson Humlestøl i Kinn, Sogn og Fjordane som giftet seg i Førde 1781.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Anders Iversen er oppført med gårdsnavnet Humlestøl ved vielsen i 1781 med Joghanne Sophie Andersdtr. fra Solheim I førde,

Anders døde okt 1791 på Humlestølen og det er skifte etter han.

Skiftet etter Anders Iversen er datert 4. oktober 1791 og nevner enken Johanne Andersdatter, med lagverge svigerfar Iver Rasmussen Humlestøl, og deres felles og eneste sønn Annanias Andersen, 6 1/2 år, med formynder farbror Anders Iversen Humlestøl. Skiftet etter Anders Iversen er datert 19. mars 1829 og nevner enken Brithe Gundersdtr og barna Anders A., Gunder A., Marthe A., 30 år, og Anne A., 24 år,

Her ser vi at svigerfaren til enken var Ivar Rasmussen Humlestøl og  sønnen Annanias hadde farbroren Anders Iversen som verge.

Det er altså to brødre  med samme navn.

Men Iver Rasmussen er jo åpenbart far til min Anders ,men hvem er moren?

Skiftet 04.11.1791.  Skiftemateriale: Sunnfjord tingrett, SAB/A-3201/1/H/Ha/Hab/L0010: Skifteprotokoll, 1787-1798, s. 312b-313a - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at Anders døde 1791, så vet jeg ikke hvor gammel han var.

Men foreldrene var trolig Iver Rasmussen Humlestøl ca 1715- etter 1801 og Alet Rasmusdtr. ca 1734 - etter 1801. De giftet seg i Kinn 24.06.1753.

Da står Iver Rasmussen som ungkar, og vi må da anta at Aleth er mor til begge brødrene Anders Iversen.

Min Anders giftet seg i 1781 og jeg må da anta at han er født mellom 1753-1760. Den andre Anders Iversen er 40 år i 1801, han var altså verge i 1797 for Ananias Andersen.

Men mye av dette er antagelser. Så jeg håper det kanskje er noen som har kunnskap om folket på Humlestøl på 1700 tallet.

Her er folketellingen 1801 for gården Humlestøl.

Søk etter personer i folketellingen fra 1801 - Digitalarkivet

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Rune Thorstensen changed the title to Kan noen hjelpe med opplysninger om opphavet til Anders Ivarson Humlestøl i Kinn, Sogn og Fjordane som giftet seg i Førde 1781.

Eg har registrert  Ivar Rasmusson Humlestøl (1724-1808)  til å være sonen til Rasmus Ivarson Fitje bnr. 1 i Naustdal.  Ivar blei gift med Aleth (1736 - 1814 )som var dotter til Rasmus Olsson Humlestøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Leif.

Skiftet etter Anders Iversen d.e gav meg svarene på det jeg i utgangspunktet spurte om. Når både faderbroderen (Anders Iversen dy) og svigerfaren (Iver Rasmussen ) er nevnt som verger løste jo den delen seg greit. Min Anders må være født mellom 1753 og 1760 da den yngste var 40 år i 1701.

Nå er det jo flere huller i kirkebokføringen i Kinn, så den dåpen finner vi nok ikke.

Men det var flott å få opplysningene om det neste leddet og deres fødested også.

Så mange takk igjen for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Rune Thorstensen changed the title to LØST!!! Kan noen hjelpe med opplysninger om opphavet til Anders Ivarson Humlestøl i Kinn, Sogn og Fjordane som giftet seg i Førde 1781.