Lehna Karlsen-Olofsson Skrevet Mai 23, 2023 Del Skrevet Mai 23, 2023 Min far kom som flykting till Sverige via Töcksmark den 5/1 1943. Går det att få kopior på dokumenten och vad krävs för att få tillgång till materialet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Anita Riise Skrevet Mai 24, 2023 Del Skrevet Mai 24, 2023 Du kan se om du finner ham i registeret til Kjesäter-arkivet. Om du finner ham kan du be om innsyn i arkivet via skjema. Les meir om flyktningar i Sverige under krigen har: https://www.arkivverket.no/utforsk-arkivene/andre-verdenskrig/norge-i-eksil/flyktningar-i-sverige Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trond klykken Skrevet Juli 9, 2023 Del Skrevet Juli 9, 2023 Hei. Kanskje din far rømte med samme flyktningetransport som min mormor og morfar. De ankom Sverige 5. januar 1943 via Töcksmark. Sender du meg navnet på din far kan jeg se om han står oppført på lista over de flyktningene mine besteforeldre dro sammen med. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lehna Karlsen-Olofsson Skrevet Juli 9, 2023 Forfatter Del Skrevet Juli 9, 2023 Hej! Så intressant. Jag var på Järnskogs beredskapsmuseum och såg en orginalhandling på dem som kom den dagen. Jag är släktforskare och har insett att det är så mycket jag inte vet om den här tiden. Detta är verkligen ett annat sätt att utbyta kunskaper, ett annat perspektiv genom ett gemensamt öde. Pappa hette Alf Georg Karlsen. Genom förhörsprotokollet från Kjeseterarkivet och en bok, ”Flykten till Sverige 1940-45” har små bitar av det lilla som berättades fallit på plats. Som alltid ger det utrymme för ännu fler frågor. Vill gärna veta mera om dina morföräldrar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå