Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Gjertrud Jonsdtr., hvor kom hun fra og hvem var foreldrene hennes? 1740-1809, Foldal, Stjørdal, Nord Trøndelag.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjertrud giftet seg 31.05.1776 i Stjørdal med Lars/Lasse Eriksen. De bygslet en plass på Foldal i Stjørdal. Ektemannen har jeg kontroll på, han var sønn av Erik Pedersen Fordal/Foldal 1723- ? og Gunhild Lassesdtr. Børset 1723- ?.

Det er ingen opplysninger ved vielsen i 1776 som kan fortelle hvem Gjertrud var datter av eller hvor hun kom fra. Vielsen høyre side i kirkeboka.

Kirkebøker: Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag, SAT/A-1458/709/L0057: Ministerialbok nr. 709A05, 1755-1780, s. 382 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Her er 1801 tellingen fra gården Fordahl. I følge den var hun 56 år, født ca 1745.

018 Lars Erichsen - 0077 Fordahl - 004 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1801 for 1714P Stjørdal prestegjeld - Digitalarkivet

Gjertrud døde i 1809 på Fordalsgjerdet , jeg er usikker på når ektemannen døde. Hun er 60 år i 1809, vilket gir et fødselsår rundt 1749.

Er det noen som har kunnskap om denne familien eller som på andre måter kan bidra til å avdekke Gjertruds opphav.

De døpte to døtre for Gunhild, som var navnet på Lars sin mor. Den første døde som liten. Den første datteren ble døpt Malene og den siste Berit.

Da skulle trolig foreldrene til Gjertrud være Jon/Joen og Malene eller Beret.

Alle bidra til løsning mottas med takk.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På FamilySearch får jeg frem følgende kandidater.

Far Joen Brauden,

Joen Huse/Reppe. Denne er sjekket ut. Denne Gjertrud ble gift med en annen.

Joen Hansen, datter Gjertrud døpt 24.11.1748. Her må jeg prøve å finne dåpen i kirkeboka for å se hva som står der.

Joen Holmsfrøen

Joen Dalamoen.

Alle disse barnedåpene var i Stjørdal.

Brauden og Holmsfrøen finner jeg ikke. Kanskje noen lokalkjente kan gi meg et tips om vilke gårder/bruk det er snakk om.

Her er vel dåpen i 1748. Joen Hansen Mæl...?  Venstre side i kirkeboka.

Kirkebøker: Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag, SAT/A-1458/709/L0056: Ministerialbok nr. 709A04, 1740-1756, s. 122 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser ikke enkel ut denne nøtten. Det er ingen opplysninger verken ved vielsen eller i 1801 tellingen som kan avdekke hvor hun kom fra.

Og det var ikke mye hjelp å finne blant fadderne. Det var knapt noen faddere som var oppført med farsnavn, stort sett bare med gårdsnavn.

Og når man heller på ingen måte er lokalkjent i området, er det vanskelig å få noe skikkelig bilde av gården Fordal og omgivelsene.

Bygdebøkene for Stjørdal er heller ikke til særlig hjelp.

Så da er det vel mye som taler for at denne nøtten forblir uløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på Dis sine sider under Stjørdal Verdalsdistriktet at det hevdes at foreldre til Gjertrud (1745-1809) skal være Joen Olsen Brannan 1709-1754 og Mali Michelsdatter ca. 1720. Dette ekteparet gifter seg på Stjørdal 1744.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Odd Annar.

Det er vel kanskje den som på FS sto beskrevet som Joen Brauden. Nå vet vi jo at folk utenfor Norge har problemer med å tyde Norske stedsnavn.

Jeg skal følge opp den infoen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle meg i vilken bygdebok jeg finner Brannan? Jeg har lett gjennom alle Stjørdalsbøkene uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brannan finner du i Stjørdals boka Band IV side 28 under Skåråen. Der står det bare at det vites om en oppsitterne der. Nemlig Jon Olsen født 1815.

Men det finnes Brannan i Åsen i Levanger kommune som er nabokommunen til Stjørdal. Det skal også være Brannan i Hemne og på Fosen. Lykke til videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Odd Annar.

Da skal jeg ta meg en runde med de siste alternativene du nevnte i Levanger, Hemne og Fosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Odd Annar Tangen skrev:

På Fosen er det på Fevåg Brannan finnes, og det er jo rett over fjorden her. 

Har Fosen egen bygdebok eller ligger Fosen under et annet område?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fevåg hørte til Stjørna før det i 1964 ble slått sammen med Rissa kommune. Og for Rissa finnes det bygdebok. 

Litt usikker med Stjørna. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider