Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan finne spor av personer før 1940?

Recommended Posts

Hei! Jeg forsøker å finne spor etter en gammel slektning som jeg egentlig ikke har klart å finne andre steder enn i folketellingen fra 1900 da hun var liten, og fra 1940, da hun døde i Oslo. Det sies at hun skal ha reist til både London og Paris. Hvor kan man lete videre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan leite i folketelling for både 1910 og 1920, gjøre søk i Digitalarkivet, eller se om du finner henne nevnt i avisene i Nasjonalbiblioteket. Siden hun dør i Oslo, vil der trolig finnes et folkeregisterkort som kan gi noen opplysninger , dette må bestilles via skjema eller lesesalsbesøk.

Husk også på å søke på alternative skrivemåter på navnet og om hun kom fra landsbygda kan hun ha skiftet mellom å bruke gårdsnavn eller patronym som etternavn.

Du kan lese mer om flytting i lenka under (selv om det står innenlands her, så vil du kunne finne opplysninger i mange av de samme arkivene, det er uansett kun det som er registrert i norske arkiv som vi kan hjelpe deg med):

https://www.arkivverket.no/slektsgranskning/flytting-innenlands-i-norge

Her kan du lese om ulike kilder til slektsgranskning:

https://www.arkivverket.no/slektsgranskning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Folkeregisterkorta er ikke uten videre åpne for innsyn, derfor kan du be om oppslag i disse via skjema. Men når det gjelder opplysninger som ligger åpne på nett eller er fritt tilgjengelige i arkivene, så må du nok regne med å gjøre den delen av slektsforskninga sjøl.

Arkivverkets service-erklæring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er klar over at jeg må lete selv der det er åpne kilder, men brukte skjema for eventuelt å få innsyn i det som ikke er åpent tilgjengelig, blant annet folkeregisterkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider