Gå til innhold
Arkivverket

Tidsbestemme et foto av menn i uniform

Vigdis Olsen
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg har et gammelt familie-fotoalbum der de fleste av bildene er uten navn.

Ett av bildene er av fire menn i en slags uniform. Er det noen som vet hva dette kan være og hvilken tidsperiode dette er fra?

Tror kanskje det er fra Tønsberg/Holmestrand/Horten-området, men det er nesten bare en gjetning.

At noen skulle kjenne igjen mennene er vel å håpe på et mirakel!?! 🙄

Vigdis

Trekkspill.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig at dette er sambandssoldater. Den kassa de har er en velsler (liten sentral). Sambandet varn del av Ingeniørvåpenet. Hjemmebasen var Hvalsmoen om jeghusker rett. Skal jeg gjette en gang til så er antrekket mørke grått eller svart og da ville jeg tro bildet er fra før 1925. Muligens før 1 verdenskrig???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Leif Baardseth skrev:

Det er tydelig at dette er sambandssoldater. Den kassa de har er en velsler (liten sentral). Sambandet varn del av Ingeniørvåpenet. Hjemmebasen var Hvalsmoen om jeghusker rett. Skal jeg gjette en gang til så er antrekket mørke grått eller svart og da ville jeg tro bildet er fra før 1925. Muligens før 1 verdenskrig???

Nei, det er nok ingen veksler, men et trekkspill.

• Liker 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

1 time siden, Werner Kvalem Vesterås skrev:

Uniformsluene kan likne på de som er på dette bildet på Digitaltmuseum, og som skal være tatt mellom 1910 og 1915:

https://digitaltmuseum.no/0210111405374/musikk-og-kortspill-i-militaeret-olav-olson-rust-med-fela

Men jeg bruker å ta slike årstallsbestemmelser med en klype salt.

De uniformene var veldig like. Også i detaljer som at luene på begge bilder har to "rundinger" rett over hverandre og buksene her striper. (Dette er kanskje ting som var vanlig over lengre tidsperioder?)

Da er det vel den vanlige norske hæren det er snakk om.

... skulle ønske familien min hadde vært flinkere til å skrive person-navn, stedsnavn og dato på/ved bilder!

Vigdis

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider