Gå til innhold
Arkivverket

Har du slektninger som har vært militære soldater fra Indre Holmedal ( Bygstad, Sande og Viksdalen ) ÅR 1788, 1808 og 1814 ?

Øyvind Berg
 Del

Recommended Posts

Hei.  spørsmål. 

1. ER DET NOEN HER SOM HAR SOLDAT/ OFFISERSLEKT SOM STAMMER FRA INDRE HOLMEDAL I PERIODEN ÅR 1880-1814? 

Bakgrunn: Min hovedperson "Simon Danielson Årteig" gikk muligens på krigsskole i Danmark og var sersjant. Han deltok visstnok i krig mot Sverige. Han bodde i Viksdalen, hvor han var vikarierende lensmann og forlikskommisær. Det er krevende å finne dokumenter på hans militære karriere, men dersom jeg får laget en statistikk, kan jeg kanskje få en sannsynlighet for mine stilte spørsmål. 

2. Dersom noen har slekt i perioden fra 1780-1814, som deltok i krigen mot Sverige, fra Indre holdmedal:  HVILKE BATALJON/KOMPANI ELLER HÆR ELLER STYRKE TILHØRTE DE? 

mest sannsynlig tilhørte Indre holmedal Bergenhus regiment, slik jeg tror...men hvor var din slekt utplassert? 

3. HVILKE SKOLE (DERSOM OFFISER) GIKK DIN SLEKTNING PÅ FOR Å FÅ OFFISER TITTEL 

min slektning Simon Danielson var sersjant, så kan tenkes han ble tildelt denne tittelen gjennom prestasjon (feks krigsdeltakelse). 

4. HVILKE ALDER VAR DIN SLEKTNING DA HAN DELTOK PÅ SKOLE OG ALDER VED DELTAKELSE I KRIG? 

5. HVORDAN FOREGIKK MOBILISERINGEN TIL KRIG? ALTSÅ HVILKE RUTE BENYTTET DIN SLEKTNING FOR Å DELTA I KRIG?  

ALTSÅ: NAVN, ALDER, Militærtittel, Militærskole, Kompani-tilhørighet (sjø eller hær og sted), krigsdeltakelse og reiserute til krigen. 

Dersom noen har denne informasjonen om sin egen slektning, hadde dette vært artig å fått vite.  Dersom din slektning er har tittel sersjant også, er det interessant å vite hvilke status personen har fra før av i samfunnet og hvordan han fikk denne tittel.  Var din slekt "bare" mening soldat eller grenader så er dette også viktig å få med. 

På forhånd takk. 

mvh 

Øyvind Berg  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider