Gå til innhold
Arkivverket

Ny nål i høystakken - Er det overhode mulig å finne ut hvem denne Anne Enger var som ble gift med Andreas Larsen Togstad i hans andre ekteskap den 14 oktober 1919 i Chicago i Illinois - man har intet annet enn deres vielse og 1920 census å gå ut i fra ?

Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

15 minutter siden, Bjørn A Løkken skrev:

Tusen hjertelig takk @Egil Johannessen dette skal granskes nøye når jeg kommer inn igjen etter tur 🙂

Da håper jeg du får en flott tur med bikkja i finværet 😊!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

Da håper jeg du får en flott tur med bikkja i finværet 😊!

Ja det gjør jeg . Endelig sommer i Trondheim også . Satser på langtur til Granåsen og inn i lysløypene i skogen hvor elgen bor .......

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Egil Johannessen skrev:

Hvis du tar utgangspunkt i utfl. i KB under kolonnen "meddelte attester og attestens datum" så er det angitt dato 17. juli 1882. Det stemmer jo bra med Even Christophersen's avreise 21. juli 1882 med Angelo og han skulle til Chicago. Det skulle indikere at Edvard og Anna burde befinne seg på samme skip og således også i emigrantprotokollen den 21. juli 1882. Det kan se ut som de er "utelatt" av en eller annen grunn?

Så med avreise 21. juli passer det da godt med ankomst 6. august 1882 til Quebec med skipet Circassian (avreise fra L'pool 27. juli). I denne pass. lista dukker Anne og Edvard Olsen opp, # 1693. Anne's alder er 20 år, Edvards alder er vanskelig å tyde. Anne står oppgit som "wife", hvilket jo ikke stemmer, men dette har jeg sett før i de eldre pass. lister. Begge skal til Chicago. Litt lenger ned på lista befinner Even Christophersen seg, # 026469, 19 år og skulle til Chicago.

Gransker du den norske emigrantprotokollen med utreise 21. juli med Angelo så befinner flere av de andre passasjerene fra Circassian seg på samme liste (Ole Paulsen, Johanna Løv, Johan Løv etc.) og rett under Even finner du Ole Olsen, Marit Olsen, Ole Olsen, Gjertrud Olsen osv., de befinner seg også på samme side som Even i emigrantprotokollen.

The Canada, Incoming Passenger Lists, 1865-1935 - LENKE ANCESTRY

Jeg takker så meget for dette @Egil Johannessen og ser nå at dette er korrekt skipsliste . Anna og Edvard må vel da som du sier ha blitt utelatt fra selve emigrasjonsprotokollen . Det er kanskje litt merkelig i seg selv da de var rimelig nøye på føring av denne protokollen . 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider