Gå til innhold
Arkivverket

Hans Hansen (Floor) på Store Skånland død 1735.

Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

I lenkenr 52145 har jeg konkludert med at Hans Hansen ikke er av noen Floor slekt, men en som  har værtStoor Skånland, som da kan ha blitt feiltolket som Floor, Skånland.

Men hvem var han ?

Hårvik i Tjeldsundet levet Hans Jonsen f ca 1656 og Guren (Guri) Rasmusdatter med   5 barn.

Nils Hansen ble på gården Hårvik og gift med Maren Amundsdatter.

Jon Hansen ble på gården Hårvik og gift med Karen Larsdatter, datter av Lars Paulsen og Marit Olsdatter på Store Skånland.

Rasmus Hansen f 1692 død 1745 i Hårvika

Kirsten Hansdatter gift med Christen Jensen på Store Skånland

Hans Hansen , som man ikke har funnet noe om iflg bygdeboken.

Jeg tror han har blitt gift på Store Skånland med Ingeborg Larsdatter, som da var søster til Karen Larsdatter gift med hans bror Jon Hansen.

Kan nevne at Hans Jonsen f ca 1656 var sønn av Jon Hansen f ca 1616 Hårvik og sønn av skipper Hans Christophersen West som var g m datter av Tollef Nilsen på Hov/Hoff.

Håper noen har meninger om dette

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt rask  med å nevne han død  i 1735. Det var første konen Inger larsdatter som døde 1735,  med skifte 8/9-1735. Han selv døde 1769 samtidig med sin annen kone Maren Olsdatter. Det var skifte der 14/6-1769.

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skifte etter at første kone døde i 1735.

Senja og Tromsø sorenskriveri , SATØ/SATØ-31/H/Hb/L0138: Skifteutlodningsprotokoller, 1730-1771, s. 164b-165a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081205640464

Her er skifte etter Hans Hansen og kone nr 2  114/6-1769.

Senja og Tromsø sorenskriveri , SATØ/SATØ-31/H/Hb/L0142: Skifteutlodningsprotokoll - Senja distrikt, fol. 271-465, 1767-1776, s. 323b-324a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081205660583

Endret av Terje E Skrolsvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at Floor må bero på en feiltolking av Stoor.

Hans Hansen Stor Schaanland (her er det tydelig skrevet Stor), ble begravet 18. juni 1769, 78 år gammel. Antar at fødselsåret 1691 som finnes i sekundærkilder er beregnet ut fra dette.

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070601630555

Jeg har også lett etter mulig opphav til Hans Hansen og har også landet på at faren høyst sannsynlig må være Hans Jonsen f 1656 fra Hårvik i Tjeldsund. Jeg finner ingen andre aktuelle kandidater. Det er ikke lange avstanden mellom Store Skånland og Hårvik, men mellom gårdene gikk grensen mellom Trondenes og Lødingen prestegjeld. Det kan vel forklare prestens innføring av alder vel død, Hans var født og sannsynligvis døpt i Lødingen pgj, begravet i Trondenes pgj.

At Hans sin første kone Ingeborg hadde ei søster Karen som ble gift med Jon f. 1689, broren til Hans, gjør det enda mer sannsynlig at Hans Jonsen er far til Hans Hansen f. 1698.

Mvh Arne J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svaret.  Det er godt at jeg ikke er alene om å tolke Stoor og Floor 🙂

Synd jeg ikke tok dette opp med Konrad Naustvik da han levde. Og stadfesting er vanskelig da ingen barn var gift ved  foreldrenes døde.

Hadde håpet det var noen svar å finne ved faddere, men her er det foreløpig ikke funnet noen som bekrefter hverken det ene eller det andre.

Men jeg knytter i alle fall opp denne Hans Hansen gift med Ingeborg Larsdatter som sønn av Hans Jonsen og Guren (Guri) Rasmusdatter.

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider