Gå til innhold
Arkivverket

Innskrifter i Henrich Mullers "Kierke Speyl" fra 1791

Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

På en av de mange sidene med håndskrift om eiere mv. er det særlig to jeg sliter veldig med. Veldig utydelig og jeg håper at ekspertisen kan hjelpe litt. Dessverre ser det også ut som om noen har rablet litt og det virker forstyrrende. Beklager at det ene bildet er avkuttet litt, men jeg kan ikke skaffe et bedre bilde akkurat nå.

En av de første eiere er Nils Hermosen Tufte - eller hans far.

IMG_3804b_2.jpg

IMG_3810.jpg

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slett forsøk:

[Første bilde:]

Denne Huus Postil tilhørrer mig

Nils Hermoson Thuufto(?) Gud Unde

mig Denne Bog saa at læse og

forstaa at ieg det Evige Liv kunde

op Naae

Nils Hermoson

[det følgende meget utydelig]

Denne Bog ieg sige vil hørrer

(??) (??) til med Rette

[Gud?] Unde mig Denne ??Bog at

[læ]se og Ret forstaa, at ieg et guds

[B]arn blive maa Hermo Nilssen

[bilde 2]

Denne Hus Postil til-hører

mig med Rætte. Gud Unde mig [den?]

at Læse og for staa saa Jeg vel(?) guds(?)

(??) ??ing blive maa Knudt H??

1788

Den 31 Augusti er min

Sønd Anners født Til den søndie Hværden

1790 er min Sønd Hans født den 1ste(?) ??cember

1795 er Christ(?)iand født den 31. Martius

1797 Den 22 Junius Er min Lille

Satrine(?) født Iut(?) den Syndige Hværden

[annen skrift?:] Hermo Nilssen (??)

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Even.

Men jeg sliter med å finne disse i kb eller ft1801. Side 2 - barna er neppe barn av Hermo.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkelen til å identifisere personene på side 2 er kanskje å finne riktig Knudt. For meg ser det ut til at det står Knudt H. (eller A.) Slxxxxx. Håper på forslag.

Et skudd litt i blinde, er Knut Hermosøn, sønn av dannemand Hermo Knudsen Slettemoen som det var skifte etter i 1761. Denne Knud ble født i 1751, gift i 1775 med Aase Syversdatter. Det skal ikke senere være funnet noe om dem i kb.

Jeg har søkt i kb for Ål hvor dåp ikke har dato, bare nummer, men det kan også være feil sted.

Ingen Knud med slike barn i ft1801 for Buskerud så vidt jeg kan se, men barna kan være døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver meg igjen mht. Knudt som trolig har de barna som er nevnt, se Evens svar ovenfor. Kan noen tyde Knudts navn?

Jeg lurer litt på om denne Knudt er første eier, dvs. før Hermo Nilsen (Tufte?) 1738-1809 og/eller Nils Hermoson Tufte 1764-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anners, Christian og Satrine er uvanlege namn i Hallingdal på 1700-talet. Ville vurdert om eigar nr 2 (Hermo eller Nils) kan ha kjøpt huspostillen utanfor dalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sigrun. Jeg har også vært inne på den tanken. Kanskje en prest er involvert. Tarand var så vidt jeg husker, veldig kristen - trolig Haugianer, men det er senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Leif Salicath skrev:

Hei Sigrun. Jeg har også vært inne på den tanken. Kanskje en prest er involvert. Tarand var så vidt jeg husker, veldig kristen - trolig Haugianer, men det er senere.

Hadde hjelpt om nokon kunne klare å tyde Knudts fulle navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det funket, se https://forum.arkivverket.no/topic/322024-vanskelig-navn/#comment-2527462

Knudt Andersen Schanche. Ved å søke på bare etternavnet (kortversjon) og Kongsberg kom det opp hele slekta. Han døde i 1802 og det samme gjorde kona. Derfor ble boka kanskje solgt på auksjon i 1802. Til hvem?

Hvor finner jeg auksjoner i Kongsberg i 1802?

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider