Gå til innhold
Arkivverket

Laste ned Folketellinger til regneark

Erik A Nordstrand
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg sliter med å laste ned sammenhengende rekker av datasett fra folketellingene. På nettutgaven kommer disse datasettene ordna i sider med 50 sett. I mitt ganske ordinære prestegjeld er det 1676 sett (personer med kjønn, alder, fødested, osv.). På pdf-sidene som jeg også har lasta ned, ser jeg jo at dataene her er overført fra regneark eller liknende.

https://www.digitalarkivet.no/content/267/folketellinger-som-pdffiler

Jeg antar jeg kan manipulere Pdf-sidene slik at jeg via microsoft-tekst-tabell kan komme tilbake til Excel, men det gidder jeg ikke!

Jeg har forsøkt å følge den intrikate oppskrifta på hjelpesidene, men klarer ikke å få fram datasettene på regnearket mitt.   

Hos meteorologene, som også skal holde styr på mengder av både kvantitative og kvalitative variabler, i enorme rekker og kolonner, fra hver minste avkrok av landet, fra lang tid tilbake, får en lasta ned datasett direkte i regnearkformat, umiddelbart. Eklima har jobba med dette lenge, men de leverer kanskje til mange profesjonelle. Det auler av "slektforskere" etter at en slapp å lese microfiche, så hvorfor jeg finner dette så vanskelig - etter å ha surra med regneark i over 30år, veit jeg ikke..

Har dere - egentlig - en slik tjeneste, der en bare laster det rett ned, men har gjømt den godt bort fra brukerne? 

Jeg syns det er stusslig å fiple med hvordan jeg skal laste ned data på en hensiktsmessig måte, når de ligger rett foran øya mine, bare i et litt feil format. 50 linjer blir jo lite om du vil sortere et prestegjeld i vekst på slutten av attenhundretallet! 

Om det ikke er så, ønsker jeg å få mulighet til å bestille slike lister fra der de sitter på dem, i egna format!

Erik

PS.: Jeg antar at de problemer jeg har på min PC skyldes at filene inneholder så mange tilleggslenker med haugevis av ekstra bites slik at maskina ikke klarer å behandle det. Kanskje det kan løses ved å få ut folketellingene som hele, scrollbare lister på nettsida? Ikke bare i sider a 50 sett?

DS

Endret av Erik A Nordstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg - under øver alla under - funni ut at det går an å konvertere direkte fra PDF til xlsx på nett, og så kopiere tilbake til mitt regneark. Riktignok ligger det rimelig rotete, men da slipper jeg i det minste å kopiere side for side med angsten for å glippe ei! Vi får vel bare finne oss i det?

Fremdeles undrer jeg meg på hvorfor ikke statlige og offentlige instanser hermer litt mer etter hverandre?

Disse pdf-arkene inneholder jo også bare enkle data i ruter, men altså med ymse sammensetninger og brudd i rekkene. 

Reine lister med person-kjønn-fødselstid-fødested-stilling-bustad-osv kunne det vel la seg gjøre å produsere?

Erik 

PS.

Nei! Dementi! Det er for mange sammenslåtte celler og for liten konsekvens i kolonnene, dette er visst ferdigtygd materiale, og kan ikke brukes rett på maskin. Jeg er gått ut på dato! Må nok laste ned side for side lell!

DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råmaterialet til databasane er vel Excel-filer. Eg vil tru at dette har med opphavsrett å gjere. Der opphavsrett evt. ikkje er eit problem burde Digitalarkivet opne for nedlasting av databasane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1819 kom et system for Forholdstall på gårder. Vet noen noe mer om det og hvor finner jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Råmaterialet til databasane er vel Excel-filer. Eg vil tru at dette har med opphavsrett å gjere. 

Det er excel-filene vi ser "gjenskinnet" av i pdf- filene, som en kan laste ned, ferdigtygd, for hele prestegjeld. Om en er avansert, kan en lage seg et system for å få disse filene transformert tilbake, altså slik at alle data står i kolonner som inneholder samme type opplysning, f.eks fødselsår. Jeg har ikke fulgt med datautviklinga såpass de seinere åra at jeg får til dette, så da utelukkes jeg fra denne enkle kilden til samføring. Det kan ikke være rett, iht almuens rettsoppfatning!  Om jeg laster ned ei og ei side, a 50 datasett, klarer jeg, i løpet av ei stund, å få ned settene og lagt dem inn i ei råfil. Men om jeg så skal gjøre det med samtlige prestegjeld i en naturlig geografisk inndeling, tar det altfor lang tid!  Jeg begynte med slektsgransking da skriftlige kilder var fotografert over på mikro-fiche og en måtte finne att folk ved å lese alle sidene i alle kirkebøkene. I dag søker en direkte i de ferdigtygde basene, men er da avhengig av at klokkeren, eller presten, har skrivi navnet på noenlunde samme måte, eller at transkribøren i dag har tyda navnet rett, og at de har funnet det såpass riktig at det er lagt inn som forslag uten tilleggsopplysninger inne i cellen. Ved samføring av lange rekker navn fra f.eks 1865, 1890 og 1900 kan en enkelt minimere utvalget av f.eks. Annette Olsdatter f. 1841 ved hjelp av syn og hjerne. Jeg driver ikke aktivt med slektsgransking for tida, men det er tilfeller da jeg tar det oppatt, fordi det dukker opp fenomener som kan forklares historisk. (Slikt en må vite, fordi en veit det, men vil ha det 99,9% verifisert). Min oldefar var uekte barn av Ole og Berte. Begge forsvant ganske fort ut av tida. Dette tippolde-paret har blitt stående nesten ubesudla av slektsgransking år etter år fordi det er nesten umulig å finne dem ved å hoppe hit og dit. I dag, eller i morra kan jeg enkelt finne ut av det, om jeg får lasta ned parallelle data fra 20-30 aktuelle prestegjeld. Det gidder jeg ikke nå...  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.