Gå til innhold
Arkivverket

Spebarn emigrerer frå Bergen til Amerika i 1902 - kan nokon hjelpe meg å finne dåpen?

Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

En liten "Ancestry-advarsel": Det er en annen Sigurd (John) Sonju som er omtrent like gammel som bor i samme område. Det er denne Sigurd Sonju (født 1910, død 2000) som gifter seg i 1941 (ref. post over).

Det ser ut til at Ancestry-brukere blander disse personene sammen. Blant annet er følgende foto lagt inn på "vår" Sigurd Sonju:

image.png.07b6bf84a90ca59e2197cb3e7f435784.png

image.png.4e26d9447a0546e7d7af58c62fe1280b.png

Men dette er samme er vel samme kar som dette, foto fra 1932 (jeg mener bestemt at dette ikke kan vår vår mann som ville vært 31 år på dette tidspunktet):

image.png.92b67df85f7abbfd3ef4d3e33b1899ed.png

Som igjen er samme mann i 1959, merk S. J. Sonju (Sigurd Johan Sonju, født 1910, død 2000).

17 Mar 1959, Page 16 - Star Tribune at Newspapers.com

Star Tribune

17 Mar 1959, Tue · Page 16

image.png.cfcf8c0d1d528e4a57fbd01b0c6c64f9.png

Endret av Frank Marton Pedersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Hjerteleg takk for Peder sin obit! Eg har lurt på kvifor han døydde så ung, men med berre tre dagers sykdom må det ha vore noko akutt, f.eks ein blindtarm. Det er rørande å lese beskrivelsen av guten!

Redigert: Ved nærare gjennomlesing ser eg Mavesår.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Frank Marton Pedersen skrev:

En liten "Ancestry-advarsel": Det er en annen Sigurd (John) Sonju som er omtrent like gammel som bor i samme område. Det er denne Sigurd Sonju (født 1910, død 2000) som gifter seg i 1941 (ref. post over).

Det ser ut til at Ancestry-brukere blander disse personene sammen. Blant annet er følgende foto lagt inn på "vår" Sigurd Sonju:

Ja, dessverre - eg tenkjer ofte at "eit så spesielt namn er det ikkje mange av" - men oppdagar stadig at hovudregelen nesten er at same kva namn ein konstruerer, finst det ein amerikanar til som heiter det same. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Kan presten ha ført noe inn i kallsboken rundt dette? Denne saken kan være noe presten personlig noterte ned, i en eller annen variant. Mon tro om det finnes en kallsbok fra denne perioden?

Prestane skreiv ikkje slikt i ei kallsbok; der er det i regelen berre vita som er skrive.

Endret av Gunnar Sigdestad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider