Gå til innhold
Arkivverket

Lars Thomassen Søndreaal 1876

Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

I en gammerl postill fra 1781 er det mange tettskrevne sider med slektsopplysninger. Jeg er helt i starten på å nøste opp hvem og hvor og trenger litt info om bl.a. nevnte person. Jeg har forsøkt å søke selv, men mangler helt info om hvilket område han bodde i.

Se to bilder.

IMG_3808.jpg

IMG_3814.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Matthias og Lars. Da finner jeg nok frem i digitalarkivet selv om det er nok blir flere spørsmål her etterhvert.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Sigrun.

Det står bl.a. Denne postil er kjøpt efter Lars Thomassen Søndreaal født 14/7 1842, død på Søndreaal i 1918. Postillen ble kjøpt av Ole Olsen Frokeplassen født i Hol 3.okt.1828.

Frokeplassen er i Hoel i Ål.

Er det langt fra Søndreaal til Frokeplassen? Jeg lurer på hvordan postillen kom til Frokeplassen. Jeg kjenner slektentil Ole Olsen og det er ingen Søndreaal i den, ihvertfall ikke i direkte linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dødsfallsprotokollen, Lars Thomassen Sønderaal døde i 1911 og hadde ingen arvingar i Hol, men ein bror og ei brordatter i Amerika. Mulig at eigedelene han let etter seg vart auksjonert bort eller selde, det var neppe vanleg å sende dei over til slekta i Amerika.

Frokeplassen ligg vel 4-5 km lenger vest, ved Hovsfjorden, i Hovet. 

Hol lensmannskontor, SAKO/A-512/H/Ha/L0003: Dødsanmeldelsesprotokoll, 1899-1911
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk10101211142089

Endret av Sigrun Randen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen, Sigrun for god forklaring og info. Legger ved bilde av "postillen". Solide saker. Jeg er enig i at den nok er kjøpt på auksjon.

IMG_3802.jpg

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her nederst på høgre side startar skiftet etter Lars Thomassen Sønderaal og det blir planlagt å selge løsøret på auksjon.

Hallingdal sorenskriveri, SAKO/A-121/H/Hb/Hbc/L0010: Skifteforhandlingsprotokoll, 1910-1915, s. 58
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk60054011000061

Endret av Sigrun Randen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk igjen, Sigrun. Det virker som om du har forsket en del på området og kjenner kanskje noen andre personer som er nevnt i postillen.

Jeg oppdager at slekten til Ole Olsen Frokeplassen faktisk eide postillen tidligere. Hvorvidt Ole visste dette er usikkert.

Anerekkefølgen er slik:

Ole Olsen Frokeplassen (Bratager) 1828-1917

Ole Olsen Frokeplassen 1797-1883

Ole Nilsen Frokeplassen 1747-1830 *)

Nils Helgesen Tufte 1702-1798

*) Ole Nilsen Frokeplassen hadde bl.a. en bror Hermo Nilsen Tufte ca. 1743-. På første omslagsside står nevnt at Hermo Nilsen Tufte gir til Nils Hermosen Tufte. På en ny side står det at Thomas Thomassen 5. mars.1828 har kjøpt postillen av Svend Kal legaarden? for 2 SP oppgjort i rede penger. Etterhvert blir Lars Thomassen Sønderaal eier før den er tilbake i slekten på auksjonen 12. august 1911.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Leif Salicath skrev:

Hei og takk igjen, Sigrun. Det virker som om du har forsket en del på området og kjenner kanskje noen andre personer som er nevnt i postillen.

Jeg oppdager at slekten til Ole Olsen Frokeplassen faktisk eide postillen tidligere. Hvorvidt Ole visste dette er usikkert.

Anerekkefølgen er slik:

Ole Olsen Frokeplassen (Bratager) 1828-1917

Ole Olsen Frokeplassen 1797-1883

Ole Nilsen Frokeplassen 1747-1830 *)

Nils Helgesen Tufte 1702-1798

*) Ole Nilsen Frokeplassen hadde bl.a. en bror Hermo Nilsen Tufte ca. 1743-. På første omslagsside står nevnt at Hermo Nilsen Tufte gir til Nils Hermosen Tufte. På en ny side står det at Thomas Thomassen 5. mars.1828 har kjøpt postillen av Svend Kal legaarden? for 2 SP oppgjort i rede penger. Etterhvert blir Lars Thomassen Sønderaal eier før den er tilbake i slekten på auksjonen 12. august 1911.

Jo, har brukt litt tid  på å finne ut av slekta mi i Hol, så veit om alle kilder det er å leite i. Ser ingen direkte slektsband mellom folket på Tufte/Frokeplassen og Kyrudalen/Søndrol, men om du vil søke meir så er alle 7 bind av «Folk og fortid i Hol", fritt tilgjengeleg på Nasjonalbibliotekets nettsider.

Hermo Nilsen Tufte (1737-1809) er forøvrig også min ca 4-5xtippoldefar .. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider