Gå til innhold
Arkivverket

Skifte på Kvammen i Stordal i 1736 etter Margrete Pedersdatter - hjelp med stedsnavn

Egil Fredheim
 Del

Recommended Posts

Enken Margrete Pedersdatter ble gift med enkemann Nils Nilsen Kvammen i 1722 og er formodentlig søster av hans første kone Britte Pedersdatter Kvammen som døde i 1720 og ifølge sitt skifte etterlot seg enkemannen Nils Jacobsen? Kvammen og fem barn, hvorav sønnen Knut er en av mine aner.

Se https://www.digitalarkivet.no/sk20090123690162

Andre har forsøkt å identifisere denne Nils Jacobsen Kvammen med en Nils Jacobsen fra Valldal, her: https://slektogdata.no/slektsforum/viewtopic.php?f=1526&t=144183&sid=b3c7eaa87247b32c796c751f3836071c

Men kirkeboken kjenner ingen Nils Jacobsen Kvammen i årene etter 1720. Derimot vet den å fortelle at en enkemann Niels Nielsen Qvame og enken Magrete Persd. ble viet 5/1/1722. Da denne Niels Nielsen Kvamme ble gravlagt 19/9/1728, sier kirkeboken at han var 56 år og 39 uker gammel. Dette passer utmerket med manntallet for Stordal i 1701, der det står at Nils Qvamme var 28 år. I 1721 får vi det endelige beviset i tingboken. Da blir en hel del festebrev fornyet, og tingboken skriver at "Niels Nielsen lod læße sit fornyede festebrev in duplo, paa 3 mrk i qvamme, dat. 5. dec. 1720" 
https://www.digitalarkivet.no/rg20090420320401

Men tilbake til skiftet etter Margrete Pedersdatter. Der står en del navn som er av stor interesse siden hun som Brittes formodede søster kan gi innblikk i min ane Brittes slekt. 

Er det noen som kan hjelpe meg med stedsnavene? Avskriften er muligens ikke helt riktig, men kanskje kan noen med mer lokalkunnskap gjette seg frem til hva det skal være?

Skiftet står på denne siden https://www.digitalarkivet.no/sk20090126630060

og her er et forsøk på å tyde det viktigste:

Anno 1736 den 11te April ble efter afgangne Mar-
grete Peders Datter som boede og Døde paa gaarden
Qvame holden Lovlig Registering og Wurdering over
hvad midler hun sig kunde have efterlatt Samt
at holde Skifte og Deeling imellom hendis efterlatte
arvinger Neml. først den Sal. qvindes Fader
Broder Sal. Niels Ellingsen Død og efterlatt sig
børn Elling Nielsen Giudskehoug og Elli Niels
Datter Enke paa Gvervold? . 2det Den Sal. Qvin-
des Fader Søster Kari Ellings Datter Kiølv-
aas Død og efterlat sig Børn sc* Rasmus Peder-             *scilicet - nemlig       
sen Huusmand paa Ødegaard  Siri Peders-
Datter Død i hvis Sted er Anne Ols Datter gift
med Peder Huusmand i Hanken  3de Britte Pe-
ders Datter Død og eftertatt Pigen Datter Kari
Peders Datter gift med Peder Huusmand paa Hof
     Hvorda den angivne og forefundne Boes
Formue udi Lensmanden ...etc...
   [Oppsummering neste side, 1. kolonne i oneliners]
1. Fader Broder (Niels Ellingsen) Sønnen Elling Nielsen
2. Fader Søsterens (Kari Ellingsdatter) Datter Elli Niels Datter
3. Fader Søster (Kari Ellingsdatter) Sønnen Rasmus Pedersen
4. Fader Søster (Kari Ellingsdatter) Datter (Siri Pedersdatter) Datter Anne Olsdatter (Hanchen)
5. Fader Søsters Datter (Britte Pedersdatter) Datter Kari Pedersdatter

Endret av Egil Fredheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Egil Fredheim changed the title to Skifte på Kvammen i Stordal i 1736 etter Margrete Pedersdatter - hjelp med stedsnavn
37 minutter siden, Egil Fredheim skrev:

Enken Margrete Pedersdatter ble gift med enkemann Nils Nilsen Kvammen i 1722 og er formodentlig søster av hans første kone Britte Pedersdatter Kvammen som døde i 1720 og ifølge sitt skifte etterlot seg enkemannen Nils Jacobsen? Kvammen og fem barn, hvorav sønnen Knut er en av mine aner.

Se https://www.digitalarkivet.no/sk20090123690162

Andre har forsøkt å identifisere denne Nils Jacobsen Kvammen med en Nils Jacobsen fra Valldal, her: https://slektogdata.no/slektsforum/viewtopic.php?f=1526&t=144183&sid=b3c7eaa87247b32c796c751f3836071c

Men kirkeboken kjenner ingen Nils Jacobsen Kvammen i årene etter 1720. Derimot vet den å fortelle at en enkemann Niels Nielsen Qvame og enken Magrete Persd. ble viet 5/1/1722.

Det er ein liten hake ved identifiseringa til Heggen:

I skiftet etter Margrete heiter det (s.160b 3. spalta, rett etter utdelinga)

"Med de unmyndiges her tildeelte arve-midler, bør deres faderfader som formynder at have saa

flittig obagt og tilsiun, dom hand i fremthiden efter lovens formeld agter at ansvare"

Haken er at far til Nils Jakobson Heggen (iallfall ifl. "Norddal bygdebøker" b. 5 "Ættebok for Norddal")

døydde seinast ein gong kring 1690-talet, og mor hans Gulov vart oppatgift med Nils Byrgeson Heggen

I skiftet er borna sin farfar klart i live.

Det kunne tenkjast at stefar Nils tok rolla som far pg farfar sosialt sett. Men her er det ei rolle som "fødd verje"

etter lova, som han ikkje kunne ta.

At kyrkjeboka "kjenner ingen Nils..." i åra etter 1720 er også eit vanskeleg argument. 

For det første er det er ofte manglar ved gamle kyrkjebøker.

For det andre byrjar kyrkjeboka (for Ørskog, som Stordal høyrde til) i august 1720, så

det var ikkje så mange høve Nils fekk til å kome med der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Ivar S. Ertesvåg said:

At kyrkjeboka "kjenner ingen Nils..." i åra etter 1720 er også eit vanskeleg argument. 

For det første er det er ofte manglar ved gamle kyrkjebøker.

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår motivasjonen for å insistere på forbindelsen til Heggen (selv om Ertesvåg vedgår at den er vanskelig) etter det jeg skrev ovenfor. Men kanskje uttrykte jeg meg ikke klart nok.

Og selvsagt er det mangler ved kirkebøkene. Til stor frustrasjon for oss slektsforskere.

Det kan være fristende å kaste seg over bygdebøker fra nabobygdene når man leter etter sine aner, men vi bør først og fremst sørge for at vi har uttømt primærkildene.

Da bør man prøve å få mest mulig ut av de primærkildene som er tilgjengelige, og når det er uoverensstemmelser mellom primærkilder, må man prøve å finne ut hva som er mest rimelig og om uavhengige kilder støtter hverandre. I dette tilfelle har vi tre primærkilder som sammen tilsier at Britte Pedersdatters mann fra skiftet i 1720 var en NIELSEN selv om skifteavskriften sier JACOBSEN og har fått folk til å lete utenbygds etter hennes mann. 

La meg derfor utdype hvordan jeg har kommet til at det er feil når skifteavskriften omtaler en Niels JACOBSEN Kvamme i Stordal. 

Her kan manntallet for Stordal for 1701 tjene som et greit utgangspunkt. Det viser at det var bare to -2- brukere på Qvamme:  https://www.digitalarkivet.no/ft10051010281054
Den ene het Niels (28 år), den andre Peder (35 år). 

Peder dør, og det holdes skifte etter ham i 1720. Niels' kone dør også, og det holdes også skifte etter henne i 1720. Det er altså her mannen omtales som Niels JACOBSEN Kvammen. 

Tingboken for 1721 sier imidlertid at Niels NIELSEN Kvammen fornyer sitt festebrev i Kvammen i desember 1720. https://www.digitalarkivet.no/rg20090420320401

Altså er det enten feil i avskriften etter skiftet, eller det er feil i tingboken. Så langt er vel alle forhåpentlig enige.

Blant barna i skiftet er det tre sønner. Den eldste er Niels, deretter følger Knut og Peder. Ut fra opplysningene ved sønnenes død i kirkebøkene vet vi at Niels er født ca. 1703, Knut ca. 1707 og Peder ca. 1715. Datteren Kari er fra ca. 1717. Det at Niels er eldst, er i tråd med tingbokens omtale av Niels i Kvammen som Niels Nielsen.

Siden det bare var to brukere i Kvammen, og den ene het Peder, er det etter min mening god grunn til å tvile på at den ene het Niels Jacobsen, til tross for det tingboken skriver.

Og det er her kirkeboken kommer til sin rett som en i dette tilfellet pålitelig kilde. Den sier at den Niels Nielsen Kvammen som døde i 1728, var 56 år og 39 uker, en alder som passer som fot i hose med manntallet fra 1701, som sier at Niels Qvamme var 28 år da. Hvis tallene fra kirkeboken i 1728 er riktige, kan Niels Nielsen Kvammen ha vært nettopp 28 år da manntallet ble opptatt i 1701. 

Man kan selvsagt argumentere at det forekommer feil i mange manntallsopplysninger også (og det gjør det), men når uavhengige kilder er så enige som her, er det etter min mening rimelig å konkludere at det må være gjort en feil i skifteavskriften fra 1720 som har fått mange til å anta at det var nødvendig å lete utenbygds etter festeren Niels på Kvammen. Slik jeg ser det, er det mer sannsynlig at vår Niels Nielsen er sønn av den Niels som er nevnt som 16 år gammel sønn av Knut i Kvammen i manntallet fra 1664-66. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No var det du som drog fram tilknytninga til Heggen (via eit ordskifte i slektsforum), og eg som ytra tvil om dette; ikkje omvendt ...

Når det er sagt, kunne eit opphav i Heggen forklare vekslinga Nielssen/Jacobsen;  stefar Nils og far Jakob.

Ein kan seie og meine mangt om bygdebøker, men dei inneheld ofte ei grei oversikt over brukarane på ein gard.

Det kjem vel av at mange bygdebøker er bygde opp kring brukarrekkjene, og at matriklar,  skattelister og tingboka er ein grei

inngang til å setje opp desse rekkjene.

For Stordal er det vel kanskje ikkje laga ein sånn bok for tida før 1800?

Det er ei stund frå 1701 til 1720, og det kan ha skjedd eitt og anna i mellomtida.

Men du har fleire primærkjelder å gå etter - som skattelister. Og naturlegvis tinglyste bygslar og skøyte - tilfeldig plassert i tingboka.

Den enklast tilgjengelege av dei du ikkje har brukt er skoskatten frå 1711; avskrift her: https://folk.ntnu.no/ivarse/avskr/skoskatt1711Sunnmore.pdf

("Qvamme" med Nils og Peder på s. 20).

Så har du prøvematrikkel 1714 og matrikkelutkast 1723/24 (to protokollar, eksaminasjon og framlegg).

Det står kanskje ikkje brukarnamn der, men talet på brukarar trur eg står.

Nils fornya bygselen på 3 mellag i 1720. Er bygselen på resten av garden også fornya i 1710/21?  Saman med kunnskap om heile skylda på

garden (1,5 våg = 6 mellag i 1626, kan vere revidert) vil det fortelje kor mange brukarar det var der då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttige primærkilder som du viser til. Og beklager forvirringen omkring Heggen. Jeg bare nevnte det for å vise at jeg kjente til et ordskifte som hadde vært for noen år siden, ikke fordi jeg var enig i tilknytningen til Heggen.

Nei, bygdeboka (del 2) for Stordal er ikke så mye hjelp før ca. år 1800, dessverre. 

Noen av de kildene du nevner, har jeg vært borti, men ikke alle. Og skoskatten for 1711 er så raus at den forteller oss oppsitternes navn: Peder Olsen og Niels Nielsen (en stor takk til deg for innsatsen med registreringen!). 

Både prøvematrikkelen for 1714 og eksaminasjonsprotokollen for 1724 sier at det er to brukere på Qvammen. Selve fremlegget til matrikkelprotokollen fra 1724 oppgir de to oppsitternes navn som Niels og Ole. 

Jeg har ikke funnet noen fornying av bygselen for Peder Olsens del (hans skifte er fra 1720). Han fikk sitt bygselbrev opplest på tinget i 1695. 

Jeg har ikke funnet rapporter om tingmøtene for 1700-1705, så jeg har fundert på om de bygselbrevene som blir fornyet i 1720, kan være fra en tid man mangler referatene fra tinget for (eller er jeg helt på jordet her?). For meg virker det som om Niels Qvamme fra 1701 må ha fått sitt bygselbrev kort tid før manntallet ble tatt opp siden jeg ikke har funnet det i årene før 1700. Kanskje var det derfor hans festebrev ble fornyet i 1720, eller skulle det gjøres jevnlig?

Jeg har ikke funnet Ole Pedersen Kvammes bygselbrev ennå, men han er ganske sikkert sønn av Peder Olsen Kvamme, jfr. skiftet etter sistnevnte.
[Nå har jeg funnet det: Ole Pedersens nye festebrev av 19. november 1723 ble opplest på tinget 3. feb. 1724, nede th. her: https://www.digitalarkivet.no/rg20090420320709 ]

Slik jeg ser det, er det ikke plass for en Niels Jacobsen som oppsitter når det er bare to oppsittere både i 1714 og 1724.

Og når Niels Kvammen er i manntallet for 1701 og den eldste sønnen Niels ser ut til å være født ca. 1703, kan jeg heller ikke riktig se noe behov for en far Jakob som skulle gjøre Niels til stefar. Samsvaret mellom kirkeboken fra 1728 og manntallet fra 1701 tyder på at Niels Nielsen Kvammen er samme mann begge steder og dermed far til de barna som er nevnt i skiftet i 1720. Tror jeg. 

Endret av Egil Fredheim
Ole Pedersens festebrev funnet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom Margrete og Brite Pedersdøtre hadde vore søstre, så ville Brite sine attlevande etterkomarar vore nærare slekt enn dei som er nemnde i skiftet etter Margrete (og dermed arvingar åleine). Men slik er det altså ikkje.

Giskehaug, Overvoll, Kjølås og Ødegård (truleg d.s.s. Giskehaug) er forøvrig alle gardsnamn på Stranda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/8/2023 at 12:13 PM, Kjell Ove Hattrem said:

Det var ikke tillatt å gifte seg med søsken av sin avdøde ektefelle.

Godt poeng! Hadde det vært 50 år senere, kunne det ha gått da forbudet ble opphevet av Struensee i 1771. Etter hans død ble forbudet gjeninnført i 1775, men med mulighet for å søke dispensasjon. 

32 minutes ago, Inge Nygård said:

Dersom Margrete og Brite Pedersdøtre hadde vore søstre, så ville Brite sine attlevande etterkomarar vore nærare slekt enn dei som er nemnde i skiftet etter Margrete (og dermed arvingar åleine). Men slik er det altså ikkje.

Giskehaug, Overvoll, Kjølås og Ødegård (truleg d.s.s. Giskehaug) er forøvrig alle gardsnamn på Stranda.

Og dette argumentet ville ha vært spikeren i kista også i 1772! Takk til dere begge for at dere arresterte denne flyktige tanken.

Også en særlig takk til Inge for gårdsnavnene. Det var nok mye samrøre mellom Stranda og Stordal. Eneste notisen om min oldefar Johannes Jøsvoll (f. 1824) i bygdeboka for Stordal er at forfatteren ikke finner ham blant konfirmantene i årskullet sitt i Stordal (ca. 1850). Han ble konfirmert i Stranda, der stemora var fra, og utvandret senere til  Helgeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovenfor har jeg argumentert for at enkemannen etter Britte Pedersdatter som ifølge skiftet i 1720 etterlot seg sønnene Niels, Knud og Peder og døtrene Marit og Kari, ikke het Niels Jacobsen, slik det står i skiftet, men Niels Nielsen.

Nå har jeg funnet sønnen Knuds bygselbrev. Dateringen av bygselbrevet støtter teorien om at faren var Niels Nielsen siden det er så nær i tid.

Ifølge kirkeboken begraves Niels Nielsen Qvamen 19. september 1728.

https://www.digitalarkivet.no/kb20070831610306

Knud Nielsen Qvamens bygselbrev leses på vårtinget i Dale 28. april 1729 og er datert 12. desember 1728.

Se th. her: https://www.digitalarkivet.no/rg20090420321098

Skifter er til stor nytte for slektsforskere, men også her kan det altså snike seg inn feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider