Gå til innhold
Arkivverket

Carl Alexander Michael Mønniche, født 1820, død 1854

Bengt Mønnike
 Del

Recommended Posts

Igen mange tak for jeres kommentarer og links. Jeg har prøvet at få oversigt over de mange indlæg.

https://www.nb.no/  - her er kun adgang for norske ip-adresser, så det må vente til jeg er i Norge igen.

Kort oversigt (som jeg har forstået det) over nogle af de mange indlæg:

Caroline Sabine Gyth, 1820-1883, født i Christiania, død i København, gift 04.11.1846 med malermester Carl August Mønniche, 1816-1854, født og død i København, får 4 børn. Det er Carl Alexander f. 1847, Agnes f. 1848, Hildur f. 1850, Carl August f. 22.01.1855 (ikke 1854 eller 1857) efter faderens død den 30.08.1854. De fire børn er alle født i Christiania.

Carl August f. 22.01.1855 flytter til København og bliver gift i 1891 med Gerda Elisabeth Meyer.  

Måske (kanskje) flytter Caroline Sabine Gyth, 1820-1833, født i Christiania, til København inden hendes mand dør i 1854 for at være sammen med sønnen Carl August f. 22.01.1855 ?

Annoncen 07-0501889 om kakkelovne har jeg fundet tidligere, dog uden at kunne finde personen C. A. Mønniche. Fristende at tro at det kunne være Carl August f. 22.01.1855 🙂

Også tak for forældrene Andreas Mønnich og Kirstine Bay til Jens Michael Mønniche, født 12.11.1792

Da Jens Michael Mønniche, født 12.11.1792, bliver døbt 02.12.1792 hedder en af fadderne Jørgensen, måske far til den Wilhelmine Jørgensen, som Jens bliver gift med i 1815.

Det er lidt spændende med alt dette her, selvom jeg ikke har fundet en slægtsforbindelse.

Jan G. Langfelt har skrevet en bog om Mønnich-slekten 1718-2002. Men her er heller ingen person-match med ovenstående personer eller med mine slægtninge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å miste oversikten, men oppsummeringen din er god!

Lykke til med videre arbeid!

PS!
Jeg tror jeg har limt inn de viktigste utklippene fra nb.no-lenkene, men greit å vise til kildene.
Hvis du trenger noe mer fra norske aviser, er det bare å si ifra.

Endret av Lars Kittilsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det meste ser oversikten bra ut, men Caroline bodde i Norge ved 1865-telliningen, etter at mannen døde, med barna.
https://www.digitalarkivet.no/ft20090715620294
Carolin Mønniche, f. Gyth, enke, 45 år, født i Christiania
hennes søn Carl Mønniche, ugift, student, 18 år, f. i Christiania
hennes datter Agnes, ugift, 17 år, f. i Christiania,
hennes datter Hildur, ugift, 15 år, f. i Christiania,

hennes søn Agust, ugift, 11 år, f. i Christiania
De hadde boende en tjenestepike Karen Nielsen, Borum (trolig Danmark), og tre losjerende. En av de losjerende var stortingsmannn.

Derfor tror jeg ikke dette stemmer. Hun har trolig flyttet mellom 1865 og 1875, siden vi ikke har funnet henne i Norge i 1875-tellingen.

Måske (kanskje) flytter Caroline Sabine Gyth, 1820-1833, født i Christiania, til København inden hendes mand dør i 1854 for at være sammen med sønnen Carl August f. 22.01.1855 ?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev:

"Måske (kanskje) flytter Caroline Sabine Gyth, 1820-1883, født i Christiania, til København inden hendes mand dør i 1854 for at være sammen med sønnen Carl August f. 22.01.1855?"

Inger Hohlers oplysninger viser at ovenstående er forkert.

Hun flytter måske til København efter tvangsauktionen i 1880 af hendes hjem i Rådshusgaten.

Måske flytter hun til sin søn Carl August født i 1955, der da boede i København.

Lidt underligt at Caroline Sabine Gyths bliver boende i Christiania, men hendes mand Carl August Mønniche, 1816-1854, bor i København hvor han bliver beskikket en værge før han dør. 

Nå, men tak for alle jeres indlæg.

Jeg gemmer nu oplysningerne. Måske kommer der en forbindelse engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Bengt Mønnike skrev:

Lidt underligt at Caroline Sabine Gyths bliver boende i Christiania, men hendes mand Carl August Mønniche, 1816-1854, bor i København hvor han bliver beskikket en værge før han dør. 

Carl August (1816-1854) bodde ikke i København da han ble umyndiggjort. Han bodde i Christiania de siste årene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider