Gå til innhold
Arkivverket

Identifisere eiendom bak løpenummer

Morten Bakkeli
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg ser i folketellingen 1875 at gårdbruker og skipsreder Christian Larsen var bosatt på en eiendom i Hedrum kommune med løpenummer 430d.  I panteregisteret fant jeg flere eiendommer på Nanset med løpenumrene 430, men bokstavene var ikke enkle å tyde. Jeg fant ingen som Larsen eide. Det er vel rimelig å anta at Larsen eide sin egen bolig. Han døde i 1885 og jeg vet ikke om panteregisteret, som jeg søkte i, var for "nytt". 

Hvordan kan jeg finne ut hvilket gårds- og bruksnummer samt navn som denne eiendommen senere fikk? På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Morten Bakkeli skrev:

Hei, jeg ser i folketellingen 1875 at gårdbruker og skipsreder Christian Larsen var bosatt på en eiendom i Hedrum kommune med løpenummer 430d.  I panteregisteret fant jeg flere eiendommer på Nanset med løpenumrene 430, men bokstavene var ikke enkle å tyde. Jeg fant ingen som Larsen eide. Det er vel rimelig å anta at Larsen eide sin egen bolig. Han døde i 1885 og jeg vet ikke om panteregisteret, som jeg søkte i, var for "nytt". 

Hvordan kan jeg finne ut hvilket gårds- og bruksnummer samt navn som denne eiendommen senere fikk? På forhånd takk!

8 timer siden, Jan H. Trelsgård skrev:

I matrikkelen 1886 er han oppført som eier av gårdsnummer 11, bruksnummer 5: https://rhd.uit.no/matrikkel/mtliste.aspx?knr=0727&gnr=11

Jeg vil legge til at gnr. 11 bnr. 5 på dette tidspunktet var en meget stor eiendom. Gjennom årenes løp har mesteparten av arealet blitt fradelt, slik at det nå bare er ei lita tomt igjen: https://seeiendom.kartverket.no/eiendom/3805/2011/5/0/0

Hvor på den store eiendommen Christian Larsen hadde sin bolig, er derfor ikke uten videre enkelt å slå fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.