Gå til innhold
Arkivverket

Kilder på innbetalt skatt på 1800-tallet

Finn Drabløs
 Del

Recommended Posts

Hvor kan jeg finne informasjon om innbetalt skatt for gårdsbruk på 1800-tallet, i tillegg til den informasjonen som ligger i matrikkelkassabøkene?

Utgangspunktet for spørsmålet er at jeg forsøker å finne ut noe om økonomien for et gårdsbruk i Romsdal på 1800-tallet, blant annet ved å se på innbetaling av skatt. Jeg har studert matrikkelkassabøkene for Romsdal fogderi fra gården ble kjøpt (1824) frem til den ble solgt igjen (1875). Frem til 1855 var det faren som var eier, og for alle de årene viser matrikkelkassaboken utlignet skatt ("Debet") og et tilsvarende innbetalt beløp ("Credit"). Men så overtar sønnen gården, og fra da av er det bare 3 av 19 år der det er notert noe beløp under "Credit", for alle de andre årene er det blankt, og uten noen kommentarer i protokollen. Jeg trenger å forstå hva dette innebærer. Betyr dette at han ikke har betalt skatt på vanlig måte? Kan han eventuelt ha betalt skatt uten at det er registrert i matrikkelkassaboken? Hvor kan det i så fall være registrert? Kan han på en eller annen måte være fritatt for skatt, og hvor kan det eventuelt være dokumentert? Hvor kan jeg eventuelt finne skatterestanselister? Etter så mange år uten betaling er det nærliggende å tenke på tvangsauksjon. Jeg vet at gården ikke ble solgt på auksjon, men vil eventuelle varsler om tvangsauksjon være registrert noe sted?

Det blir mange spørsmål, og ikke alle passer like godt inn i dette forumet, kanskje. Men jeg vil være takknemlig for alle forslag til relevante arkiver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det lot seg gjøre ble det tatt utlegg i jordegodset for den manglende innbetalingen av gårdsskatt.

Innførsler over utlegg ble tinglyst og finnes i pantebøkene.

Her er et vilkårlig eksempel: https://www.digitalarkivet.no/tl20080609630023 der det innledningsvis står: "Fortegnelse over utestaaende Gaardskatter for 1879 i Siredalen Herred for hvilke der i overensstemmelse med Udpantningsprotokollen for Lensmanden i Siredalen under den af 29. December 1879 og 5., 6. [...] 18 Januar 1880 er given udlæg i Jord".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ytterligere kunnskap om fogdens føringer i matrikkelkassabøkene og øvrige regnskapsbøker, kan vi anbefale kapittelet om futen i Alf Kiils håndbok om arkiver ved statsarkivene, spesielt f.o.m. s. 148: lenke.

Når det gjelder dine spørsmål om fritak for skatt, eller skatterestanselister, så vil arkivet etter Romsdal fogderi være stedet å undersøke, i tillegg til det aktuelle lensmannsarkivet, dersom det ble foretatt utpantinger. Dette i tillegg til de kildene Jan H. Trelsgård nevner i sitt svar. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk begge to for nyttige svar. Flere tips her som det er verdt å følge opp. Når det gjelder skatterestanselister så har jeg ikke funnet noe eget arkiv for det under Romsdal fogderi, bare at det er kommentert under "Journalsaker" for tre av de aktuelle årene at journalen for de årene er "inklusive skatterestanselister". Så der får jeg bare sjekke for de andre årene om  slike lister eventuelt er med uten at det er kommentert i beskrivelsen av arkivet.

Uansett, takk for innspillene. Det blir nok noen timer på Statsarkivet fremover ...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider