Gå til innhold
Arkivverket

På let etter kildeopplysninger om smeder i Ringsaker

Frank Rusten
 Del

Recommended Posts

En av mine forfedre født på slutten av 1700-tallet, var oppgitt å ha et yrke som "Metalarbeider", altså Smed. Jeg vet hva han hette, men jeg har forgjeves forsøkt å finne ut når han egentlig ble født, og dermed også hvem hans foreldre var. Kirkebøkene på slutten av 1700-tallet og begynnelsen av 1800-tallet, oppgav sjelden alder eller fødselsår på foreldre. Dette gjaldt både da han fikk barn, og da barna ble konfirmert. Dessuten hadde han et navn tilsvarende mange andre i samme tidsrom. Opplysninger om hans omtrentlige alder kom frem da han døde, men dette stemmer ikke overens med alderen da han giftet seg. Jeg har etterhvert gått tom for ideer om hvilke andre kilder jeg kunne undersøkt nærmere, for å finne hans rette alder og fødselsår.

Han fikk 4 barn utenfor ekteskap med to kvinner, men ble trolig aldri anmeldt for Leiermaal, da han giftet seg med den ene kvinnen. Finnes det register/kilder på Statarkivet/Riksarkivet hvor man kan sjekke dette nærmere? Eller må man bare bla i de digitaliserte rettsprotokollene sak for sak?

Om Børre Olsen, som han hette, var Svenn eller Mester i smedfaget vet jeg ikke. Jeg vet heller ikke om han var medlem i et «Laug», som var det vi i dag ville kalt en håndverkerforening. Ble slike Laug og hvem som var medlem, registrert noe sted? Kan Riksarkivet/Statarkivet sitte på dokumenter fra slike Laug?

Mannen kjøpte og bygde seg eget småbruk (Smedengen) i 1848, men pantebøkene gir ingen opplysninger om hvor gammel han var. Finnes det andre kilder vedrørende eierskapet på denne eiendommen, enten i Digitalarkivet eller på Statsarkivet, som kan gi mer opplysninger?

Denne Smeden var også ifølge kirkeboken en spellemann. Jeg har imidlertid ikke funnet ytterligere opplysninger om det. Kan Statsarkivet sitte på noen kilder her?

Håper noen i dette forum har noen gode tips på hvor jeg kan lete videre etter ledetråder.

Endret av Frank Rusten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært fint om du var litt mere raus med opplysningene. Hva het den første dama og hva het hun han ble gift med? 
Det er en plass borti Åsmarka som heter Smedengen. Var det der han bodde?

Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Spørsmålene mine var egentlig av generell karakter. Jeg ønsket bare å høre om noen har kjennskap til, tips, eller har hatt erfaringer på, om der finnes andre kilder å lete i, for å finne ut mer om en person på denne tiden. Jeg har lett ganske mye selv, men har nå ingen ide om hvor jeg bør lete videre. Derfor forespørselen blant annet om Statsarkivet kan ha dokumenter om Laug fra Ringsaker. Jeg har mange ulike opplysninger om personen nevnt ovenfor både fra kirkebøker, historielaget, folketellinger, og pantebøker, men har fortsatt ikke greid å finne ut hvem han egentlig var (fødselsdato/foreldre).

Ja, Smedengen, også kalt Børrestuen, var en plass under Øveraasen (Aasen Øvre), nabo Lia (Lien) gård i Åsmarka. Den må ikke forveksles med Smedstuen. Plassen er borte. Det eneste sporet igjen er trolig høyden ovenfor som kalles Børrestuberget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips:
Jeg regner med at du har søkt en del i digitalarkivet. Sjekk om han står oppført som fadder ved noen tilfeller. Da er han fort onkel til dåpsbarnet og bror til mor eller far. På den måten kan du utvide søket etter foreldrene hans. Det er en "omvei" til hans egen fødsel, men trolig enklere enn å lete i laug og andre papirer ...

Jeg ville tro at det er noe å hente her:
Detaljert personsøk - Digitalarkivet (lenke med innlagt søk)

Endret av Lars Kittilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da han døde i 1872, sto det at han var 88 år:

https://media.digitalarkivet.no/view/8845/42944/8

https://media.digitalarkivet.no/view/9083/86466/12

Og under folketellingen i 1865 er han oppgitt til å være 83 år:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038031009745

Da er han nok født mellom 1790–1794.

Endret av Lars Kittilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er gifemålet med Anne Eriksdatter i 1824:

https://media.digitalarkivet.no/view/6009/186

Det står at han er født i Huomseie.

Samme sted er nevnt da denne Børre ble født i 1790 – døpt 27. september:

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000011631252

https://media.digitalarkivet.no/view/9066/105

Foreldrenes navn er identiske med dem i folketellingen i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen.

Jeg har faktisk ikke tenkt på muligheten for å sjekke Børre som fadder. Jeg er enig i at det her kan det kanskje være spor som kan føre meg videre.

Jeg har endel opplysninger jeg kan sjekke dette opp mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Frank Rusten skrev:

Takk for hjelpen.

Jeg er enig i at det her kan det kanskje være spor som kan føre meg videre.

Jeg har endel opplysninger jeg kan sjekke dette opp mot.

Jeg tror at disse kildehenvisningene henger godt sammen - også med de opplysningene du kom med over. 

Og hvis dette er rett mann, har du også navnet på foreldrene.

Lykke til videre!

PS!

Legg gjerne ved noen kildehenvisninger og lenker neste gang ... Da er det enklere for andre å bidra 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fotografert en oversikt over håndverkere 1817-1837 i Hedmark. Er du interessert kan du få en kopi av meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg forsøke å huske.

Til Lars O.

Takk for det. Har du på din liste en personen som kan være den Børre Olsen jeg undersøker nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider