Gå til innhold
Arkivverket

Når slektsgranskningen blir for vanskelig


Magnus Lie
 Del

Recommended Posts

Siden 2019 har jeg brukt mye tid på granske min egen slekt og det har vært en givende prosess. Men nå har jeg kommet dithen at jeg har kastet lys over de fleste. Jeg har et par aner på 1800-tallet som ennå er ukjente og det er disse jeg en gang i fremtiden håper å kunne finne ut av hvem er. Men akkurat nå er det som å lete etter nåla i høystakken - i blinde, og jeg har derfor bestemt for å ikke bruke mindre tid på slektsgransking. Jeg tror imidlertid en (nasjonal) søkbar database bestående av skifter med mulighet for å spore arvinger, enkelt kunne ha bidratt til oppnøsting av slike gåter. Vet noen av dere om dette er et arbeid som pågår eller som man planlegger å ingangsette?

Endret av Magnus Lie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Magnus Lie changed the title to Når slektsgranskningen blir for vanskelig

Nei, men det er jo noe man kan vurdere nå som dette har blitt en god del billigere de siste årene. Men de personene jeg ikke kommer videre med er ikke i direkte far- eller morslinje, så jeg vet ikke hvor nyttig DNA-test vil være i slike tilfeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kan finne andre personar i slekta som har rein manns- eller kvinnelinje til dei, kan dei oppfordrast til testing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan si litt mer om hvem disse personene er, det vil si navn og fødselsdato? Hvor i landet bodde de? Er dette personer som er inngiftet? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største nøtten nærmest i tid er utvilsomt en Anne Johnsdatter, som i Kristiania fødte et uekte jentebarn: Karen Fredrikke Conradi, døpt i 1833 og død i 1891 (på Gaustad sykehus). Den utlagte barnefaren var den damegale offiseren Paul H. Conradi (han fikk en hel haug med unger utenfor ekteskap med ulike damer). Fødselsdato til Anne Johnsdatter vites ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Magnus Lie skrev:

Jeg tror imidlertid en (nasjonal) søkbar database bestående av skifter med mulighet for å spore arvinger, enkelt kunne ha bidratt til oppnøsting av slike gåter. Vet noen av dere om dette er et arbeid som pågår eller som man planlegger å ingangsette?

 

I Digitalarkivet kan man søke nasjonalt (eller med geografisk avgrensning) i skiftemateriale (skifteprotokoller og dødsfallsprotokoller) som det har blitt laget digitale navneregistre til: https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&sc[]=sk

 

Men det er begrenset hvor mye skiftemateriale som det har blitt laget digitale navneregistre til. Dessuten varierer detaljeringsgraden i de nevneregistrene som har blitt laget; noen omfatter bare arvelateren, mens andre tar med både arvelateren, arvingene og eventuelt andre personer. På dette området har Arkivverket ikke noen organisert dugnad (jf. https://www.digitalarkivet.no/content/contribution-tasks), men man kan likevel bidra på eget initiativ.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slektsgranskere på Slekt og Data som har kommet fram til at dette var Paul Holst Conradi, men den aktuelle tråden ser for øyeblikket til å ha blitt borte.

 

Conradi har blitt omtalt her på forumet før, og Karen Fredrikke nevnes av Grethe Flood:  

Endret av Magnus Lie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at det er Anne Johnsdatter som er av interesse, men tror det er håpløst. Ellers er Conradi-slekten godt utredet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke mitt område i det hele tatt, så jeg bare idemyldrer litt. Karen Fredrikke ble født på Rikshospitalet, men hun ble gift i Aker. Kan hennes mor ha bodd i Aker? Og vil isåfall manntallet for Aker være til noen nytte? 

 

Vielsen i Aker.

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000005658667

Mantall Aker

https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=1833&to=1858&format=all&archive_key=&sc[]=ft&m[]=0218

 

I dåpen til Karen Fredrikkes datter, Anne Marie, er en av fadderne Josephine Conradi. Er dette hennes halvsøster som er nevnt i den andre tråden? (Nest nederst på siden.) Fantes det noen barnehjem i Kristiania på den tiden?  

https://www.digitalarkivet.no/kb20060227040027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forresten bedt om journalene til Karen Fredrikke og Margrethe Brodtkob? Det er jo litt av et sammentreff at både Conradi sin datter og hans kone ender sine dager på Gaustad. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hei Magnus, slektsgransking har jo den store fordelen i forhold til andre fritidssysler, at du aldri kommer til å bli ferdig!  Det kommer stunder hvor man er drittlei alt som har med gamle slekter å gjøre, ingenting faller på plass i de åpne lukene.

Men, så plutselig dukker det opp en person du har lett etter lenge, og så er man igang igjen...  :-)

Jeg vet, jeg har holdt på i over 40 år...

  • Liker 2
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.