Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å finne min Morfar

Bjørn-Are Johansen
 Del

Recommended Posts

Jeg holder på å sette opp et familie tre og har kommet ett godt stykke på vei 

https://www.myheritage.no/site-family-tree-1593277362/tree#tree

Men søker hjelp rundt Margareth Jansen (Thommesen) . Hun var født 27.03.1927 i Skjoldnes,  Farsund hvor hun vokste opp. Hun har bodd i Arendal en periode på 1940 Tallet, og flyttet til Kragerø engang på 50 tallet, hvor hun giftet seg meg Karl Henrik Thommesen og siden har bodd til hun døde 01.03.2016. Hun fikk 2 døttere, i 1947 og 1953. 

I Kragerø drev hun et vaskeri på 60 tallet. 

Det er 2 ukjente menn hun har hatt ett forhold til, og som jeg ikke klarer å spore opp. Det er med stor sikkerhet at disse er fra Arendal. Hadde satt veldig stor pris på om noen kunne hjelpe meg.

Hilsen 

Bjørn-Are Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hvis disse forholdene var formelle (lysninger/ekteskap), bør det være mulig å finne dem på nb.no eller be om innsyn i kirkebøker (som er sperret).

Men et forhold er jo ikke alltid et bevis på biologisk slektskap, og hvis det er jakten på morfaren din som er viktigst, ville jeg lett etter fødselsattesten til moren din.

Her snakker vi om hendelser på 40- og 50-tallet, og det kan være nålevende mennesker som er berørt.

Noen synes det er spennende å nøste i dette, men for andre kan det være belastende. Derfor er det klokt med varsomhet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Bjørn-Are.

Er problemet at din morfar er ukjent på papiret også? Har du tatt en DNA test på MyHeritage? Isåfall er det mer snakk om å sortere dine matcher og jobbe systematisk med de. Leeds-metoden er den vanligste måten å gjøre det på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn

Kan dette være din Margrethe ?

Jeg har ikke tilgang til denne avisa men det er det sikkert andre som har.

Søk i millioner av norske aviser på nett | Nasjonalbiblioteket (nb.no)

native.jpg
Side 2 
Helge Nilsen. Brudeparets adresse er Aaros, Røyken. Ekteskap inngås på Skilsø påskeaften av frk. Margaret Jansen, Farsund og hr. Alf Johansen, Skilsø. K Å Bf øg Byga Bryllup feires i Liane påskeaften
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Ivar. Jeg har selv trålet aviser fra Agder i hele dag 🙂 Men har ikke funnet noen ting. Men Det ringer en bjelle med Alf. Jeg skal forfølge dette nærmere. Tusen takk for hjelpen. Skal fortell deg om dette var riktig eller ei, når jeg har nøstet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede gjort Søk på Alf Johansen, og han døde 38 år gammel i 1962. Jeg søkte i digital arkivet på alle Johansen som var født mellom 1923 og 1929, og kom opp med en liste. Men jeg har som sagt nettopp startet å nøste i dette, og trenger litt hjelp fra dere som har erfaring 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror linken som Ivar Moe peker på viser 'din' Margrethe Jansen'. Selv om Nasjonalbiblioteket ikke gir fullt innsyn, kan en i avisa Sørlandet og Fædrelandsvennen hhv 19 og 20 febr 1957 lese, slik jeg tolker det, om vielse mellom styrmannsskoleelev Karl Henrik Thommesen, Kragerø for tida Arendal og Margaret Johansen, Arendal. Brudens etternavn Johansen indikerer at hun kanskje var enke etter/alt. fraskilt fra Alf Johansen ved vielsen til Karl Henrik Thommesen ?

https://www.nb.no/items/370f5f7997eed45988a28b07605cfce4?page=2&searchText="karl-henrik thommesen"

https://www.nb.no/items/cf8f504944f735068315bafdc28a0a0a?page=1&searchText="karl-henrik thommesen"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alf Johansen døde 38 år gammel i 1962. Dette er litt før min tid, så jeg er ikke helt oppdatert. Det stemmer at hun Giftet seg med Karl henrik Thommesn. Setter umåtelig pris på hjelpen 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider