Gå til innhold
Arkivverket

Hvor kom Thore Endresen Nesset i Møre og Romsdal ca 1765-1834 fra , og hvem var foreldrene hans.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Thore giftet seg 09.11.1794 i Nesset med Brit Ericksdtr. Hanset 1769 - ca 1815. Foreldrene hennes var Erick Guttormsen f. ca 1741 og  Ragnhild Justdtr.

Ved vielsen står Thore oppført med Nesset prestegård som bosted. Jeg vil anta at han var i tjeneste der.

I 1801 befinner de seg fortsatt på prestegården hvor han er oppført som jordbruker. Kanskje han drev som leilending et lite småbruk.

019 Thore Endresen - 0001 Nessæts Præstegaard - 001 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1801 for 1543P Nesset prestegjeld - Digitalarkivet

Jeg finner ikke familien nevnt under prestegården i bygdeboka.

Da Thore døde i 1834 bodde han på Langset.

Er det noen som kjenner til denne familien som kan bidra til å kaste lys over Thores fødested og opphav, eller som på andre måter kan hjelpe til med å avsløre hvem denne Thore var sønn av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Thore Endresen Langset gifter seg på nytt som enkemann 11.06.1820 med Marit Andersdtr. Høiset.

Dessverre litt for tidlig til at fedrene var oppført i kirkeboka.

Og jeg kom ikke nærmere opphavet til Thore.

Vielse nr.6 venstre side.

Kirkebøker: Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, SAT/A-1454/551/L0623: Ministerialbok nr. 551A03, 1818-1831, s. 380-381 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Brit Eriksdtr. Nesset død i juli 1815 høyre side , venstre kolonne i kirkeboka.

Kirkebøker: Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, SAT/A-1454/551/L0622: Ministerialbok nr. 551A02, 1804-1845, s. 82-83 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nærliggende å tro at han kan være fra nabobygda, Øksendal.

En Thore er døpt der 1768, sønn av Endre Olsen

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000014528728

Han ser ut til å være borte fra sognet i 1801, og kan jo godt tenkes å ha flyttet seg til Nesset

En annen Thore Endresen fra Sunndal er døpt i 1767, sønn av Endre Muschier,

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000014528289

men han er fortsatt på Muschier (Musgjerd) i 1801

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058429000290

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Matthias. 

Da skal jeg se nærmere på karen fra Øksendal. Bare så synd at det ikke er nevnt noe gårdsnavn ved dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten gårdsnavn er det nesten umulig å vite hvor jeg finner Endre Olsen med en sønn Thore.

Jeg fant en Endre olsen Ottem gift 02.12.1753 med Marit Nilsdtr. Romfoe. Men jeg kan ikke se at de fikk noen sønn Thore i følge bygdeboka.

Uten gårdsnavn må jeg nesten ta side for side i alle bindene i håp om å finne en Endre Olsen med en sønn Thore.

Her må jeg i alle fall ta tiden til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vielsen 9.11.1794, oppe til venstre

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, SAT/A-1454/551/L0621: Ministerialbok nr. 551A01, 1757-1803, s. 202
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070904640246

Brit Erichsdatter skal være fra Eidsvaag. Brit fra Helle døde tydeligvis i 1776

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Beritte  er også døpt 18. søndag etter Trin. 24.9.1769

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, SAT/A-1454/551/L0621: Ministerialbok nr. 551A01, 1757-1803, s. 64
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070904640107

Uekte datter av Guri Halstensdatter Risen og soldat Erich Knudsen Holten

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ingen Brit/Beritte Eriksdtr. på gården Eidsvåg i Nesset. Her var det en mengde underbruk, men ingen Erik som i riktig tidsepoke fikk barn.

Så da seiler kanskje den siste kandidaten din opp som et interessant alternativ.

Så spørs det om det er mulig å følge datteren til Guri Halsteinsdtr. Risen og Erich Knudsen Holten videre for å se hvor hun havnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg kan finne ut må jeg til Sunndalen for å finne gårdene Rosen og Holten.

Men jeg finner dessverre verken Guri  eller Erick nevnt der i bygdeboka. De har trolig vært i tjeneste der.

Da får jeg grave videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, Rune Thorstensen said:

Etter hva jeg kan finne ut må jeg til Sunndalen for å finne gårdene Rosen og Holten.

Men jeg finner dessverre verken Guri  eller Erick nevnt der i bygdeboka. De har trolig vært i tjeneste der.

Da får jeg grave videre.

Risen tror jeg må være ved Bogge i Eresfjorden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel flere gårder med samme navn i området. Jeg har i alle fall ikke funnet de der jeg har lett.

Men jeg følger opp tipset ditt. Takk Matthias.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like langt? Denne Brit Eriksdatter, født en snau mil sør for Eidsvåg og 3 km sør for Nesset, er vel eneste sannsynlige kandidat som Thore Endresen Nessets kone?

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, misforstå meg rett.

Jeg er enig i at det er den beste kandidaten. Men i slektsgranskning holder det dessverre ikke å tro at det er slik det henger sammen, og så langt har jeg ikke funnet dokumentasjon på at det er slik det henger sammen.

Guri ble altså gift i 1781 med  Tolleif Larsen Torhus. Et skifte etter Guri er trolig det som evt kan gi svar.

Da må jeg først finne Guris dødsfall for så å ta det videre der i fra.

Jeg setter stor pris på hjelpen du og andre har gitt meg, men før jeg kan slå fast at det var slik det var, må jeg finne noe som kan bekrefte at det er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Rune Thorstensen said:

Ja, misforstå meg rett.

Jeg er enig i at det er den beste kandidaten. Men i slektsgranskning holder det dessverre ikke å tro at det er slik det henger sammen, og så langt har jeg ikke funnet dokumentasjon på at det er slik det henger sammen.

Guri ble altså gift i 1781 med  Tolleif Larsen Torhus. Et skifte etter Guri er trolig det som evt kan gi svar.

Da må jeg først finne Guris dødsfall for så å ta det videre der i fra.

Jeg setter stor pris på hjelpen du og andre har gitt meg, men før jeg kan slå fast at det var slik det var, må jeg finne noe som kan bekrefte at det er korrekt.

Ja, men du har i det minste ryddet Brit Eriksdatter Hanset ut av veien, som jo var oppgitt uten spørsmål i det opprinnelige innlegget ditt.

Når det gjelder Holten er det flere muligheter som bør  undersøkes. Jeg finner Holtan som plassnavn både i Eidsvåg (riktignok først i kilder fra midten av 1800-tallet) og ved Fjøseid i Tingvoll, som ligger rett over Sunndalsfjorden fra Eidsøra. Eidsøra ligger i østenden av eidet der Eidsvåg ligger i vest, så dette er en gammel sammenhengende ferdselsåre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Matthias.

Jeg er absolutt ikke lokalkjent i området, så det er flott å få en forståelse av hvor disse stedene ligger i forhold til hverandre.

Jeg er enig i at det er greit å få ryddet ut av veien det som viste seg å være feil. Men det betyr jo samtidig at det er flere uløste oppgaver enn det jeg trodde da temaet ble startet. Da er det liksom ett skritt fram og to tilbake. 🙂

Jeg har så langt ikke klart å finne Guro Halsteinsdtr. og  Torleif Larsen Torhus igjen etter vielsen. Det jobber jeg fortsatt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Rune Thorstensen said:

Jeg har så langt ikke klart å finne Guro Halsteinsdtr. og  Torleif Larsen Torhus igjen etter vielsen. Det jobber jeg fortsatt med.

I bygdeboka står det at Guri fikk en datter, Brit, med Tolleif Larson Torhus i 1766.

Hun fikk en datter, Berit f.1769, med nevnte Erik Knutson Holten,

og hun giftet seg først i 1781 med Jon Nilsen Lien fra Tingvoll.

7E674FF5-5E9D-4081-B218-93B6505340E5.jpeg.6cc0ace467feb62692c3809c5604021c.jpeg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, en ren skrivefeil, eller skivebom av meg. Det er nemlig Jon Larsen jeg sitter og leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soldat Jon Nilsen giftet seg med Marit Ziursdatter Fridsvig-Lien i 1753

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000010212732

Marit, her Marie Sivertsdatter, er nevnt på Lia ved Fredsvik på side 378 her

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2014080508180?page=381

Men her står det pussig nok at de var gift allerede i 1748..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen.

Det klarte jeg å overse.

Men om han var gift i 1748, så må han ha vært enkemann i 1781. Kan vi finne det ekteskapet tro?

Vielsen fant sted i Nesset (30.09?) 1781. Enkemann Jon Nielsen Lien med pigen  Jorrie Halsteinsdtr. Risen, høyre side i kirkeboka.

Kirkebøker: Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, SAT/A-1454/551/L0621: Ministerialbok nr. 551A01, 1757-1803, s. 152 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Men jeg finner ingen av dem i folketellingen 1801 for Nesset. Da er de kanskje døde mellom 1781 og 1801.

Nå har jeg lett gjennom kirkeboka for Nesset 1781-1801.

Jeg fant en Jon Nielsen død 56 år gammel på gården Nerland i 1787.

Jeg fant to kvinner med Halsteinsdtr. som etternavn døde. Anne Halsteinsdtr. Eidsvåg 56 år i 1782.

og en Mari Halsteinsdtr. Risen, 53 år i 1784. Sistnevnte kan være feilskrevet for Guri.

Jeg får lete videre i morgen i håp om å knekke denne nøtten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Rune Thorstensen said:

Mari Halsteinsdtr. Risen, 53 år i 1784. Sistnevnte kan være feilskrevet for Guri.

Mari er Guris eldre søster. Jf utsnittet bygdeboka det det står at hun var gift med neste bruker, Ole Nilsson, som overtok Risen etter at Halstein Jonson døde i 1757.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at Jon Nilsen levde som skomaker på Øra i Vistdal de første årene etter første vielse med Marit Sjur-/Sivertsdatter i 1753. Se side 130

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2015011424002?page=133

1A70711C-0023-4022-BF97-70B1361CD4DA.jpeg.4ec0f4f0ec3115dc2592bb11362fc97b.jpeg

Etter 1771 flyttet de kanskje tilbake til Marits barndomshjem, Fredsvik-Lien, ettersom Jon Nilsen jo står skrevet som Lien da han giftet seg på nytt med Guri/Jorri Halsteinsdatter i 1781.

Det står om Øra at dette opprinnelig var en skysskafferplass som lå under Eide på Eidsøra, som jo bekrefter at det var en organisert sammenheng mellom de gamle fjord- og landkrysningspunktene. Fredsvik-Lia ligger et lite stykke sør for Eidsøra. Og dette er rett overfor Fjøseid, hvor en mulig Holten kommer inn i bildet.

Det kan stemme at det er Jon Nilsson som dør på Nerland i Vistdal i 1787.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Matthias.

Jeg fant som sagt ikke dødsfallet til Guri/Jorri. Men det kan jeg ha oversett for kirkeboka var rimelig tettskrevet enkelte steder og begravelser dukket opp inni mellom vielser og barnedåper og andre kirkelige handlinger.

Jeg skulle gjerne ha funnet det dødsfallet og aller helts et skifte etter henne som kan bekrefte at datteren hun fikk utenom ekteskapet  i 1769 med Erik Knutsen Holten er den jeg søker etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider