Gå til innhold
Arkivverket

Personaliasamlingen (SAT), nr. 31: Fredrik Nannestad, 1749-1750 - Ibestad, Lændvigens og Tromsøens kirker

Jan-Thore Solem
 Del

Recommended Posts

https://www.digitalarkivet.no/source/238771 og https://arkivportalen.no/entity/no-a1450-08000000996518

Jeg satt og bladde i denne lette lektyren 😉

Jeg har ikke fått full forståelse for hvem som faktisk har ført dette i pennen: Er det Biskop Fredrik Nannestad selv, eller de personene som er nevnt i kildeinformasjonen:

Merknader
Fredrik Nannestad (1693-1774) biskop i Trondheim 1748-58, i Kristiania 1758-73. Almanakker 1749 og 1750. Med notater om kirkene i bispedømmet. 2 små bøker. 1749: J.nr. 121/1911. Gave fra lektor W. Lund, Trondheim. 1750: J.nr. 64/1913. Gave fra sogneprest Johan Unger Wolff, Trondheim.

Uansett, protokollene (ser bl.a. ut som reisebeskrivelser) innholder noe som kan synes interessant; beskrivelser av en hel del kirker. For min del er det spesielt interessant med Ibestad, Lændvigens og Tromsøens kirker. (Ja, jeg klarer å lese navnene:)

https://www.digitalarkivet.no/db60171131000096

Er noen kjent med om dette materialet allerede kan være transkribert (og offentliggjort), eller bør jeg ta dette opp i tyde-forumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Jan-Thore Solem skrev:

Almanakker 1749 og 1750. Med notater om kirkene i bispedømmet. 2 små bøker. 1749: J.nr. 121/1911. Gave fra lektor W. Lund, Trondheim. 1750: J.nr. 64/1913. Gave fra sogneprest Johan Unger Wolff, Trondheim.

Almanakken fra 1749 er gitt i gave av Lund; gaven har journalnummer 121/1911 (i arkivet til Statsarkivet i Trondheim). Se også innerpermen: https://www.digitalarkivet.no/db60171131000002

Almanakken fra 1750 er gitt i gave av Wolff; gaven har journalnummer 64/1913 (i arkivet til Statsarkivet i Trondheim). Se også innerpermen: https://www.digitalarkivet.no/db60171131000060

Almanakken fra 1750 har forresten Fredrik Nannestads initialer: https://www.digitalarkivet.no/db60171131000059

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Kristian,

Det som slår meg, eller som jeg finner interessant, er at det ser ut som samme skrift, og til dels samme "format" på det som er håndskrevet. Derfor undrer jeg på om denne "gavegivningen" kun gjelder den originale almanakken (uten håndskrift), og altså om det faktisk er FN som har stått for håndskriften.

Vet du noe om hvorfor akkurat disse to bøkene er hentet fram "fra støvet" og skannet? Er det noen brukere som har benyttet seg av "Digitalisering på forespørsel"?

Det er derfor jeg spurte om dette kanskje allerede kan være transkribert og publisert noe sted. Jeg er selv ikke kommet så langt at jeg kan takle dette, men det synes som det kan være noen gullkorn her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.5.2023 den 11.14, Jan-Thore Solem skrev:

Er noen kjent med om dette materialet allerede kan være transkribert (og offentliggjort), eller bør jeg ta dette opp i tyde-forumet?

Vites ei, men jeg har gjort et forsøk. Med diverse problemer. Skriveren bruker mange forkortelser, som jeg slett ikke er sikker på at er riktig ‹fortolket›. Jeg har plassert punktum bak disse. Men det har også skriveren ved setningsslutt. Og vekselvis har han kolon for det samme. Ergo litt vanskelig å navigere . . .

Også har jeg forgjeves forsøkt å finne ut hva en Patel eller Pætell er. Tippet nadverdsutstyr av noe slags, men google returnerte kun bl.a. portable nadverd-reise-sett . . .

På 10.5.2023 den 11.14, Jan-Thore Solem skrev:

For min del er det spesielt interessant med Ibestad, Lændvigens og Tromsøens kirker.

26 Ibestad Kirken en sterk gammel Steen-Bygning, ikun

27 ??en breed, m. i) syed?? lang, Bygning, nest. 4-kantet, hvor

28 Choret i) af serdeles Bygning er afskilt fra d. 2de. kirke,

29 m. ikun ved et slet Træ Skillerum inde i Kirk. er afdeelt:

30 Spon-Tag: Lidet uanseelt. spitz Taarn. 2 meget ringe Klaa-

31 ker el. Biæld., af hvilken d. eene er spræk. Kirke Muhr.

32 er meget tyk, dp. ikun 2. smaa Vindøjne mod Syed og

33 et lidet mod Øst, hvorf. Kirk. er serdeeles mørk. Mod

34 Væst er d. store Dør, f hvilk. er et lidet Træ-Vaab.-Hus,

35 hvilket i) sluter til Kirke-Vegg, m. snee og regn kd. slaa ind.

36 Mod Syed er d. 2de Dør nedre(?) i Kirk. c : Syd-Vest: med et (??)

37 tilbygt Træ-Vaab.hus. Altaret er af Steen: Alter Tavle

38 heel gammel, lid. med 2. Døre f. midt i d. er et Rum in forma

39 pyramidit, nejt(?) tillukt med gammeldags Snit-Værk c : Træ-

40 kniplinger, hvor Reliqa s: dubio hr. været fVaret, nu er dt

41 tomt: Ved d. Højre Side staar Maria med Barnet: Paa Vænstre

42 c : mod Syed, sees et 2dt Billlede, af hvis apum(?) er afstødt noget,

43 saa at ej kd vides, hvem det skl være. altsam. meget gammelt, heel

44 vel giort, ringe stafferet, nu gandske fsømt: (??) alting heri Me-

45 nighed.(?) En lid. gl. Violet fløyels Messe-hagel med gammeldags Billed

46 [Bro]dering. Kalk og Patel af Sølv fgyldt nyt og smukt. Prædikestoel

[ny side]

01 aldeeles ringe, Stolene gemeene, Præste-folkenes Stol

02 høj, rød anstrøg. Vindøjet aleene imellem det og Prædikest-

03 l: Et nyt Pulpitur over d. store Dør med en Indbøgt Stol m.

04 og en høj indlugt Stool (??) et Stabur (??) p d Højre Side af al-

05 taret. Font. staar p. d. Vænstre Side af Altaret, slet og u-

06 anseel. med et Messing Fad. Paa Altaret en Lyse-Stage med

07 2. Piber, hvori dt. eene Lys V. langt højere end dt 2dt. I Cho-

08 ret henge en Lyse-Krone af Træ, m. nogle Arme afbrudte,

09 mit i Kirk. en temel. stor Messing-Lyse-krone. Der ere 3.

10 Epitaphia, nogle Præsters Skilderier: alting mørke og il-

11 de ved lige holdt. Kirke-Gaard. vel indhegnet.

12 Lændvigens Kirke en liden nedrig Træ † Bygning

13 med Steen-Tag, m. taget meget ilde af Vejr tilreed: Spitz Taarn

14 gd ple(?) lidet: 2 Klaaker: got Skrifte-Huus bag Altaret:

15 lidet Træ Altare: Altar-Tavle med et malet Crucifix,

16 ringe Malning: Kalk nye, stor af Sølv ind fgylt. Patell af

17 Sølv nyt. Messehagel af rødt Plus med Crucifix af ham-

18 ret Sølv og 1750. L.saa: (??) almuen hr. givet: hvilk. alee-

19 ne und.holder den. og Villesøe kirker, saal. Tiend. tilfald. dte

20 stæd. Røt Altar Klæde, lerretts Messeskiorte og Altar

21 Dug. Predikestool slet og ringe Malning; Font i d. Søn-

22 dre Ving med et lidet Messing-Fad. En Lyse-Crone og et

23 par smaa Skibe hænger i kirk. Veggene fordeeles(?)

24 Lafterne meget ilde af Vegge-Slag tilreede, skiønt

25 de ere nye. Der ere nogle lugte Stole, Sorenskriver Kjær(?)-

26 gaards m. Kirkegaard. meget vel indhegnet, dog ud.

27 Porte.

28 Tromsøens Kirke en nedrig Træ-Bygning d. nu

29 faaer ny Fløi p d. Søndre Side, d. staar i Arbeide. Steen

30 Tag: Spitz Taarn. 2. Klaaker: Smugt Skrifte-Huus, hvor

31 i findes 4. gl Billed halv-positur, m. ud. Navn og Description:

32 Træ Altare: Altartavle med Maria med Barnet og Hyrd-

33 ers Ankomst mit p. d. (??) und. Nadver.s Stiftelse næst

34 undr. ved Altaret: og Øverst Maria med Barnet. Kalk og

35 Pætel nyt af Sølv, Kalk og Pætell ind. i fgyldte. en Æske af

36 Sølv til Brødet; baade p. Pætell og Æske staar Lamet med

37 Fane og (??) und. dts. Fødd: d. er og en Æske til Brødet af hvid

38 Alabaster. Lysestager 3de, 2 til Voxlys og d. middelste til

39 2. Talglys og 1. Voxlys, ti d. hr. 3. Piber. Røt Altarklæde:

40 Altardug med brede Kniplinger om: Paa Altar-Tavl.

41 staar en Messing-fgyldt m??? noget breket(?), m. dog

42 fuldkomet. Messe-Hagel en gl af Blomede Caff, nyere af

43 røt Plus med et syet † p. og Guldknipling. om. Paa Vindøj-

44 erne i Choret staar nogle Biscopers Navne, saaledes: Dt.(?) M: Erik

45 Bredal døde 1672. M. Arnoldij de Fine 1672. Dt. Erik Pontoppi-

46 dan 1678. Dt. (??) Sletter 1688. Dt. Peder Krog 1730. Paa

47 en Tavle over Chors. Dør. p. d. Side mod Altaret staa de (??)

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, wow, Even!

Dette er fantastisk, og som jeg hadde mistanke om; GULL! Tusen takk!!

Jeg skal studere dette videre imorgen. Etter en lang dag med ekstraskatt, kirkebøker etc., synes det som brilleglassene har byttet plass og øynene virker ikke lengre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Jan-Thore Solem skrev:

Det som slår meg, eller som jeg finner interessant, er at det ser ut som samme skrift, og til dels samme "format" på det som er håndskrevet. Derfor undrer jeg på om denne "gavegivningen" kun gjelder den originale almanakken (uten håndskrift), og altså om det faktisk er FN som har stått for håndskriften.

Lund og Wolff har i 1911 og 1913 (jf. journalnumrene) gitt Nannestads almanakker i gave til Statsarkivet i Trondheim.

24 minutter siden, Jan-Thore Solem skrev:

Vet du noe om hvorfor akkurat disse to bøkene er hentet fram "fra støvet" og skannet? Er det noen brukere som har benyttet seg av "Digitalisering på forespørsel"?

Ja, det framgår av emneknaggene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian,

Man lærer stadig noe nytt. Jeg har ikke brukt de emneknaggene for kildematerialet før, men ser jo nytten.

Jeg pleier med ujevne mellomrom kikke innom sidene for Siste publiserte, og gjerne søke på Geografi og Periode (for å se etter nye kilder for mitt område, og den perioden jeg måtte arbeide med for tiden. Jeg blir som oftest skuffet, men av og til blinker det til, noe som avstedkom denne tråden...).

Jeg ser nå at jeg også kan bruke Emneknagger som filter på den siden, men hjelpeteksten sier at det er opp til publiserende arkivenhet å legge inn emneknagger.

Da undrer jeg på om emneknaggene er "standardiserte" i en liste som enheten kan plukke fra, eller om det er et fritekstfelt (for publiserende arkivenhet)?

(Jeg aner at min manglende fantasi da vil begrense nytteverdien ved bruk av feltet ved søk.)

Neste spørsmål om bruk av DA: Er det noen måte å se publiseringsdato for enhver kilde (i DA), slik som denne: https://www.digitalarkivet.no/source/238771

(Altså gå motsatt vei i forhold til det som er beskrevet over om Siste publiserte.)

Jeg observerer at Arkivportalen har publiseringsdato, men det er øyensynlig dato for artikkelens publisering hos dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et (ofte nytteløst) forsøk på egen opplæring, har jeg til dels funnet svar må mine egne spørsmål (for dem som måtte følge denne tråden):

Ja, teksten i bøkene synes å være skrevet av biskop Fredrik Nannestad selv. Bøkene (hans notater) er ofte henvist til i andre historiske skrifter og bøker, så det jo lett å forstå at noen har bedt spesielt om skanning til bruk i DA.

Når undertegnede fikk den "åpenbaring" å bruke et så enkelt søkebegrep som "Biskop Nannestad" på Nasjonalbiblioteket, åpnet verden seg:

Mange senere bøker om Norges kirker henviser til disse to små notat-bøkene av Nannestad. Korte setninger er ofte brukt direkte, men bl.a. i en bok om Trondenes kirke er nesten hele teksten gjengitt i bruddstykker.

Til og med Nils A. Ytreberg (forfatter av Tromsø bys historie, og mye annet) skriver om "Da biskop Nannestad i 1750 visiterte kirken, ..."

Så da så! Nå er jeg litt mindre ignorant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Jan-Thore Solem skrev:

Jeg ser nå at jeg også kan bruke Emneknagger som filter på den siden, men hjelpeteksten sier at det er opp til publiserende arkivenhet å legge inn emneknagger.

Da undrer jeg på om emneknaggene er "standardiserte" i en liste som enheten kan plukke fra, eller om det er et fritekstfelt (for publiserende arkivenhet)?

(Jeg aner at min manglende fantasi da vil begrense nytteverdien ved bruk av feltet ved søk.)

Emneknaggene er standardiserte. Hvis du plasserer markøren i søkefeltet for emneknagger, får du en nedtrekksmeny hvor du ser alle emneknaggene: https://media.digitalarkivet.no/db/browse

I Arkivverket har vi våre rutiner for hvilke emneknagger vi bruker på hvilke kilder, og vi er temmelig konsekvente, fordi få personer er involvert. Men vi må nok innse at vi ikke fullt ut klarer å koordinere 50 andre arkivinstitusjoner som publiserer i Digitalarkivet. I Digitalarkivet, sett under ett, er det nok litt mindre konsekvent bruk av emneknagger enn vi kunne ønske.

4 timer siden, Jan-Thore Solem skrev:

Neste spørsmål om bruk av DA: Er det noen måte å se publiseringsdato for enhver kilde (i DA), slik som denne: https://www.digitalarkivet.no/source/238771

(Altså gå motsatt vei i forhold til det som er beskrevet over om Siste publiserte.)

Jeg observerer at Arkivportalen har publiseringsdato, men det er øyensynlig dato for artikkelens publisering hos dem.

Jeg tror publiseringsdatoen bare vises i Siste publiserte. Men du kan finne alle kilder der, f.eks. ved å søke på arkivreferansen: https://www.digitalarkivet.no/newest/?s=&format=all&archive_key=SAT%2FA-1851%2FPE%2FL0031

Publiseringsdatoen i Arkivportalen er dato for siste (re)publisering av den aktuelle arkivkatalogen. Blir det gjort ei endring i en arkivkatalog i produksjonsbasen, "må" arkivkatalogen republiseres til Arkivportalen, og så får hele arkivet oppdatert publiseringsdato.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merknaden

Fredrik Nannestad (1693-1774) biskop i Trondheim 1748-58, i Kristiania 1758-73. Almanakker 1749 og 1750. Med notater om kirkene i bispedømmet. 2 små bøker. 1749: J.nr. 121/1911. Gave fra lektor W. Lund, Trondheim. 1750: J.nr. 64/1913. Gave fra sogneprest Johan Unger Wolff, Trondheim.

var klippet fra arkivkatalogen, men telegramstilen var kanskje ikke så lettlest. Jeg har derfor skrevet den om:

To små almanakker fra hhv. 1749 og 1750, som har tilhørt Fredrik Nannestad (1693-1774), biskop i Trondheim 1748-1758 og deretter i Kristiania 1758-1773. Almanakkene har bl.a. notater om kirkene i bispedømmet. Almanakkene ble gitt i gave til Statsarkivet i Trondheim fra hhv. lektor W. Lund, Trondheim, i 1911 (jnr. 121/1911) og sokneprest Johan Unger Wolff, Trondheim, i 1913 (jnr. 64/1913).

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider