Gå til innhold
Arkivverket

Svend Hanssen Furstrand/Forstrand - opplysninger om fange i Kongens Gade Slaveriet, Trondheim, i folketelling fra år 1865.

Ida Hentsch Michelsen
 Del

Recommended Posts

Hei, 

Jeg lurer på hvordan jeg finner mer opplysninger om Svend Hanssen Furstrand/Forstrand og hans fengselstraff. Han står oppført som "strafarbeidfange" i Kongens Gade Slaveriet, Trondheim, i folketellingen fra 1865. Lenke: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038310011115

Har noen råd om hvordan jeg kan finne ut hva han ble dømt for, hvor lang fengselsstraff han fikk og hvor lenge han faktisk satt inne? 

Informasjon om Svend Hanssen Forstrand: 

Svend er født den 14. september 1825 i Åkenes, Gratangen, Troms (døpt i Ibestad, Troms). Han er gift med enke Margrethe Kirstine Thomasdatter, født i år 1825 i Forstrand, Dyrøy, Troms. De giftet seg den 30. juli 1849 i Tranøy, Troms og i årene 1849-63 fikk de åtte barn sammen. De eide en tredjedel av gårdsbruket Forstrand, som Margrethe hadde arvet etter sin far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så forferdelig! Dette var jeg ikke forberedt på i det hele tatt.. Og at han fortsatt bodde med sine barn/DØTRE etter å ha blitt sluppet ut..! Jeg er helt satt ut.

Tusen hjertelig takk for hjelpen og linkene dere sendte. 

Endret av Ida Hentsch Michelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Ida Hentsch Michelsen skrev:

Tusen hjertelig takk for hjelpen og linkene dere sendte. 

Bare hyggelig å kunne hjelpe deg 😊!

19 minutter siden, Ida Hentsch Michelsen skrev:

Så forferdelig! Dette var jeg ikke forberedt på i det hele tatt.. Og at han fortsatt bodde med sine barn/DØTRE etter å ha blitt sluppet ut..! Jeg er helt satt ut.

Ja, slektsforskning kan by på overraskelser noen ganger, denne var jo brutal men samtidig viktig å få kjennskap til.

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider