Gå til innhold
Arkivverket

Marthe Olsdatter født ca. 1630-35 - på Spenningsby i Hakadal

Bjørn Katnosa
 Del

Recommended Posts

Marthe Olsdatter var gift med Erik Spenningsby - Erik døde tidlig - trolig rundt 1666 - Marthe ble rundt 1680 gift på ny med Ola Holter på Holter i Nittedal.

Nils Eriksen som høyst sansynlig var Marthes sønn overtok som bruker på Holter rundt 1688.

Willum Eriksen som var min tipp-tipp-tipp-tipp oldefar var kanskje bror til Nils og da sønn av Marthe Olsdatter - jeg har av kirkebøkene sett at Nils og Willum

er hyppige faddere når deres barn blir døpt - uten at jeg så langt har klart å kvalitetssikre slektskapet mellom Marthe og Willum.

Bjørn Katnosa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Marthe Olsdatter var gift med Erik Spenningsby - hennes far var Ola Olsen Spenningsby - jeg har ikke klart å finne navn på moren.

Bjørn Katnosa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

I bygdebok for Hakadal er angitt at det blir utstedt odelskjøte på Spenningsby hvor barnebarn og barnebarnsbarn etter Kristoffer Torgersen er medvirkende - kanskje er navn angitt - bl.a. Willum og Nils - odelskjøte er utstedt 21/4-1701 - er det noen som vet hvor jeg kan søke for ev. å finne det.

Bjørn Katnosa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet odelsskjøte og at en av underskriverne som skal være barnebarn eller barnebarnsbarn er Nils Erichsen Holter - kan da koble Nils til Spenningsby - han var barnebarnsbarn til eieren Kristoffer Torgersen det samme var Willum.

Er i tvil om det er akseptabelt å legge ut hva jeg har funnet frem til - tenkte andre som søker på slekt i Hakada spenningsby.docxspenningsby.docxspenningsby.docxspenningsby.docxspenningsby.docxspenningsby.docxspenningsby.docxspenningsby.docxspenningsby.docxspenningsby.docxspenningsby.docxspenningsby.docxlkunne ha interesse - men også om noen med kjennskap til  Spenningsby kan bekrefte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Jeg ser at jeg har lagt ut feil dokument over - prøver å kopiere odelsskjøte som er nevnt. Har ikke klart å tyde alt som står - kanskje noen kan hjelpe.

spenningsby 5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.