Gå til innhold
Arkivverket

Mikkel Hannibalsen ennu en gang

Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver denne igjen. Nå har jeg undersøkt snart alle Hanniballer som finnes i Norge og Danmark, og det er like mørkt. Er det ingen fler som stammer fra denne Matadoren som kan ha noe som hels Clew hvor man skal gå. Navnet kan være dansk, men alikevel. Jeg finner ham kun en gang i kildene.

Den 29. juni 1698 ble Mikkel Hannibalsens sak mot Christen Garsegg, Torkel og Jon Brødremoen og Mikkel Grinestad behandlet

angående en fjerding i Brødremoen, Rakkestad. Saksøkerens hustru, Siri Sølvesdatter, var datter til Sølver Iglerud i Rakkestad. Sølver - og

før ham hans far, Skjøller Iglerud - hadde eid en part i Brødremoen, en plass i dens beste eng.[1]

[1] HF. Tingbok 30, fol. 70b-71a og 76b-77a med dom fol. 88a-88b.

Mvh. Torbjørn.

Under Vestre og Østre Brødremoen, står det nevnt i skiftet etter Iver Baardsen Brødremoen 1693, at Siri Sølversdatter fra Rakkestad krever 5 lsp i boet. Hun var dattersønns datter av Hans Buer som i 1630-40 åra eide en del av denne gården. Ifølge et gavebrev på 5 lispund, datert 25. november 1633 hadde Hans Buer gitt datteren Guro og hennes mann Skjøller Sølversen Iglerud denne parten. Fra 1630 åra hadde Brødremobrukerne betalt avgift til både Skjøller og Sølver Iglerud i form av humle og korn. På våren 1698 kom Buerslektas krav i gården opp for retten. Det var Siri Sølversdatter mann Mikkel Hannibalsen som reiste kravet mot alle eierne av Brødremoen (Vestre og Østre). Siris formynder var Rasmus Gundelsby i Rakkestad. Formynderen ville ikke ut med dokumentene som angikk saken, og Mikkel kom ingen vei med eierne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så ser det ut til at Brødremoen ligger i Eidsberg, ikke Rakkestad.

Jeg vet ikke om du har lest den gårdshistoria.

Bygdebok for Eidsberg og Myesen: bd. 1 Gardshistorie: Brørdremoen gnr. 50, s. 697.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Brødremoen må vel være i Eidsberg, dagens Indre Østfold kommune. En Chr. Brødremoen utga i 1937 slektsheftet "Slekten Brødremoen i Eidsberg", ikke at det ser ut til å hjelpe Torbjørn ... Hvis da ikke Mikkel Hannibalsen er identisk med Michel Haraldsen ...

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Torbjørn Steen-Karlsen skrev:

Under Vestre og Østre Brødremoen, står det nevnt i skiftet etter Iver Baardsen Brødremoen 1693

https://www.digitalarkivet.no/view/27/pa00000000855577

Østfold fylke, Heggen og Frøland, Skiftekort (1667-1811), Skifteprotokollside, Side 587
https://media.digitalarkivet.no/view/76086/587
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-sk11216062100587.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider