Gå til innhold
Arkivverket

Bumerke Hornnes

Borghild Hornnes
 Del

Recommended Posts

Hei! Jeg er gift med en odelsgutt på Hornnes gård i Evje- og Hornnes i Agder og jeg leser meg litt opp på historien. Vi har funnet dette bumerket flere steder og lurer på hva det egentlig betyr og eventuelt hvor gammelt det kan være. Jeg ser etter et søk på nettet at det kalles en merkurstav med rypefot og muligens et kors/initialen H, men aner ikke hva dette symboliserer. Kan noen hjelpe?

bumerke.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her veit ikkje eg, men legg det over til Brukarforum i tilfelle nokon kan hjelpe med ei forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du noe om hva som er eldste kjente eksempel på bumerket i bruk?
Hornnes går skal være meget gammel. Det er kjent en rekke bumerker som strekker seg tilbake til i alle fall 1300-tallet. Jeg tror ikke det navnene på gårdmennene er kjent så langt tilbake.
I følge Store Norske Leksikon var bumerkene normalt personlige, men et merke som hadde vært brukt av en bonde på gården tidligere kunne brukes med små variasjoner av neste odelsbonde (eller kanskje gårdenke). 
Det er vel ikke utenkelig at den delen som kan tolkes som en H er forbundet med gårdsnavnet, men når vi ikke vet navnet på førstemann som brukte en variant over merket kan  det jo like godt være en Harald eller Haraldson eller noen annen med H i navnet som gav opphav til  merket. Eller noen som har vært assosiert med noe annet som starter på bokstaven H.
4-tall/Merkurstav/omvendte P'er, kors og trekanter ble brukt i bumerker helt ned på 1300-tallet. Jeg vet ikke om rypefoten er like gammel, men det kan godt tenkes.
Jeg tror ikke det er mulig å si noe om vedkommende som første gang brukte bumerket tenkte på 4-tallet som et tall, eller en Merkurstav, eller et relgøst symbol (rho i chi-rho XP), eller om det ble skåret av en Peder som ikke var så trygg på bokstavformene.

Dersom det er grunner til å tro at bumerket er nyere, er det kanskje mulig å sammenlikne det med bokstavene i navnet og hva personen ellers var kjent for. Hvis det går lenger tilbake enn ca. siste halvdel av 1500-tallet, hvor det finnes kilder om eierene, er det dessverre liten sjanse for å finne noen plausibel tolkning av symbolene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumerket var individuellt og lages av den enkelte. Ikke alltid det betyr noe. Imidlertid kunne man arve bumerker eller lage sin egen versjon av fars og farfars bumerker. Uansett har vel alltid korset betydd kristendom. Man kan finne slektskap via bumerket enkelte steder.

Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider